- Thomas Weigle
- Medlem ●
- Stockholm
- 2008-09-17 22:19
det går självfallet inte att täcka in alla märken i en sådan här diskussion som rör skillnader rent generellt mellan APS-C och 24x36. Självfallet är det så att olika märken har satsat på olika brännvidder, men det handlar mer om skillnader mellan märkenas olika produktfilosofier än en skillnad som kommer genom APS-C och 24x36.
Om jag tolkar Reisans inledande fråga (vilket var vad jag besvarade) var han inte ute efter en förståelse för den teoretiska skillnaden mellan 24x36 och APS-C (notera t.ex. att han skriver FX vs DX, kan ge en fingervisning av vad han är intresserad av...). Det är därför märkenas produktfilosofier faktiskt är av intresse.
Jag tog upp Pentax DA 14 f/2.8 som ett praktiskt exempel för att illustrera att en 14mm objektiv för APS-C är billigare än ett 14mm objektiv för 24x36 (på grund av att det täcker en mindre bildcirkel) och därför motsvarar (och kan även vara billigare) än ett 24x36 objektiv med motsvarande bildvinkel (i detta fall 20mm).
Och min invändning är att det snarast är undantaget som bekräftar regeln. Ur ett praktiskt perspektiv. För någon som idag funderar på att köpa kamera är det i högsta grad relevant med tumregeln att vidvinkel ger mer valfrihet med 24x36 och att tele är enklare och framför allt avsevärt billigare med APS-C.
När det gäller Olympus vidvinkelzoomar så tillhör det deras proffsobjektiv och är väldigt exklusiva i teknisk- och optisk konstruktion, bildkvalitet och så vidare, vilket avspeglas i priset.
Du behöver absolut inte förklara Olympus produktfilosofi för mig då jag använt flera av deras bättre objektiv. Men detsamma är i allra högsta grad sant även för "the big three". Canon, Nikon och Sony har alla valt att endast tillhandahålla ultravidvinklar i deras professionella serier vilket återspeglas i priset.
Det som är ett faktum är att det verkar mycket svårt att få till stora bländare ju kortare brännvidden blir, och det återspeglas med all önskvärd tydlighet i såväl Olympus som övriga tillverkares utbud. Som sagt, förutom Pentax 14/2.8 och Tokina 11-16/2.8 finns det ingen vidvinkel som har f/2.8 till APS-C eller 4/3.
Men nu var det inte det som diskussionen handlade om, utan rent generella skillnader.
Nja, det var väl just de praktiska skillnaderna som var intressanta för diskussionen. I alla fall var det det mitt första inlägg som du besvarade handlade om. Att det teoretiskt skulle gå att tillverka en optik som startar på 7 mm och har f/1.4 till 4/3 är inte intressant så länge alternativet är ett objektiv med tre stops mindre bländare.
Så utifrån ett Nikon eller Canon perspektiv så blir det dyrt med APS-C vidvinklar eftersom deras produktutbud framförallt är framtaget för 24x36, men detta beror inte på APS-C vs 24x36 utan är ett marknadsbeslut av Nikon och Canon.
Så alltså är det jag ursprungligen skrev korrekt om diskussionen handlar om FX vs DX?
Sen detta med största bländaren, vidvinklar och isolera bakgrunden. Är inte själva poängen med vidvinklar just det större skärpedjupet? Det trodde jag iaf...
Är det? Är inte poängen med optik att använda den för att förverkliga den bild man vill skapa? Vad begränsar kort skärpedjup till macro, porträtt eller vilda djur...?
Far From Home on Flickr - Photo Sharing!
Gällande detta med nedbländning till f/8, det behöver inte alls vara så. Det är ingen generell regel, inte på APS-C. Det beror på varje individuellt objektiv.
Den 35 f/2.8 jag har som är framtagen för APS-C, ger sitt bästa på f/4-5.6.
f/5.6 på APS-C motsvarar f/8 på 24x36 vad gäller skärpedjup och du har åtminstone ett extra stopp ISO på 24x36 kameran, så det är fullt relevant att jämföra f/5.6 på APS-C med f/8 på 24x36.
Jag är för övrigt helt med på detta. Ett av mina favoritobjektiv, Zuiko ED 12-60 SWD, presterar sjukt bra redan på bländare 4. Här nedan är den jämförd med Pentax 16-45/4...
dpreview.com - Lens Review - Fullscreen
ps. Jag förstod redan första gången.