- Ulf A
- Medlem ●
Det finns en uppsjö av program för att skapa pdf-filer. Jag tittade på PDF-Zone och hittade en lista på 100-tals olika program.
Jag är ute efter ett (helst) gratisprogram som jag kan rekommendera kunder som inte har och inte anser sig ha råd att köpa Adobe Acrobat med Distiller.
Jag hittade ett lovande program som heter PdfCamp men det var bara för w2k och XP och jag vill ha ett som fungerar med Windows 95/98 också.
Målgruppen är alltså folk som sitter med Word och tycker att det är ett utmärkt program för att skapa original för tryck.
Kanske någon som har hittat vad jag letar efter utan att behöva gå igenom hela listan på PDF-Zone?
Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Ursäkta frågan men är du på rätt forum och skriver...?
Var är mac-problemet?
Det är inget problem alls. Men det verkar vara ett problem med macfrälsta användare som ser rött så fort de ser bokstäverna PC eller?
Verkligheten är sådan i mitt fall som sitter på ett tryckeri att många använder Word på PC och för att få jobben att flyta bättre för oss som huvudsakligen jobbar med Mac kan det vara bra att ge tips till PC-användarna.
Jag förmodar att det finns fler än mig som som jobbar i grafisk produktion som möter samma verklighet och därför tyckte jag det var naturligt att ställa frågan i detta forum istället för att vända mig till ett forum för enbart PC-användare som jag antar har mindre förståelse för problematiken det handlar om.
Det är ju inte det som det handlar om. Vi kan säkert massor med PC här men forumet är ju just 99% Mac av en god anledning. Att vi vill ha ett ställe där vi för en gångs skull kan prata om vår lilla bit är inget konstigt.
Som jag ser det så är det ok med frågor om PC när de gränsar till en mac-fråga. Webben är ju ett sådant område där det hela tiden blir korskoppling.
Du vill däremot starta en tråd med ett pc-problem utan någon koppling alls till mac - jag säger att det är fel forum.
Jag är dock bara en vanlig användare här så ta inte detta som något annat än just min åsikt. Någon admin kan kanske ge den officiella policyn.
Det är ju inte det som det handlar om. Vi kan säkert massor med PC här men forumet är ju just 99% Mac av en god anledning. Att vi vill ha ett ställe där vi för en gångs skull kan prata om vår lilla bit är inget konstigt.
Som jag ser det så är det ok med frågor om PC när de gränsar till en mac-fråga. Webben är ju ett sådant område där det hela tiden blir korskoppling.
Du vill däremot starta en tråd med ett pc-problem utan någon koppling alls till mac - jag säger att det är fel forum.
Jag är dock bara en vanlig användare här så ta inte detta som något annat än just min åsikt. Någon admin kan kanske ge den officiella policyn.
Ett Mac/PC-problem skulle jag vilja kalla det. Och eftersom forumet har titeln Grafisk Produktion så förväntade jag mig att få tips från andra användare istället för denna tråkiga vändning. Ja, jag skulle också gärna vilja höra en admin/moderators syn på om frågor av denna typ ska tas upp här.
Skrevs ursprungligen av Ulf A
Ett Mac/PC-problem skulle jag vilja kalla det. Och eftersom forumet har titeln Grafisk Produktion så förväntade jag mig att få tips från andra användare istället för denna tråkiga vändning. Ja, jag skulle också gärna vilja höra en admin/moderators syn på om frågor av denna typ ska tas upp här.
Det är väl fortfarande grafisk produktion ur ett mac-perspektiv det handlar om.
Jag var inte in i den här tråden för att leta fel utan jag läste den för att jag trodde jag kunde hjälpa till. Ett tips för liknande trådar (om vi ska ha dessa här) kan ju vara att skriva en titel som är "PC-fråga: var hittar jag...". Jag är som sagt skeptisk till dessa.
Jag gör webbsidor med min mac och har flera gånger ställt frågor här om varför det ser ut på ett eller annat sätt i en PC. Om jag däremot jobbade i GoLive i en PC och hade ett PC-problem så skulle jag inte skriva frågan här.
Skrevs ursprungligen av PJW
Hittade detta. Det är gratis att testa men kostar en ringa slant att köpa.
Tack PJW för tipset! Ska prova det bland mängden av alla andra lösningar som finns utvecklade för PDF-produktion som verkligen är ett "plattformsoberoende" format och suddar ut gränserna mellan Mac och PC till vissa macanvändares förtret verkar det som.
Det är väl fortfarande grafisk produktion ur ett mac-perspektiv det handlar om.
Jag var inte in i den här tråden för att leta fel utan jag läste den för att jag trodde jag kunde hjälpa till. Ett tips för liknande trådar (om vi ska ha dessa här) kan ju vara att skriva en titel som är "PC-fråga: var hittar jag...". Jag är som sagt skeptisk till dessa.
Jag gör webbsidor med min mac och har flera gånger ställt frågor här om varför det ser ut på ett eller annat sätt i en PC. Om jag däremot jobbade i GoLive i en PC och hade ett PC-problem så skulle jag inte skriva frågan här.
