Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ion hänger ton vid stopp

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett mycket irriterande probelm. När jag trycker på stopp i min sequencer (Logic 5.0 i PC) så hänger sig en ton på min Alesis Ion. Inte alltid, men ofta. Om jag är inne i editeringsläget och fyttar toner så blir det ofta att jag trycker på play, låter det spela några takter och sedan trycker jag på stopp. Då är det säkert som amen i kyrkan att fanskapet hänger en ton. Då får jag dubbelklicka på transport-mojängens döda-hängda-toner-mojängen. Inte så lite irriterande när man behöver göra så 3464744534674 gånger i minuten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 18:09

Hehe jobbigt, men det är ju iofs inte så konstigt om Ion inte är fullt kompatibel med gamla logic på PC.

Jag brukar ha samma problem med min Nord Lead 2 i Cubase om det är till nån tröst =P brukar bli att man får använda "panic" knappen en del på Norden..

Bättre hänga ton än läpp

Låter som Logic är problemet , jag har bara hårdvaru sequencat min FD ION och aldrig haft problem så som du beskriver.

  • Medlem
  • 2008-10-24 18:30

Jag har ungefär samma problem. Vet inte om det kommer när jag stoppar sequencern, men ibland triggas en slumpmässig ton som ligger kvar bakom de andra. Jag brukar lösa det genom att trycka ner hela handen på klaviaturen så att de åtta rösterna tar slut.

Ursprungligen av Mario:

Jag har ungefär samma problem. Vet inte om det kommer när jag stoppar sequencern, men ibland triggas en slumpmässig ton som ligger kvar bakom de andra. Jag brukar lösa det genom att trycka ner hela handen på klaviaturen så att de åtta rösterna tar slut.

Om jag trycker på stopp kan det funka igen när jag trycker på paly igen. Men om jag trycker på stopp en gång till för att gå tillbaka till början på låten/sektionen jag spelar in på, så kan en ton hänga sig. Om jag då börjar flytta rumt toner i editläge så förändras den hänga tonen, den kan till exempel bli D1 istället för F#4 eller någon superlåg/hög ton. Jag kan också provocera sequencern genom att hålla play nedtryckt så att låten/sektionen hela tiden startar om 23 gånger i sekunden utan att någon ton hänger sig. Den enda konsekvensen är att skiten hänger sig i samband med att jag stoppar och/eller börjar spela upp igen.

Kanske dags att kasta ut gamla Logic och skaffa något bättre...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-24 19:37

I Cubase finns alternativ typ "reset on stop", borde finnas motsvarande i Logic. Det kanske kan hjälpa?

Det är alltis samma ton som låser sig: e4

1
Bevaka tråden