Erran, FCP 4 är som natt och dag för min del. Du kan få i stort sätt allt med realtids previews så länge din burk hängre med. 1 st G4 på 1Ghz och PowerBookens lite slöare diskar kanske är ett problem, men på den DUAL 1Ghz G4 kan jag bara säga WOW.
Vad gäller arbetsflöde i Final Cut så testa lite olika saker. Ex. var Apple effekt för "widescreen" 2 till 6 gånger så slö (beroende på maskin jag testade det på) som att bara lägga svarta "sluggar" överst och underst i bild. Skillnaden? Ingen så vitt jag vet.
Samma sak kan gälla för ex. övergångar. Fade-to-black kan man lätt göra med ett svart slugg lager, fungerar ibland bättre och snabbare än att köra en regelrätt transition.
Eftersom du kör PowerBook så finns inte så många val. Det finns möjligheter att köpa till ett CineWave kort tror jag på något sätt (läste att man använde CineWave kort, PowerBook G4 och Final Cut vid Matrix inspelningarna). Men var du får tag i det, hur mycket det kostar och hur bra det blir vet jag inte.
Det som är guld med FCP 4 är just det att den fixar det du verkar störa dig på - små renderingar som i slutändan tar en jäkla tid, men som främst slöar ner ens arbetsflöde. Även om man inte får full framerate på sina previews så är det mycket mycket mer effektivt än att vänta på renderingarna som i FCP 3. Man får lixom tom. realtidspreviews, över firewire, på slow-motioneffekter. Det är inte lika snyggt som det renderade, men det är fullt godkänt för att kunna jobba med utan vänt på rendering.