Jag jobbar också i Mac men vill hjälpa PC-användare till smidigare samarbete med tryckerier som liksom vi huvudsakligen jobbar i Mac.
CAPDesigns mailinglista Print har högre i taket i sådana här frågor men jag gillar inte mailinglistor på samma sätt som denna typ av forum så därför var det länge sedan jag prenumererade på deras lista. Vet inte ens om den fortfarande är aktiv.
För er som kanske inte alltid tycker att denna lilla avdelning på 99mac räcker till så finns följande forum:
Skrevs ursprungligen av Albert Åhs
För er som kanske inte alltid tycker att denna lilla avdelning på 99mac räcker till så finns följande forum:
Jo, jag skickade in samma fråga där samtidigt som här. Hittills fem visningar och noll svar.
Förhoppningsvis hittar fler inom grafisk produktion dit men för att ta ett exempel från ett större tryckeri, SGQ, där jag gjorde ett studiebesök för ett halvår sedan så har de flera personer som enbart sysslar med problemlösningar och uppföljning och anpassning till ny teknik.
Det var kanske ett extremt exempel men många andra tryckerier anlitar konsulter i sådana här frågor till motsats från mig från ett litet tryckeri som utnyttjar andra användare för att få gratis support... eller åtminstone utbyte av erfarenheter och tips.
Har inte adobe en webbaserad lösning för att skapa pdf? Kan kanske vara värt att prova?
Skrevs ursprungligen av David Molarin
Har inte adobe en webbaserad lösning för att skapa pdf? Kan kanske vara värt att prova?
Jo, jag har provat den förut med dåligt resultat. Nu provade jag den igen med bra resultat.
Den kostar dock litet. 9.99 USD per månad eller 99.99 USD per år. Fem free trials kan man dock använda sig av.
Så ett tips som kan vara användbart. Tack!
Skrevs ursprungligen av Pirre
Om kunden skickar word.doc till dig och du öppnar med works t.ex. Sen Äpple+P
Välj skriv ut som PDF .
Kan det funka då?
Det kan fungera ibland men har man använt något ovanligt PC-typsnitt blir det problem. Jag har dock nu i mina fortsatta efterforskningar hittat ett enkelt gratisprogram som dyker upp som en skrivare och skapar en pdf-fil av kvalitet som jag ännu inte hunnit undersöka.
Enklare kan det knappast bli. Pdf995 heter det. Men det ska laddas ned i en zippad fil vilket kanske kan ge huvudbry för PC-användare som bara använder MS Word.
Skrevs ursprungligen av Ulf A
Det kan fungera ibland men har man använt något ovanligt PC-typsnitt blir det problem. Jag har dock nu i mina fortsatta efterforskningar hittat ett enkelt gratisprogram som dyker upp som en skrivare och skapar en pdf-fil av kvalitet som jag ännu inte hunnit undersöka.
Enklare kan det knappast bli. Pdf995 heter det. Men det ska laddas ned i en zippad fil vilket kanske kan ge huvudbry för PC-användare som bara använder MS Word.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11559
Kanske finns något liknande för PC ?
Det är ju inte det som det handlar om. Vi kan säkert massor med PC här men forumet är ju just 99% Mac av en god anledning.
99% Mac och 1% Övrigt (PC kanske). Jag tycket denna tråd fungerar på 99mac med tanke på att branschen i denna tråd behöver hjälp med att få ordning på kompabilitet mella plattformarna. Lite onödit gnäbb i detta läge kan jag tycka.
Jag som är 100% macare skulle säkert vänt mig till 99mac med en likande fråga också. Det känns onödigt att gå med i ett PC-forum för en engångsfråga då hjälpen med största sannolikhet finns på mitt HEMMAFORUM där jag känner igen personerna och har under längre tid byggt upp ett förtroende för forumet.
Detta var min personliga åsikt i frågan.
Hej Ulf
Tyvärr måste jag göra dig besviken. Vi har testat en hel drös gratis/nästan gratis-program av just denna anledning och inte hittat något som hållit måttet för tryck. Med risk för att flejmas ordentligt är min rekommendation (tyvärr) att köpa en PC med Office och Acrobat. Omtryckning ÄR dyrt!
Om man tycker att zippade filer är jobbigt bör man kanske fundera på att sluta använda datorer och nedgradera till en skrivmaskin.
Pdf995 fungerar hyffsat och motsvarar ungefär PrintToPDF för gamla Mac OS 9.
vet inte om det klarar "tryck-nivå" pdf bra, men anti word (http://www.winfield.demon.nl) är ett *nix tool (finns även för windoze) för att konverterar ifrån word will andra format, däribland pdf.
finns även ett GUI för osx: http://www.stone.com/DOCtor/
men visst, eftersom det är ett commandline tool kanske det inte är optimalt för dina klienter (om alltså vill att dom skall konvertera till pdf)
...sitter faktiskt och funderar på att integrera detta (antiword) ett större projekt jag håller på med; ett system för tryckeriers/reprobyråers kunder att ladda upp filer genom ett enkelt webbinterface för lättare administration och, i detta fallet, konvertering...
ok, verkar som jag var lite för tidligt ute, den konverterar inte till pdf utan till postscript...