Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Mac ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-09-23 00:50

Jag har blivit sugen på att skaffa en meckintosch datormaskin att ersätta min pc som ska in i mitt arkadkabinett istället. Nu är frågan vad jag ska satsa på? Vill inte lägga alldeles för stora pengar, bara ha en stabil dator för musik helt enkelt. Den ska gärna klara av 20 spår i valfritt program med nån effekt på varje (för att ha lite marginal, brukar inte ha över 8), och även klara av att köra 3-4 vst synthar samtidigt utan problem. Nu var det så att i den optimala prisklassen på begagnatmarknaden hamnar det oftast på en 1.8-2 ghz för min del, och som jag har uppfattat det räcker det längre med den processorn på en mac än på en pc, hur bra stämmer det? och vad är en bra ram spec? Tipsa mig med det jag behöver helt enkelt! Vanlig, laptop, Imac, spelar ingen roll!

  • Medlem
  • 2008-09-23 02:00

haha jag skrev från 99musik backisen men det är tydligen access granted till ämnesgruppen både här och på 99mac, nå where the macheads at? hjälp mig

Eftersom blezz faktiskt funderar på att skaffa en mac är det väl ganska naturligt - och välkommet - att han/hon frågar i just ett mac-forum.

Vad gäller råden för vilken modell och mjukvara som passar dig låter jag andra, mer kvalificerade ta över. Tala gärna om vad du använder för program redan idag. Ju mer info desto mer feedback kommer du att få.

Och innan moderatorerna påpekar samma sak: ge gärna en vettig rubrik så att man förstår vad tråden handlar om. Samt ännu viktigare - att den blir sökbar i framtiden för andra med samma frågor.

På tal om sökning. Jag misstänker att du inte är den förste med denna typ av spörsmöl... En snabb sökning på "vilken mac musik" gav exvis dessa trådar:
http://www.99.se/datorer-kringutrustning/225849-musikdator-mac-beh-ver.html
http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/246611-mac.html

Så länge du trycker i så mycket ram som möjligt och har ett bra ljudkort så löser det sig nog. Men vad är din budget? 7000? I såfall skulle jag rekommendera dig en PowerMac G5!

Inte en MacBook i alla fall, för skärmen är i mina ögon för liten för seriös musikproduktion.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-24 06:24
Ursprungligen av henkebarn:

Inte en MacBook i alla fall, för skärmen är i mina ögon för liten för seriös musikproduktion.

Det lägger jag in mitt veto mot. Funkar alldeles utmärkt. Framför allt ihop med Logic (senaste versionen), då fönsterhanteringen där är ytterst lämplig för en liten skärm.

Ursprungligen av Skilling:

Det lägger jag in mitt veto mot. Funkar alldeles utmärkt. Framför allt ihop med Logic (senaste versionen), då fönsterhanteringen där är ytterst lämplig för en liten skärm.

Du får lägga två Veto om du vill det, men jag tycker fortfarande att den är olämplig för ändamålet

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-24 07:56
Ursprungligen av henkebarn:

Du får lägga två Veto om du vill det, men jag tycker fortfarande att den är olämplig för ändamålet

Olämplig för ändamålet?

Lägg av.

Ursprungligen av Skilling:

Olämplig för ändamålet?

Lägg av.

Lägg av?
Med tanke på att jag har en MacBook och själv kör Logic Pro 8 så anser jag mig berättigad till min åsikt. Jag anser att MacBookens skärm är för liten för många timmars musikproduktion i sträck.

Du kan lägga av med vad du nu än håller på med istället.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-24 12:04
Ursprungligen av henkebarn:

Lägg av?
Med tanke på att jag har en MacBook och själv kör Logic Pro 8 så anser jag mig berättigad till min åsikt. Jag anser att MacBookens skärm är för liten för många timmars musikproduktion i sträck.

Du kan lägga av med vad du nu än håller på med istället.

Du får jättegärna ha åsikten att du vill ha en större skärm, men att påstå att en MacBook är olämplig för "seriös" musikproduktion är bara oseriöst. Vi är ganska många som använder den till det och är nöjda.

