Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dv till xvid

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-10-26 21:40

Tänkte konvertera en rejäl drös med dv-klipp till xvid med ffmpegX men upptäckte att ffmpegX bara tar en fil i taget.
Går det på något sätt göra så att ffmpegX tar flera filer på samma gång? Eller går det kanske med den kommandobaserade ffmpeg?

Jag har konverterat med bland annat följande inställningar: XviD (ffmpeg), 4:3 ratio, MP3 128kbit/s 48000 Hz VBR, Deinterlace, High Quality, 2-pass encoding, Quarter pixel ME (qpel).

Inte för att jag riktigt vet vad alla inställningarna gör men jag fick en del inspiration från följande tråd: http://www.99.se/videoproduktion/251970-imovie-dv-till-vilket-format-avi.html

Någon som har några tips?

FFmpegX kan ta en massa filer på samma gång, det är bara att dra in en ny film i FFmpegX och klicka Encode medan en annan håller på att konverteras!

När du har dem i "batchlistan" så kan klicka på den lilla play-knappen vid de videorna som står i sin tur i kön ifall du vill att flera video ska konverteras simultant, dock rekommenderar jag att du inte kör mer än 1 video per processorkärna. Själv brukar jag bara ha videorna i kö så datorn tar hand om en i taget, jag tror man får stabilare konvertering då.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-10-26 23:00

Tack för svar!

Men det innebär ju att jag måste lägga till varje fil för hand. Hade ju varit mycket enklare att bara kunna markera alla på en gång. Dessutom verkar inte alla inställningar vara kvar till nästa fil.
Finns det något annat program som kan köra flera filer på samma gång med de inställningar eller liknande som jag söker?

1
Bevaka tråden