Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spore startar inte

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Superhjälte
  • 2008-09-03 13:45

Har precis installerat Spore och när jag startar spelet så kommer jag inte längre än till en splash screen. Någon som har en lösning på detta problem? Jag provade att ringa EA:s support, men de var inte till någon hjälp alls då de inte kunde något om Mac.

Jag har en 24" iMac 3.06 GHz Core 2 Duo, 4 GB RAM, NVIDIA GeForce 8800 GS 512 MB med OS X 10.5.4 Leopard.

  • Superhjälte
  • 2008-09-03 14:00

Löste det. Vet inte varför det fungerar, men om man högerklickar på Spore och väljer "Visa paketets innehåll" och därefter går till Contents -> MacOS och raderar cider_noui (den process som hängde sig vid start) så startar spelet och man får skriva in serienummer.

Eh va är Spore släppt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-03 15:21

Släpps officiellt imorgon den 4:e september i Europa.

  • Superhjälte
  • 2008-09-03 17:05

Webhallen var lite snabba. Det låg på hallmattan redan i dag.

Ge Mig Spore

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-04 01:38

fick mitt idag

Har det funnits ute sedan igår så kanske man kan få en åsikt om hur det blev?

Cider är s*

Alla spel som använder Cider fungerar dåligt i min erfarenhet. Undviker alla dessa emulerade spel de är dåligt portade och prestandan suger på dem.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-09-05 16:51
Ursprungligen av mickep76:

Alla spel som använder Cider fungerar dåligt i min erfarenhet. Undviker alla dessa emulerade spel de är dåligt portade och prestandan suger på dem.

Måste hålla med, cider är för lata och giriga utvecklare son anser att vi med mac ska vara glada för att vi får spela deras spel, inge hade ju accepterat om man gjorde tvärt om, utvecklade för mac och sedan emulera det i win.

Ursprungligen av mickep76:

Alla spel som använder Cider fungerar dåligt i min erfarenhet. Undviker alla dessa emulerade spel de är dåligt portade och prestandan suger på dem.

Så illa är inte Spore. Kör det på min Macbook Pro och det flyter på bra. Sen kan jag dock hålla med om principen att det är slött att inte porta på riktigt.

Jag har läst att Spore installerar ett rootkit kallat SecuROM (påstås vara kopieringsskydd). Ni som installerat Spore (orginalversion) i Mac OS, har ni märkt nåt konstigt med er mac?

Jag provade ladda hem demot på Creature Creator och jag tycker min macbook blivit trög efter att jag installerat det. Tydligen är även demot infekterat av SecuRom: SecuROM on Creature Creator Demo - Electronic Arts UK Community
Funderade faktiskt på att köpa Spore i tron att rootkittet bara infekterar Windows, men det verkar som att de har gjort en Mac-version också och nu måste jag klura ut hur jag får bort eländet

  • Oregistrerad
  • 2008-09-07 19:37

SecuROM är ett windowspåhitt jag har svårt att tänka mig att dom är intelligenta att dom har skapat en daemon för mac bara för att få in sitt skit.

Svårt att "göma" program på mac.

Ursprungligen av studiox:

SecuROM är ett windowspåhitt jag har svårt att tänka mig att dom är intelligenta att dom har skapat en daemon för mac bara för att få in sitt skit.

Svårt att "göma" program på mac.

Läs och gråt: SecuROM

"Compatible Operating Systems
...

OSX (OS 10.1 or higher). If the protected application is started under OS Classics (OS 8.6 to 9.x) the copy protection is switched off."

Ursprungligen av studiox:

SecuROM är ett windowspåhitt jag har svårt att tänka mig att dom är intelligenta att dom har skapat en daemon för mac bara för att få in sitt skit.

Svårt att "göma" program på mac.

Det går säkert att gömma program på Mac också även om just exakt det säkerhetshålet som möjliggör rootkits på Windows inte existerar.
Som jag förstått det så finns det i Windows en dold användare som har större rättigheter än Administratör, så inte ens Administratör kan ta bort de filer som tillhör den här andre hemlige användaren. I teorin så räcker det väl egentligen att på Mac lägga in eländet och låta det ägas av root för att få samma effekt. Root är ju som standard är avstängd i Mac OS, så det lär ju för den allra största massan upplevas på exakt samma sätt som motsvarande grej på Windows.