Det är skillnad på att påpeka ens egna önskemål och att avfärda MacBooken och kalla den olämplig.

Det är den inte. Den kanske inte passar alla, men den är alldeles utmärkt till musikproduktion ändå.

  • Medlem
  • 2008-09-24 17:18
Ursprungligen av Skilling:

Det är skillnad på att påpeka ens egna önskemål och att avfärda MacBooken och kalla den olämplig.

Med tanke på vad henkebarn faktiskt sade i åtskilliga inlägg så tycker jag att du är lite hetsig och hoppar på henkebarn utan anledning, faktiskt.

Ursprungligen av henkebarn:

"Jag anser att MacBookens skärm är för liten för många timmars musikproduktion i sträck."

"menjag tycker fortfarande att den är olämplig för ändamålet"

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-24 18:18
Ursprungligen av CKOTG:

Med tanke på vad henkebarn faktiskt sade i åtskilliga inlägg så tycker jag att du är lite hetsig och hoppar på henkebarn utan anledning, faktiskt.

Hoppar på? För att man inte håller med?

Jag citerar mig själv:

"Jag tolkade inte ditt "olämplig för ändamålet" som "personligen vill jag ha en mycket större skärm eller två", men om det var på det viset så förstår jag dig mycket bättre."

Jag uppfattade det som att han skrev att MacBooken var olämplig som musikdator. Med tanke på vad trådskaparen frågade efter tyckte jag det var åt skogen fel.

"Jag anser" och "jag tycker" är rätt bestämda formuleringar. Inte att jämföra med "I mitt fall" eller "för mig". Faktiskt.

Men det där är väl överspelat nu? Jag trodde vi hade rätat ut frågetecknen?

Köp för guds skull inte en Powermac G5! Dessa kommer inom ett år sluta stödjas av diverse program, bland annat OSX.

Skaffa en beg Mac Mini, såna man kan ha 4GB ram i. Släng i en 7200rpm hårddisk. G5'an kan gå och lägga sig i jämförelse!

  • Medlem
  • 2008-09-23 23:06

ptja johan, ursäkta mig jag ville ha ett lite mer anpassat svar och jag vet att det faktiskt finns folk som tycker det är kul att hjälpa till med sånt
budgeten ligger väl på helst max 6000, jag har ett motu 828 mkI idag och huruvida program är uppgraderingsbara eller inte spelar ingen större roll så länge jag har ett som fungerar som man kan köra lite vsti's och effekter som pålägg till det jag spelar in från min mpc och eps. Det är alltså ram-minnet som är viktigast faktor så länge man har 1.x-> ghz? Jag är inte så jättehaj på det här med vad som lägger tyngd på vad
Tack för vänliga svar!

  • Medlem
  • 2008-09-23 23:07

Google earth vill jag också ska fungera felfritt för det tycker jag är roligt =D

Ursprungligen av blezz:

Den ska gärna klara av 20 spår i valfritt program med nån effekt på varje (för att ha lite marginal, brukar inte ha över 8), och även klara av att köra 3-4 vst synthar samtidigt utan problem. Nu var det så att i den optimala prisklassen på begagnatmarknaden hamnar det oftast på en 1.8-2 ghz för min del, och som jag har uppfattat det räcker det längre med den processorn på en mac än på en pc, hur bra stämmer det? och vad är en bra ram spec? Tipsa mig med det jag behöver helt enkelt! Vanlig, laptop, Imac, spelar ingen roll!

Vilken lite nyare mac som helst klarar 20 ljudspår plus effekter och 3-4 VST utan några större problem. Processor vs minne vs disk beror lite på vilka pluggar du tänkt köra - stora samplingsbibliotek käkar minne, syntar gillar processor, och hårddiskutrymme tar alltid slut förr eller senare.

Jag skulle säga att 1.8GHz, 1 GB, 80GB eller mer är vad du ska satsa på. Och som ny macägare skulle jag satsa på en intelbaserad maskin. Då slipper du huvudvärken med att powerpc kommer sluta stödjas och du kan dessutom köra Windows på datorn om du vill/behöver.

