Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa en synt

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-27 20:14

Jag har under en liten tid tänkt mig införskaffa en synt då tangentbordet är lite jobbigt att spela på

Nackdelen är dock att jag inte vet exakt vad jag vill ha för någon eller vad skillnaderna är.
Då jag bara ska använda den som hobby så har jag ingen lust att lägga ut så hemskt mycket.

Krav:
Jag hade tänkt mig runt 1500 till 2500.
Ska mest användas till trance och klassiskt
Möjlighet att koppla till datorn och användas som midi-keyboard

Vet inte om detta går eller inte men möjligheten att spara egna ljud på synten som man skapat på datorn. (Är lite osäker på detta då VSTi plugins används).

Jag hade tidigare tänkt att köpa en midi-keyboard men då jag ville kunna spela utan datorn så fick det bli synt istället.

Kollade lite på prisjakt.se och fick fram dessa:
Produktjämförelse hos Prisjakt.nu,

Har ni någon erfarenhet av dessa eller någon annan i samma prisklass, skriv!

Tack.

Trevligt

Skulle det funka köpa en begagnad? I så fall finns det fler möjligher (på gott och ont, mer beslutsångestunderlag kanske)

Vill du ha mycket rattar mm. eller bra färdiga ljud från början?

Du ska koppla ljudet till datorn också? ( behövs högtalare på synten?)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-27 20:47
Ursprungligen av Robban303:

Trevligt

Skulle det funka köpa en begagnad? I så fall finns det fler möjligher (på gott och ont, mer beslutsångestunderlag kanske)

Vill du ha mycket rattar mm. eller bra färdiga ljud från början?

Du ska koppla ljudet till datorn också? ( behövs högtalare på synten?)

Begagnad är ju också en möjlighet. Nackdelen är ju då om den är sliten så att tangenterna känns konstigare eller nått sådant.

Nja, jag brukar vanligtvis inte pilla så mycket så antal rattar och sådant spelar inte så mycket roll. Inget prioriterat om man säger så.

Jag tänkte ju först köpa en midi-keyboard utan högtalare just för att dom är så mycket billigare men så kom den nackdelen att man var tvungen att sitta vid en dator för att kunna spela. Så högtalare är nog ett måste men jag vill fortfarande ha möjligheten att sitta vid datorn och spela med t.ex. ett VSTi.

Börja med en hemkeyboard, som har anslagskänslighet och en del användbara ljud.
Roland E-20 t.ex är en kompetent maskin med högtalare, men den är ganska gammal nu.
En valfri Yamaha keyboard med fullstora tangenter och anslag får du rätt billigt på blocket.
Håll dig från Casios moderna grejer, dom låter riktigt surt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-27 23:20
Ursprungligen av charliecrash:

Börja med en hemkeyboard, som har anslagskänslighet och en del användbara ljud.
Roland E-20 t.ex är en kompetent maskin med högtalare, men den är ganska gammal nu.
En valfri Yamaha keyboard med fullstora tangenter och anslag får du rätt billigt på blocket.
Håll dig från Casios moderna grejer, dom låter riktigt surt.

Och med hemkeyboard menar du?

Jag vet inte men det känns som e-20 är ganska stor men den är ju 5 oktavig som dom flesta andra syntar.
Vill ju liksom inte ha nått man inte kan bära med sig då e-20 på minner om skolans gamla syntar som vägde mer än nödvändigt.
Man kanske ska dra ner till bara 4 oktaver?

Okej, har du nått tips på en modell?

Then I'll shall do it! Casio = bad

Jag skulle rekommendera en MicroKorg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-27 23:43
Ursprungligen av geminister:

Jag skulle rekommendera en MicroKorg.

Lite dyr för min del

Stora frågan är ju egentligen vad du tänker göra med den?

Om du menar 'synth' då är det en maskin som kan låta som vad som helst, och du kan ändra allt, men dom har aldrig eller sällan högtalare.
En keyboard är en burk med en massa vanliga färdiga piano, elpiano, synth, bas, blås och effektljud, färdiga bakgrundskomp, trumset och alltid högtalare.

Yamaha har gjort en SKOG av keyboards på senare år och jag har inte en aning om vad dom kan exakt, men om du letar upp en som har fyra oktaver och fullstora tangenter, så kan du leta upp bruksanvisningen på Search : Yamaha Manual Library och ta reda på om den har anslagskänslighet, för det är väldigt bra att ha och en måttstock på kvaliteten på keyboarden. Dom som inte har det brukar sakna en massa annat nyttigt också.

Jag ska blocket'a lite åt dig och se om jag hittar nåt kul

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-28 01:02

Köp den här: Home / Musikinstrument / Portabla keyboards / Keyboards / Portatone PSR serien / PSR-E413

Det kan inte bli fel, den har lite av varje, du kan också editera ljuden en del, inbyggda högtalare, MIDI, effekter, m.m. Dessutom låter den extremt bra för det priset. Det enda den (jag) saknar är ett modulationshjul. Kostar 3000:- på musikbörsen. Gamla varianten heter PSR E-403 och kostar 2500:- Jag har en PSR-E313 som kostar 2000:-, bra den också för lite spel, men saknar det mesta utom bra ljud (för priset)och MIDI.

Det finns nästan inga synthar som kan spara ljud som du skapat på datorn i VST-format. Visst, du kan ju sampla ljuden från datorn och stoppa in i en mer avancerad (och dyrare) synth, men det känns helt fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-28 01:36

Såg att jag inte riktigt skrivit det. Det kommer mest att bli hobby musik och dylikt. Inget "professionellt".

Hm... när så skriver så så blir det ju mer en keyboard jag är ute efter då jag vill ha högtalare.

Anslagskänsliga tangenter är ju som du skriver ganska viktigt.

Någon utav dom där från Yamaha E-serien ligger ju högst på listan.

Vet inte om han skickar, men det här är en bra burk att börja med.

Roland E-68 Intelligent Keyboard

Rolands lite bättre modell från 1994. GM/GS ljudmotor låter helt okej och trumljuden är av hederlig coverbands-standard. Snygga intron, fills och slut på arren. Den kan ganska mycket.

SYNTHMAN - ROLAND SUPPORT

Den verkar locka fram en massa balkanmusiker, för jag hittar bara youtubeklipp med sån musik från den keyboarden.
YouTube - alemin keyfi yerinde yine meeeaaa?allahh
Den har anslagskänslighet.

Jag rekomenderar dig att skaffa en Novation Xio synth.
Bra ljud,kör både audio och midi och strömförsörjs via usb.
Dessutom kan du koppla mic eller andra ljudkällor till den eftersom
den även är ett ljudkort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-10 08:32

Rekommenderar en beggad eller ny Alesis QS6, QS7 (icke vägda tangenter) eller QS8 (vägda tangenter). Bra smör och brödsynth från 90-talet med 128 röster och inbyggdt quadraverb så det går att feta på rejält... snygga "klassiska ljud" också...;)
Vintage Synth Explorer - Alesis QS6
YouTube - Alesis QS7 "Honky Tonky" piano sound demo
YouTube - Alesis QS7 Internal demo sequence

1
Bevaka tråden