Jag provade förresten med det högst ovetenskapliga sättet att kasta en massa i "Hämtade filer"-mappen och nu verkar datorn piggnat till lite. Så det kan eventuellt vara problemet i mitt fall. Jag har heller inte hittat nån skum process som kör konstant, men det ska jag ju å andra sidan inte heller göra om SecuROM lyckats lägga in ett rootkit.

Lånar den här tråden, någon som vet hur jag installerar Spore så att det går att spela på engelska?
Tänker absolut inte ge mig in i någon skräp-översättning, english is the shit!

De skriver att minimikraven på OS X (10.5.3) är så låga som GMA X3100 som grafikkrets och 1GB ram. I min macbook har jag just X3100 men 4GB ram. frågan är om man ska våga lägga pengar på Spore till MacBook....

Tjabba! Spore är inte att rekommendera till min macbook air eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-17 14:18

Spore

Jag har en iso fil med SPORE och skall använda det på min mac men jag får ett felmeddelande som säger:

"det går inte att öppna programmet ( installeraren för SPORE ) eftersom det saknar stöd på den här dator.

Vad är felet? Är det något program jag skall ha för att öppna SPORE?

Min version på mitt mac osx är 10.4.11

Sedan vill jag fråga om det finns en MANUAL på svenska och vart man hittar den?

Snälla hjälp mig

Är det måhända en piratkopia?

  • Medlem
  • Partille
  • 2009-12-25 21:42

Tack zop, du räddade julen för oss! Äldste sonen hade fått det i julklapp och jag slet mitt hår - detta var sista anhalten innan jag skulle försöka installera det på Windows istället, och köra det via VMWare Fusion. Tack även för att vi slapp det!

Det här tipset är för övrigt det enda som verkligen får igång spelet för oss. Vi kör 10.5.8 på en iMac 24", jag har letat igenom AE:s patchinformationssida och deras mac-trådar, men det funkade inte att köra med ett rent, nyinstallerat spel utan att lägga på några patchar, och det funkade inte att lägga på samtliga patchar heller. Inte heller gick det att köra efter första, andra eller tredje patchomgången. Hade även testat med omstarter emellan varje patch. Och med att ändra rättigheter på filerna i programpaketet.

Jag har inte vågat köra några patchar efter att ha fått igång spelet, det är ju många som har problem med dom. Kan ju ha lite att göra med att det var tredje eller fjärde ominstallationen... nu våga/orkar jag inte försöka mer.

Att det är rent löjligt dåligt av EA att inte fixa till den här störtdykningen vid uppstart är väl självklart. Så här dåligt kan det väl inte funka på Windows?

Men nu kan vi iallafall starta spelet - och det går att spela. Tack igen alltså!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-01-08 01:28

Konstigt,

min son köpte och installerade Spore på en iMac nu under helgerna, det kom två uppdateringar och sedan spelade han, det har inte varit något strul alls.

  • Medlem
  • Partille
  • 2010-01-10 13:06

Olika utgåvor? Vi köpte vårt från nån av internet-postorder-försäljarna, minns inte vilken just nu.
Vi sitter på Leopard.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-01-12 07:16
Ursprungligen av zix:

Olika utgåvor? Vi köpte vårt från nån av internet-postorder-försäljarna, minns inte vilken just nu.
Vi sitter på Leopard.

Han köpte sin från någon butik, vi kör SL, den ser ut att vara svensk version vad jag kan se, version 2.00.0000.1885.
Vad jag kommer ihåg krävdes det 2 patchar vid installation som tog sin tid och hämtades direkt av programmet.

  • Medlem
  • Partille
  • 2010-03-28 15:46

Dags igen. Köpte expansion setet Spore Galactic Adventures och även creepy & cute. C & C går inte ens att installera, den stannar mitt i installationen och säger "börja om från början, ta bort Spore och installera det igen". Galactic Adventures gick att installera men går inte att köra (kraschar direkt).

1
Bevaka tråden