Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framtidssäker sampler?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-15 15:00

Eftersom jag är dum och inte fattar att Kontakt och Battery räcker och förmodligen kommer att kunna fungera i alla min framtid ska jag till Stockholm i morgon och hämta en ESI-32 och en E6400. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem, men det är ju så billigt och en EOS-sampler har jag alltid velat ha.
Frågan är hur framtidssäkra de är, jag menar, om en ESI eller EOS dör lär det finnas hundra åter, eller i vart fall någon modern hård eller mjukvara som kan läsa programmen man skapat. Vilket format tror ni är det mest framtidssäkra?

...wav...?

Ursprungligen av The Introvert:

...wav...?

Ja jävlar vad jag håller med.

Död åt låsta samplebibliotek i enoooorma VSTi'er.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-15 16:54

Wav, absolut, men jag tänkte på hela program, med filterinställningar, keymaps o grejer.

Akai S-1000, skulle jag gissa. Det verkar vara det som flest samplers klarar av att importera och konvertera. Fast å andra sidan så är det rätt begränsat.

Annars verkar Kontakt-formatet vara poppis bland nyare mjukvarusamplers, men jag skulle nog inte se det som särskilt framtidssäkert ändå...

Behåll en gammal PC (pre-Vista) och skaffa ett konverteringsprogram typ FMJSoft Awave eller Chicken SystemsTranslator. Då kan du i alla fall konvertera och använda det mesta som gjorts fram till nu. Translator fixar populära mjukvaruformat som EXS-24, HALion och Kontakt/Battery.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-15 20:15

Emu Ultra borde vara rätt bra annars, IDE-diskar lär det ju finnas på begmarknaden om 30 år, likaså en handfull ultrasamplers.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-15 22:00
Ursprungligen av platon:

Emu Ultra borde vara rätt bra annars, IDE-diskar lär det ju finnas på begmarknaden om 30 år, likaså en handfull ultrasamplers.

Hmm...IDE-diskar om 30 år? Tja, det kommer väl gå att få tag på, men de allra flesta lär ha gått sönder vid det laget. Tillverkarna visar MTBF-siffror på hundratusentals och ibland över en miljon timmar, men tester visar att de generellt sett är 15 gånger för höga. Överlever en hårddisk första året så brukar de klara sig några år till. När de sedan har använts i 5-7 år så ökar risken rejält för att de skall krascha.

Ursprungligen av platon:

Emu Ultra borde vara rätt bra annars, IDE-diskar lär det ju finnas på begmarknaden om 30 år, likaså en handfull ultrasamplers.

Om 30 år sitter du nog inte och pular med rattar och knappar och hårddiskar alls. Jag kan inte ens föreställa mig hur det kommer att bli så långt in i framtiden, men vid det laget skulle det inte förvåna mig om alla instrument bara finns i cyberrymden som vi styr med trådlösa implantat. Du behöver nog inte oroa dig för att din dinosaurie ska hålla fram till dess.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 22:04

Frågan borde väl vara om man själv håller i 30 år till

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-15 22:06

MTBF på mig är bara några dagar emellanåt känns det som, men tack och lov brukar man kunna lagas också.

@Sawtooth,Jag då?va ska jag göra med grejerna?!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-16 00:07
Ursprungligen av Kröjtz:

@Sawtooth,Jag då?va ska jag göra med grejerna?!

ge dem till mig och sedan anslut dig till den gråa vst-massan

@leere. hittade detta i en annan tråd
"nej. jag behöver inte fler samplers
*intalade leere sig själv och grinade illa *"

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-16 01:05
Ursprungligen av Kröjtz:

@leere. hittade detta i en annan tråd
"nej. jag behöver inte fler samplers
*intalade leere sig själv och grinade illa *"

pft, det där är falska anklagelser!

Flest emus när han dör vinner. eller?

Det kommer att sluta med att de pajar en och en och till slut har du bara en av varje kvar. Men du har säkert flest då också, så du vinner på ren redundans.

Ursprungligen av Kröjtz:

Flest emus när han dör vinner. eller?

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-08-16 12:44

Jag gillar scrub-edit på ESi32! Känns mycket bättre att editera samples med hörseln...

Undras varför det inte finns inbyggt eko i ESi-32 - det är ju rena rama ekokammaren...

...den vänstra alltså...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-16 14:03

Kröjtz: Jag föreslår att du skickar mig en fin EIII så ska jag göra så underbara grejer med den att du får good karma vibes for life!

@PF ,du har ju första tjing om/när jag ska sälja.
Får man ta med sig sina samplers till äldrevården?om inte så kommer de att säljas .
hehehe

Ensoniqsamplers verkar gå en tidig död tillmötes. Många verkar packa ihop nu och vissa reservdelar börjar bli riktigt svåra att få tag på.

Vi ska alla dö.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-08-17 15:27

Den enda framtidssäkra samplern är nog Akai VZ8 (den kommer nog säkert någon gång i framtiden).
KVR: AKAI VZ8 - Virtual Instrument

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-17 16:48

När alla era patcher och ljud har dött av ett odödligt supervirus från en superelak anti-OS-kines så sitter jag och Kröjtz m.fl. med våra hårdvarusamplers och ni kan få hyra dem för riktpris á la -96!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-17 18:57

Vad är chansen att få tag på en sampler om tio år? Skala 1 till 10.

Akai S1-3000: 2
Akai: S5/6000: 2
Akai: Z4/8: ½
Emu ESI: 3
Emu Classic: 3
Emu Ultra: 4
Yamaha A4/5000: 1
MPC1K, 2500, 4/5k: 6
Kurzweil K2-2661: 5

Senast redigerat 2008-08-17 19:10

Glöm inte Korg ES-1 när alla minneskort till dem är borta.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-17 22:50

Just det, helt sjukt att smartmedia helt plötsligt slutar tillverkas, eller inte sjukt, money talks. Så när man trodde att tiden var över med samplers som skulle ha specialramminnen, endast några disktyper fungerade osv, så tar smartmediakorten slut och folk som om fem år köpt en ESX eller liknande får jaga efter smartmedia. "Vendolin 2018-08-20: Smartmedia-kort säljes. Speciella minneskort för vissa typer av musikinstrument. Jag har flera exemplar, 4-64MB, från 2999:-. Obs! Fungerar till vissa vintagekameror också."

1
Bevaka tråden