Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ION hjälp efterfrågas

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och knappar lite med min ION. Håller på och försöker spela in Cubase. Har ställt respektive part på en midikanal (dvs part A på kanal 1 osv). Problemet är bara att när jag väl spelar in så kommer alla signaler på Kanal 3. Även om jag tex stänger av de andra parterna förutom A som ligger på kanal 1.

Som midiinterface använder jag CME MinditUsb v2. Kan det ha något med detta att göra?Kör med Cubase SX2.

Någon som kan hjälpa mig lite?

Kan du ditt Cubase ordentligt? låter lite som att det är där det går fel annars... se till att spela in på separata kanaler där respektive utgång är ställd till rätt midikanal.

Hm... hav förtröstan... pippin skall fundera lite. Han känner igen problemt inbillar han sig. Skall starta upp min Ion. Vänta lite bara...

... jag får min Ion att spela på 4 olika kanaler.
Tryck på EDIT. Tryck sedan på första knappen från vänster på PANEL ACTIVE. På min Ion är den parten inställd på kanal 1, andra på 2, tredje på 3 och fjärde på 4. Om jag fattade saken rätt så har du motsvarande inställningar. Tryck på högerpil under skärmen för att växla till nästa meny. På min är part 1 inställd på MIDI + LOCAL. Resterande parter står MIDI ONLY. Ja, det innebär att de enbart kan styras via MIDI. Vad som skiljer detta från MIDI RECEIVE ONLY vet jag inte, men det är möjligt att Ion även sänder MIDI´i MIDI ONLY.

Sätter du alla parterna på MIDI + LOCAL så spelar alla parterna på samma gång när du spelar på klaviaturet på Ion men spelas en och en om du styr från en annan synt via dator/sequencer.

Kunde denna information vara till hjälp?

Mitt dilemma:
MIDI ONLY: Ions klaviatur verkar vara helt bortkopplat. Parterna kan spelas vi MIDI.
LOCAL ONLY: inga ar parterna går att spela via MIDI. Alla parter låter när jag spelar på Ion.
MIDI + LOCAL: alla parter spelar på samma gång via Ions klaviatur, spelas individuellt via MIDI.
MIDI RECEIVE ONLY: samma som MIDI ONLY men med någon skillnad jag inte känner till.

Jag skulle vilja ha ett MIDI + LOCAL där alla parter bara höll käften förutom den part jag valt via knapparna för PANEl ACTIVE.

Real Parakeet: Ahh! Tack. Vi har samma dilemma. Din sista mening sammafattar det hela. Nu har jag bara provat att köra med fabriksinställningarna där part A, tex, bara ligger på den övre delen av klaviaturen.
Men säg att jag vill använda hela spännvidden på klaviaturen på alla fyra parter - vilket i och för sig nog är osannolikt. MEN...blir till att laborera med midi inställningarna helt enkelt.
Lite tjurigt.

Tack som sagt!

1
Bevaka tråden