Jag kör själv med en Macbook och jag tycker det funkar finemang. Skärmstorleken är största nackdelen (som henkebarn påpekar), men jag tycker man kan leva med det och det går ju att använda en extern skärm om man vill.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-09-24 08:18

Skulle personligen hellre köpa en beg macbok än en mini faktiskt, så sunkigt med skärmar och tangentbord och skit.. gött att kunna ta med data n te polare å lira in elelr vad som helst.

Min kunde lira sjuuukt många spår i logic / motu828mk1 kom över hundra med efekter och joks innan jag slutade orka att provköra...

Nackdelen är väll att det finna färre bra gratispluggar emot pc.

Macbookarna har nästan samma upplösning som Powerbook G4 (förutom de allra sista modellerna - 1280x800 vs 1280x854), så skärmen är egentligen inte så liten. Men visst, högre upplösning skadar aldrig.

jag har ju annars denna till salu
http://www.99.se/musikprylar-s-ljes/246756-mac-dual-2-5-motu-828-a.html
ge ett bud vettja.

alright! Då är det väl en smak- och vanerfråga. Du pratar om "vi" som en stor grupp. Hur många procent ni är och vilken form av musik ni producerar är intressant.

Själv är jag van vid att använda en stor eller två medelstora skärmar då jag och mina jämlika uppskattar arbetsyta när vi sitter i timmar och producerar.

Det var inte meningen att trampa dig på tårna och kalla dig oseriös, men jag har hittills inte sett en 13" MacBook i proffessionella sammanhang.

Utöver skärmstorleken är den dock kanon till ändamålet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-24 14:34
Ursprungligen av henkebarn:

alright! Då är det väl en smak- och vanerfråga. Du pratar om "vi" som en stor grupp. Hur många procent ni är och vilken form av musik ni producerar är intressant.

Själv är jag van vid att använda en stor eller två medelstora skärmar då jag och mina jämlika uppskattar arbetsyta när vi sitter i timmar och producerar.

Det var inte meningen att trampa dig på tårna och kalla dig oseriös, men jag har hittills inte sett en 13" MacBook i proffessionella sammanhang.

Utöver skärmstorleken är den dock kanon till ändamålet.

Vad är "professionella sammanhang"? Är det synonymt med "seriös" musikproduktion?

Jag har själv mastrat två skivor för utgivning på ett kommersiellt skivbolag, med min MacBook som dator. Utöver det en del övrig musikproduktion, framför allt min egen. Skulle vilja kalla den seriös, men mindre kommersiell. Inte kommersiell alls, om jag ska vara ärlig, eftersom jag gett ut den på en Creative Commons-licens under rätt lyckade former. Något som gjort att jag anlitats för att berätta om det på en internationell konferens på Göteborgs Universitet i oktober. Jag vet inte, men för mig är det inte mer seriöst att producera musik inom den traditionellt kommersiella världen än utanför, men det är ett sidospår.

Man väljer musikdator efter hur den används. Ska man ha en stationär dator i en traditionell studio, är det ganska naturligt att fläska på med en stor skärm. Även jag tycker att det är rätt skönt med stor skärmyta, men jag lider inte av 13" heller. Att kunna ta med sig musikdatorn dit man vill ta den är viktigt för mig och därför väljer jag en laptop framför en stationär. När jag skaffade den planerade jag att köpa till en stor extra skärm, men jag har inte direkt känt behovet efter det, så det har inte blivit av. Det kommer kanske så småningom, vad vet jag. Och ja, jag tillbringar en väldig massa tid med den.

Jag tycker väl knappast att du har trampat mig på tårna, det jag reagerar över är att du dömer ut MacBooken som "direkt olämplig" i en tråd där det kanske rent av är det bästa alternativet för trådskaparen. Vad jag håller med dig om är att den lilla skärmstorleken ska tas med i beräkningen när man överväger den, men steget därifrån till att dra de slutsatser du gjorde är väldigt långt.

