Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa 'begagnat' från butik?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag funderar på att köpa ett begagnat objektiv (sigma) från scandinavianphoto.se, men är lite tveksam till om man vågar.
betyder 'begagnat' egentligen 'returvara' i detta sammanhang? (dvs. man kan nästan räkna med att produkten är defekt på något sätt.)

kan någon fylla i med erfarenheter/tips?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-03 11:32

Jag kan inte tänka mig att de säljer defekta produkter utan det är helt enkelt returer eller demo-exemplar.

Beror på säger jag.

En del rufflare försöker nog prångla ut skit på det viset.
Scandinavian Photo däremot har ett grundmurat gott rykte (kan bara uttala mig om Göteborg). De brukar vara väldigt måna om sina kunder.
Fråga vad det är för anledning.
Känner jag SP rätt så är det säkert ngt de tagit i inbyte till ngn som skulle köpa ngt fett paket.

Om vi inte pratar objektiv utan datorprylar så har Apple t ex ngt de kallar "refurbished". Det är en maskin som kom ut till en kund med fel på och som då blev utbytt.
Den döda maskinen repareras, och KONTROLLERAS väldigt noga. Den får oftast MERA kontroll, justering etc än de som går av bandet. Full garanti lämnas när de säljer den igen. priset brukar vara lägre.
Om Sigma objektivet är ett som vart defekt och som vart på lagning är det säkert i klass med de nya som går rätt ut från fabriken.

Jag har kompisar som köpt "Refurbished" när de köpt iMacs, alla är toknöjda.

Får man fråga vad det är för ett objektiv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-04 00:54
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har kompisar som köpt "Refurbished" när de köpt iMacs, alla är toknöjda.

Betyder det att dina kompisar köpt dem utomlands? Jag har aldrig sett några burkar på Apples svenska sidor med refurb-grejer. Har du?

Ursprungligen av Goflorp:

Får man fråga vad det är för ett objektiv?

det handlar om ett sigma ex 30/1.4.

jag kanske verkade en smula överdrivet cynisk, men enligt de tester/omdömen jag läst är noggranheten på kalibreringen lite extra skiftande på just detta sigma.

hur-som-haver, gluggen är beställd och är den kass tror jag på att det iaf ordnar sig på något trivsamt sätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-03 23:22

Ja, de är säkert kontrollerade och eventuellt lagad. Bättre begagnad typ... Jag köper hellre begagnat från SP än från någon okänd privatperson. Antar att de begagnade produkterna från SP har samma ett års garanti, som helt nya produkter.

"Macar" skulle det va, inte "iMacs" ---trött nu...

En jobbar med macar, kanske har han kontakter, han köpte ngn fet iPod.
Den andre bor växelvis i USA och Sverige, en MacBook Pro 15".

Men allvarligt, finns inte Refurbished att få tag på här?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-04 20:28

Jo tjänsten finns i Apple store, men inte ofta det hamnar grejer där.. :/
Apple Store (Sverige) - Specialerbjudanden

EDTI:
Hos amerikanska Apple store finns det betydligt mer!
The Apple Store (U.S.)

jaha - vad var det jag sa...?

gluggen fokuserar 1-2 centimeter för nära vid ~halvmeter och på längre avstånd fokuserar den inte alls..
skulle meckarna på tura scandinavia klara av att skruva rätt på detta tror ni?

Det är ju bara att returnera då.
tror inte det är några problem alls. Tala om för dem hur du vill lösa problemet.
Reparation eller utbyte eller penga tillbaka.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-10-15 22:45

Hur COOOL är inte den här !!!

http://cgi.ebay.com/Hasselblad-MKWE-Kit-brand...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-16 12:14

Haha. Mmmmm $34000 för en analog kamera. YES!

gabriela, hur går det för dig ?

*nyfiken*

nu är gluggen tillbaks från kalibreringen, och fungerar märkbart bättre.
kanske lite bakfokus nu istället, men på halvnära avstånd (ett par meter) märks en klar förbättring.

tänkte ta lite ledigt imorgon och köra en ordentlig omgång...

Gött göttigött gött.

  • Medlem
  • 2008-10-26 14:07

Lite komiskt att jag själv beställde ett likadant objektiv, begagnat, från ScandinavianPhoto nyss.

1
Bevaka tråden