Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömsladd till Amerikansk JP-8080?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 13:41

Tja nu är det så att jag ska koppla in min nyinköpta Jp-8080 som jag köpt på ebay från USA, grejen e den att jag har ingen tidigare erfarenhet av Amerikanska strömsladdar osv, och på baksidan av maskinen står det: 15A 250V~ Japan. (så den kanske e japansk? eller så kanske det bara syftar på var den är tillverkad?)

Så då undrar jag självklart om jag måste köpa någon specialsladd/adapter på typ claes ohlsson eller ifall man kan köra med en sladd jag har här som det står: 10A 250V~ på.. jag är ingen hejare på el direkt så hjälp skulle uppskattas.

Mvh

Electroland

250 volt (spänning) är den svenska standarden. A står för ampere (ström), och det bestämmer hur mycket ström adaptern skall klara av att leverera. Leta efter 250v adapter som klarar 15A eller mer, så är du hemma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 14:15

Tack så hemskt mycket! Hjälpen uppskattas verkligen Ska bege mig till stan nu å leta.

Mvh

Diaks

  • Medlem
  • 2008-08-20 14:20

Backa bandet här!

Ungefär 240 V är det vi har här , men det skall fungera finfint. Att den skulle dra 15 A(mpere) tycker jag låter helt galet mycket. Med 250 V så blir det då 3750 Watt, vilket är detsamma som en 6-8 brödroster som går för full fart. Säker på att det inte står 1,5 A?

Om det är så att den har ett automatswitchande nätaggregat i sig som kan ställa om sig från t.ex. amerikansk el (110-120 V) till det vi har så är det bara att stoppa i vilken sladd som helst som passar.

Kolla manualen!

Citat från Mains electricity - Wikipedia, the free encyclopedia :
"Following voltage harmonization all electricity supply within the European Union is now nominally 230 V ± 10% at 50 Hz"

Alltså, om det står 250V så är det vår standard. Just to make it clear. Sen att 15A kan verkar ohyggligt mycket kan jag hålla med om, men om man är osäker så är det en bra idé att använda adapter som har samma specar eller mer på ström-delen (ampere), men samma på spännings-delen (volt).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-20 16:20

230,9 Vac +-10% avvikelse efter EU-inträdet, är det på svenska nät.
Innan EU-inträdet var det 230,9 Vac +-6% avvikelse.
Och inget annat.

UK har däremot 240Vac på bostäder men 110Vac inom industrin.

50 Hz rules.

Kolla på vad apparaten ska ha för ström/spänning/frekvens. Märkplåt/manual ger ledning till det. Att sladden kanske är något överdimensionerad spelar ingen roll så länge den klarar vad maskinen faktiskt drar i ström/spänning/frekvens-väg är det viktiga.

Sedan kan det ju vara så att de där 250Vac 15A är någon sorts maxvärden, men om de står på maskinen så ska givetvis sladden vara anpassad för det också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 19:26

Tja igen, var förbi på claes ohlsson och dom sa samma sak, dom tyckte det verkade helt sjukt att den skulle dra så mycket osv, men dom var fortfarande väldigt osäkra och rekommenderade mig att gå till någon musikaffär som kunde dessa saker bättre.

Sagt och gjort, gick förbi jam shop och han konstaterade att det nog bara var å köra på en sån vanlig sladd och det funkade fin fint

Jävligt bussigt av er el kunniga här på 99 att komma med svar så snabbt!

Case closed.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-20 19:42

Det är väl denna?
Vintage Synth Explorer - Roland JP-8080

Manual:
ftp://ftp.roland.co.uk/productsupport/Manuals/JP-8080_OM.pdf

Från manualen:

"17 W (AC 117 V), 17 W (AC 230 V), 17 W(AC 240 V)"

17W blir inte 15A.

Kör på den sladden du!

Dock väldigt skumt märkt med 15A.. Sitter inga motorer eller element i? Modell större? Tonhjuls-syntes..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 20:06

Haha måste varit nåt i kaffet eller dylikt, ska dra fram mikroskopet imorrn å zooma in. Skulle inte förvåna mig om jag läst fel på baksidan av mackapären

Det kanske är vocodern som behöver extra maxad ström för att kompensera för basfattiga japanska fjortisröster som skulle göra scooter trance med denna synten anno 1998 :cool:;)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-20 20:33

Hmm 15W skulle nog vara mer korrekt

Japp.. för att klara av Supersaw? (om nu den vågformen fanns på JP-8080/8000)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 20:38

Yepp Superostbågssågen finns på båda

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-20 22:02

Aha.. du får slänga upp ljudexempel.. år sedan jag hörde sådan!
Helst ett kort opåverkat C2, C3.. kort mono wav..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 22:15

Sure kirrar det inom någon timme, sitter å lusläser manualen. Försöker hitta Benny Bennasi knappen lol

Skoja bara

Ajuste hur lång attack tid vill du ha ungefär på ljudet och decay, sustain, release etc ?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-20 22:35

Egentligen så skulle en kort ren vågform på några perioder räcka.
Den kan man ju stoppa in i sa-sa-sa-samplern och kirra resten där.

He he.. Benassi-knappen.. Kanske bredvid E-type-ratten..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 22:45

Okej nu har jag kirrat lite, om du tycker snestämningen/detune på sågen är för sur så kirrar jag en som är lite mer "normal"

Patchen är verkligen helt torr utan effekter men när jag spelar in med mitt ljudkort så blir det lite som ett reverb, någon mixerinställning,

Hehe inte bästa supersågen jag hört direkt, men jag har som sagt inte lärt mig synten ännu =P

Senast redigerat 2008-08-21 02:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 22:55

Hmm såg nu att den hade en unisonknapp oxå då blev det lite mer fett och "key follow" glömde jag oxå, så filtret stängdes inte på högre toner.

Det var väl för sjutton med Roland JP-8000 man uppfann supersågen!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 23:43

De måste ha ett lab där på Roland med ett litet dansgolv där det testas vilka reaktioner vissa vågformer har på folk.. typ: " yeah där satt den. nu viftar alla på armarna.. we got a hit!"

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-20 23:59

Gött! Man tackar!

Då har jag Hoover-ljudet(annan tråd) och Supersaw.. dynamic duo a´la cheese-techno.. kanon!
Ska bara försöka övertala Herr Sampler att ta emot dem, skapa presets med lite filter och lattja runt lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 00:04

No problem, bara hojta till om det är något annat ljud man kan tänkas ha.

1
Bevaka tråden