Jag kan givetvis inte komma med siffror på hur många procent som använder musikdatorer som använder MacBook och det är väl knappast intressant heller? Däremot vet jag en hel del som använder den, inom en en massa olika genrer.

Eh... koppla till en extern skärm när man är hemma i studion?

Ett litet tips bara då enapas argument att kunna ta med sig datorn till kompisar (eller vilka man nu delar musikintresset med) låter som en vettig synpunkt.

Ursprungligen av johan_tanying:

Eh... koppla till en extern skärm när man är hemma i studion?

Ett litet tips bara då enapas argument att kunna ta med sig datorn till kompisar (eller vilka man nu delar musikintresset med) låter som en vettig synpunkt.

Det kan man självklart göra, men diskussionen som skilling och jag för gäller om 13"-skärmen räcker för att arbeta med. Men visst här du en god poäng. Synd bara att upplösningen inte går över 1280x800.

Min definition av "Seriösa sammanhang" behöver inte betyda genre och inkomst utan snarare hur mycket tid som spenderas vid arbetet. Min åsikt är att 13,3" och 1280x800 upplösning är otillräckligt för bekväm arbetsmiljö.

Men återigen, det är uppenbarligen en smak- och vanefråga.

Kul för dig att du fått de jobben! Alltid roligt att höra om folk som är framstående.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-24 15:27
Ursprungligen av henkebarn:

Min definition av "Seriösa sammanhang" behöver inte betyda genre och inkomst utan snarare hur mycket tid som spenderas vid arbetet. Min åsikt är att 13,3" och 1280x800 upplösning är otillräckligt för bekväm arbetsmiljö.

Men återigen, det är uppenbarligen en smak- och vanefråga.

Kul för dig att du fått de jobben! Alltid roligt att höra om folk som är framstående.

Jo... tack... fast framstående skulle jag inte vilja kalla det. Men roligt.

Din definition av "seriösa sammanhang" samstämmer i så fall med min och det var ungefär dit jag ville komma. Det är nog definitivt olika för olika personer. Man jobbar olika och i mitt fall hade jag aldrig kunnat jobba med den skärmen om jag fortfarande använt Cubase. Jag förstår om man vill ha större skärmyta och upplösning och som jag skrev innan så är det en faktor man måste ta med i bedömningen.

Jag tolkade inte ditt "olämplig för ändamålet" som "personligen vill jag ha en mycket större skärm eller två", men om det var på det viset så förstår jag dig mycket bättre.

  • Medlem
  • 2008-09-25 03:11

inte bråka nu!

Ursprungligen av blezz:

inte bråka nu!

Instämmer!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-25 14:52
Ursprungligen av blezz:

inte bråka nu!

Ja, jag instämmer också. Har aldrig varit ute efter att bråka heller, men en rak och frank diskussion är alltid bra.

Men som som sagt, jag har uppfattat det som att vi kom överens.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-25 15:03

Håller inte med, Macbook har för stor skärm, 800x600 räcker gott och väl!

Äemenassåba, alla mac-modeller funkar ypperligt till seriös musikproduktion, har varit så i många år nu tycker jag.

  • Medlem
  • 2008-09-25 20:08

Tackar så hjärtligt, nu känner jag att jag har lite mer grepp om hur det funkar i äppelparadiset!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-25 20:58

Sammanfattning: för dina behov funkar vilken dator som helst, särskilt om du tänker köpa beggad. Ska du ha en mac är macbook bra maskiner, bättre att ha en sån än en mini. iMac är rätt sjyssta, men de hamnar kanske lite utanför din budget.

20 spår med effekter och 3-4 VSTi's klarar viken någorlunda modern burk som helst.. jag lånade mina pärons laptop innan jag skaffade en egen för livespelningar, det var nån billig 6000:- hp och den klarade mitt liveset utan problem (ca 20 spår samtidigt, med som mest kanske 10 VSTi's och 20-30 effekter igång samtidigt).

Bevaka tråden