Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på videokamera

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-28 12:35

Hejsan! Jag hade snart tänkt köpa mig en videokamera och Final Cut Express.
Jag är inte ute efter någon dyr värstingkamera. Priset ska inte ligga allt för högt. Jag vill att kameran ska vara digital, ha 16:9 läge, bra bild, lätt att använda, bra batteritid osv. Man ska också kunna sätta kameran på ett stativ, men det kanske man kan med alla dagens videokameror. Jag är helt ny inom detta område.

Vilket är bäst? DV? Digitalt? Flashminne?

Några tips?

Senast redigerat 2008-09-28 19:05

Välj en DV-kamera, en FireWire-kabel och kör med iMovie + iDVD. Det kommer man långt med. HDV kräver mycket av hårdvara och dessutom långa väntetider för rendering.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 08:46

Jag skulle köpt en flashminnes eller hårddiskbaserad kamera med hd. Du behöver inte filma hd (kan som Björn nämnde vara lite väl tungt att redigera) och har du 20 Gb i kameran räcker det hela semestern, t.ex.
Final Cut express om du verkligen vill lära dig lite mer, iMovie är trånga brallor det.

Kolla noggrant att filerna kameran släpper ifrån sig gillas av FCE innan köp dock så du slipper stå där och konvertera en massa.

Nämnde jag att du skulle kolla noggrant att filerna kameran släpper ifrån sig gillas av FCE?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 10:46

Hej! Tack för svaren. Nu vart det rörigt
Hmm okej... borde skippa en HD-kamera då... dom är dyrare också.
Hur stora flashminnen finns det? Är det många timmar som man kan spela in på dom tro?

Specificera lite bättre så kommer det fler förslag. Vad menar du med "bra bild"? Vilken prisklass?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 13:28

hummel: Bra bild för mig är klar, skarp bild. Mycket går väl kanske att fixa till efteråt i Final Cut som tex kontrasten osv...?

Prisklass... Hmm... 3000-5000 kr.

Senast redigerat 2008-09-29 13:52
Ursprungligen av Ribbons:

hummel: Bra bild för mig är klar, skarp bild. Mycket går väl kanske att fixa till efteråt i Final Cut som tex kontrasten osv...?

Prisklass... Hmm... 3000-5000 kr.

Då är du i fel prisklass.

Hmm när är det klar skarp bild då? Upplösing på filmen? Vad skall du visa upp den på?
Ska det spelas på "tavel-tv" eller dator ska du välja en kamera som spelar in progressivt om möjligt för att slippa "interlace-problem".
Blev det mer rörigt nu kanske?

Ett sådant här forum tenderar att bli väldigt tekniskt. I själva verket har man väl ett mål med sitt filmande och det måste man först klargöra.

Tekniken är ju bara ett hjälpmedel eller i värst fall ett stjälpmedel. På den tiden jag filmade Super-8 var det inte tal om att spela in flera timmar. I själva verket har den höga förbrukningskostnaden från den tiden lärt mig att dels inte filma för långa scener, dels att sträva mot att hålla en "röd tråd". Jag har också lärt mig att ett stativ, antingen på marken eller hängande under kameran gör tittandet betydligt behagligare.

Nu filmar jag med HDV men överför filmen i format DV till min Mac. Det redigerade resultatet bränt med iDVD ger ett mycket fint resultat på min Sony 50" TV. Visst är bilden mer detaljerad när man kör signalen digitalt till tv´n, men det är innehållet som är avgörande, anser jag.

Hoppas att Apple förser sina datorer med blue-ray snart, då har jag originalet kvar i högupplöst form på band.
Den som spar den har!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 15:49

Björn: Tack för inlägget.

hummel: Ja, detta var nog fel forum för mig då. Sorry.

Lowend budget kamera

Jag har köpt mig den allra enklaste AIPTEK på Claes Ohlson.
Spelar in direkt till Quicktime H.264 mov format till SD minneskort (max 32 GB).

HD finns i olika upplösningar på de olika modellerna.
Den billigaste ca 1300 inkl 4GB SD kort. Kvalitén OK med stativ - man får det man betalar för gissar jag. Även produktkvalitet som känns mkt plastig och simpel.
Jag vet inte hur mkt bättre det blivit med en 1000 lapp till för nästa bättre AIPTEK modell på Claes Ohlson. Men för mina enkla behov så är detta ett bra insteg den digitala i filmvärlden.

1
Bevaka tråden