Svammel..
Momsen syns på svenska Applestore men eftersom det är olika skatt i de olika staterna i USA så syns inte det på USA´s Applestore.
Du kan inte gärna räkna med att på grund utav den svenska momsen så skulle Apple lägga sälja datorerna billigare i Sverige än i ett land med lägre skatter?
Så när man räknar utan momsen så blir dollarkursen lite över 8 kr (ca 8,30).
Det är inte på något sätt konstigt att Apple valutasäkrar eftersom dollarn är ovanligt låg just nu och de räknar antagligen med att den ska stiga.
Säg det företag som inte gör så. Säg det företag som prissätter efter dagskursen.
Jag köpte min dv-kamera 3000kr billigare i Tyskland än vad den såldes för här i Sverige, fast Tyskland skattenivåer är ganska lika de svenska. Sett till att vi i Sverige i regel har betydligt högre priser än omvärlden på det mesta, och i synnerhet elektronik så ser jag ingen anledning att gnälla.
Om det nu är så lätt att importera och slippa allt vad moms och tull heter, varför gör du inte bara det?
Och till sist, eftersom jag är gnällig idag, du tjänar inte ett öre på att köpa datorn i USA, men du sparar på det.