Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbaste arbetsflödet i FCP part 2

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 09:56

Jag skrev detta i FCP forumet men det verkar som att ingen nånsin tittar där (eller så vill ingen svara). Flyttar det därför hit.

Jag har jobbat ganska mycket i FCP och tycker att programet är super. Har bara en del funderingar kring hur man arbetar effektivt utan att behöva vänta på långa renderingar. Har precis uppgradeat til verision 4, märker inte nån super stor skillnad mot 3. an men jag antar att det har att göra med att jag inte hunnit arbeta så mycket i det.

Finns det något sätt att arbeta med klipp utan att behöva vänta i 2h på att rendera 5 minuter med "filter" "övergångar" och en "splitscreen". Känns som att det är nåt nånstans som jag har missat. Jag vet att det finns rt kort som man kan köpa till. Hur funkar dessa, och vad blir skillnaden, såg även att Cinewave har en mjukvara som heter Cinewave RT, vad är detta, kan det vara värt att investera i.

jag vet att det finns en massa experter här så jag skulle uppskatta ett svar.

Tack.

/Erik

Vad har du för maskin ? Det avgör väldigt mycket i FCP4 nu vad som går och inte går, på min G4/1,25DP så finns det extremt mycket effekter i realtid om man kör dv format - annat med okomp dock

Bla funkar Gaussian Blur, Bluescreen, Motion Blur m.m i realtid

/Johanw

• Oregistrerad
  • 2003-06-27 00:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av johanw
Vad har du för maskin ? Det avgör väldigt mycket i FCP4 nu vad som går och inte går, på min G4/1,25DP så finns det extremt mycket effekter i realtid om man kör dv format - annat med okomp dock

Bla funkar Gaussian Blur, Bluescreen, Motion Blur m.m i realtid

/Johanw

Jag kör en pb17" 1ghz så det är ingen monster maskin jag jobbar på.
Jag har löst om att man kan jobba i "offline RT" på något vis men har inte riktigt satt mig in i hur det funkar. om nån har erfarenhet av det så skriv.

/Erik

Kika lite i manualen om hur nya RT och Unlimited RT fungerar och arbetar. Det lönar sig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 12:22

Erran, FCP 4 är som natt och dag för min del. Du kan få i stort sätt allt med realtids previews så länge din burk hängre med. 1 st G4 på 1Ghz och PowerBookens lite slöare diskar kanske är ett problem, men på den DUAL 1Ghz G4 kan jag bara säga WOW.

Vad gäller arbetsflöde i Final Cut så testa lite olika saker. Ex. var Apple effekt för "widescreen" 2 till 6 gånger så slö (beroende på maskin jag testade det på) som att bara lägga svarta "sluggar" överst och underst i bild. Skillnaden? Ingen så vitt jag vet.

Samma sak kan gälla för ex. övergångar. Fade-to-black kan man lätt göra med ett svart slugg lager, fungerar ibland bättre och snabbare än att köra en regelrätt transition.

Eftersom du kör PowerBook så finns inte så många val. Det finns möjligheter att köpa till ett CineWave kort tror jag på något sätt (läste att man använde CineWave kort, PowerBook G4 och Final Cut vid Matrix inspelningarna). Men var du får tag i det, hur mycket det kostar och hur bra det blir vet jag inte.

Det som är guld med FCP 4 är just det att den fixar det du verkar störa dig på - små renderingar som i slutändan tar en jäkla tid, men som främst slöar ner ens arbetsflöde. Även om man inte får full framerate på sina previews så är det mycket mycket mer effektivt än att vänta på renderingarna som i FCP 3. Man får lixom tom. realtidspreviews, över firewire, på slow-motioneffekter. Det är inte lika snyggt som det renderade, men det är fullt godkänt för att kunna jobba med utan vänt på rendering.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 12:24

Tips är att testa och kör med typ Unlimited RT och MEDIUM eller ev. LOW Quality. Då får man mycket RT. MEDIUM quality tror jag är 50% upplösning av full PAL. Det är även ointerlacat. Ser fullt godkänt ut dock för att jobba mot.

• Oregistrerad
  • 2003-07-03 13:50

Tack Erik.dv det förklarade en del. Att titta i manualen känner jag är svårt eftersom att jag är självlärd och har problem att förstå vad alla termer står för.
Det jag hajar är iallafall att ju snabbare burk ju snabbare arbetsflöde.

Blir till att investera i en G5 a senare

Tack

/erik

1
Bevaka tråden