Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med min Korg ESX-1

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag pluggade just in min ESX-1. Inget ljud ut. Jag testade kabeln, den fungerade bra. Jag testade att dra upp volymen på max på ESX och då hör jag svagt, svagt signalen bakom det massiva bruset som högsta volym innebär. Jag testar hörlursutgången, precis samma sak där. Det känns som ett standardproblem som man hört talas om många gånger förr, på diverse olika prylar. Känner ni igen det? Vad kan det vara som felar?

Jag är helt elektronikokunnig så förklara gärna som ni skulel förklara för en elektronikokunnig treåring.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-08 12:39

sälj den till mig -- inte så konstruktivt - men det blir billigt

har du vattnat den med maltjoz eller annan vätska tro?

du e så svår ibland att beskriva förlopp!
- när funkade den senast
- har du gjort nåt etc

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-08 12:44

sisältää: På vissa syntar kan man skruva ner volymen via midi-cc (t.ex. via en midi-controller). Det är inte det du råkat göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-08 12:46
Ursprungligen av encore:

sisältää: På vissa syntar kan man skruva ner volymen via midi-cc (t.ex. via en midi-controller). Det är inte det du råkat göra?

men interna kranar svarar ju på det och höjjer i s f?
→ men ja om det e en EXTERN pryl som dojja ner VOLYM så e det e inte så konstigt!

\\ Kör den Fristående .. och analfabeta utifrån det om den e galen och visar och vinkar bara -- toktesta

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-08 12:45

en anna sak e att FACTORYreseta den .. men då blåser du all info!

Jag använde den fristående sist. Därefter har den fraktats (tror jag) mellan Stockholm och Göteborg. Jag gissar att något har fått en smäll eller bara bränt ut. Hela prylen fungerar alltså precis som den ska men utvolymen är i princip noll. Det måste varit något i signalkedjan som spruckit.

Det borde gå att fixa men jag har inte kunskapen att ens påbörja arbetet.

Har du testat factory reset? Har du kollat av flera patterns? Nollat alla midi/global inställningar?

Tycker jag känner igen det där. Har haft en ESX själv...

*funderar*

Jag kan inte föra en factory reset utan att dumpa allt till datorn först. Dröjer lite med det. Jag har ko,lat flera patterns och det är samma med alla. Jag ska testa att "nolla" alla midi-inställningar..

Hmhmm.

Ajaj. När jag startade maskinen nu igen och undersökte den lite närmre upptäckte jag någonting som jag måste ha missat tidigare idag. Brusnivån är klart högre än vad den brukar vara. Nu står det klart att någon komponent håller på att dö, eller vad tror ni?

Kanal 3-4 ut fungerar som de ska.. det är bara 1-2+hörlursutgången som strular. Någon lödning som gått sönder, kanske?

  • Medlem
  • 2008-11-23 09:16

Kan så vara. Helt klart. Alternativt så är det något annat i den som har gett upp, typ byta något chip eller liknande.

Testa att skruva upp den och peta lite lagom på lödningarna därikring med skruvmejsel och se om ljudet blir som det skall. I sådana fall så får man löda om lite.

Du kan alltid komma förbi med den så kikar vi tillsammans, och så får du med dig en analogsynt hem också.

Senast redigerat 2008-11-23 09:27
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-23 09:52
Ursprungligen av jgb:

Testa att skruva upp den och peta lite lagom på lödningarna därikring med skruvmejsel och se om ljudet blir som det skall.

Det där lät nästan som en beskrivning av circuit-bending om man han maskinen påslagen...:cool:

Ursprungligen av jgb:

Du kan alltid komma förbi med den så kikar vi tillsammans, och så får du med dig en analogsynt hem också.

Toppensnällt. I veckan, jag ska bara dumpa ut allt ur burken så att vi inte råkar ta bort det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-23 15:48

Någon lödning som spruckit låter ganska troligt. Jag skulle först kolla runt jacken. Jag skulle gissa att de är lödda direkt på kortet, då kan det blir en del mekaniska påfrestningar när man kopplar i eller drar ut sladdarna. En fulvariant är ju att man följer ledningsbanorna bakåt från kontakterna och petar med en sladd som går till hörlurar eller mixern så kan man höra var signalen försvinner och var den kommer tillbaka, dvs var felet är.

Hur är det, går ut 3-4 genom röret? Skulle ju kunna vara det som slut, vet inte vad dom får för livslängd när man kör dom på låg spänning, men i en gitarrstärkare är det ju en "slit-del".

Sant, rören påverkar inte utgång tre och fyra. Ett och två fungerar dock inte varesig tube gain är på noll eller max och är det på noll så borde väl inte rören påverka signalen?

Skulle gissa på att det är samma signalväg oavsett hur mycket fräs man har på röret, men jag vet inte säkert.

Du har väl haft den där rätt många år vid det här laget?

Sant, många år. Jag förstår inte riktigt hur signalen kan gå genom rören utan att rören hörs men så är jag ju en elidiot också. Tack för tipset.

Ett rör ger bara uppenbart/hörbart resultat när man driver det så hårt att det distar. Backar man gain så får du relativt ofärgat ljud.

Det kan mycket väl vara vara så att signalen i så fall bypassar röret, och att det är något helt annat som är fel...

Jag har trott att det är två signaler.. en som går via röret och en som inte gör det och att de mixas ihop i slutet men när jag tänker på det så är det nog inte så för volymratten dödar ju ljudet helt om man drar ner den på noll, vad tube gain än står på..

1
Bevaka tråden