Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Soundforge - motsvarighet på OS X?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I vår radioproduktionsmiljö används Soundforge.
De vill byta plattform till en gemensam och det lutar åt OS X men jag måste hitta en ersättare för Soundforge.
Ni som kan detta med ljudproduktion vad säger ni?

Bias Peak eller Audiofile Wave Editor är väl de som brukar nämnas.

Den som nämner Audacity skall jag personligen uppsöka och ta hand om.
Skitprogrammens skitprogram!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-11 18:23
Ursprungligen av geminister:

Den som nämner Audacity skall jag personligen uppsöka och ta hand om.
Skitprogrammens skitprogram!

Audacity e helt okay för hemmapulare men nej kör inte det!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-11 18:29

Annars går det att köra SoundForge på en makka [intel-baserad].. Problemet finns inte egentligen? och tråden kommer självdö snart

\\ allt det bästa!

~~~.bra jobbat att posta tre gånger som du kunde samlat i ett inlägg.

Jag funderade ett tag på 99musik men så tyckte jag att det hörde mer hemma här.
Men jag har fått de svar jag behöver.

Jag har även tittat på Fission ett tokenkelt program som jag tror passar de som ska hålla på. Det enda de saknar (tror jag) är inspelningsmöjighet direkt.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag har även tittat på Fission ett tokenkelt program som jag tror passar de som ska hålla på. Det enda de saknar (tror jag) är inspelningsmöjighet direkt.

Tapedeck är kanske värt pengarna om det ska vara så enkelt det bara går. Annars finns tex Audio In, så kan ni sköta redigeringen i tex Fission.

Ljudediterare

Peak är stort, själv kör jag DSP Quattro-X. Finns även ett nytt program från Monkey Tools som heter Sound Grinder Pro. Egentligen ett batchkonverteringsprogram, men som nu uppgraderats med en helt OK audioediterare.

Mvh
Mikael

Jisander Studioblogg
Nyheter och tips för hemstudion

Senast redigerat 2008-11-09 12:39

Jag tycker Pro Tools funkar jättte bra för radioproduktion.

Det som följde med Logic pro. Öhhm. Soundtrack Pro?

Fast man kanske inte kan generera vågformer tex. Inte utforskat så mycket.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-06 14:17

Lägg in windows via VMware Fusion och kör Soundforge där, om du trivs med Soundforge vill säga.

Jag använder VMware för att köra WaveLab vid mastringsarbetet. Funkar helt och totalt smärtfritt och smidigt. Försökte med Bias Peak men det var pengar i sjön det. Inte för att det inte funkar, men för att WaveLab är bäst (f*ck the rest).

Så kör en virtuell PC på macen! Best of both worlds kan aldrig vara fel..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-06 22:00

Kolla på garageband eller kanske snarare logic express. Soundtrack är inte heller helt fel även om det är anpassat för filmljud.
Amadeus pro kunde ha varit lämpligt, men vad jag kan se lite snabbt verkar det vara en region per spår vilket blir ohanterligt vid radioproduktion.
WaveEditor verkar vara samma grej.
Jag tycker att wavelab är ruskigt bra för radioproduktion. Jag använder själv Pro Tools, men det kan ju vara lite overkill om man bara ska göra lite småradio. Beror på, det är egentligen inte särskilt svårt att lära sig.

Kolla även in Wave Editor.

1
Bevaka tråden