Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elka EK 22

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Plockade upp en Elka EK 22 i veckan. Gillar verkligen hur den låter! Riktigt skön portamento bl.a.
Men den verkar inte vara så pigg på midi. EK 22 är ju känd för att vara lite buggig och slö på den fronten men den här krashar ganska snabbt när jag matar den med midi. Är det någon annan som har eller har haft en EK 22 (eller EM 22)?
Försöker klura ut om det går att undvika på något vis. Men nu har jag testat det mesta jag kan komma på och den verkar helt enkelt vara lite allergisk mot midi.
Är de någon idé att öppna den och kanske damma av den lite invärtes? Några utbytbara delar som kan påverka sånt här? Jag antar att det är den lilla "datorn" i synten som börjar bli gammal...
Servicemanual kan man ju drömma om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 18:11

Provat skicka midi till den utan klocksynk?

Min six~trak hade problem med att midiklockan skickade förmycket info för att den skulle hålla igång..

Ja, har kört den från en egen midiport på min mpc. Även testat med ableton... samma problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 18:55

Ajdå, då var det kruxigare..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-14 20:10

Standard: Det sitter några 220-ohmsmotstånd, en 1N4148-diod och en Optokopplare av 6N138/9-PC900-typ.
Matningen till optokopplaren är stabilsierad nära kretsen med en kondensator mellan matning och jord då den svänger ordentligt. Den kondensatorn kan vara spöket.

Var den den jag tipsade om på Hisingen?
Hade jag bott kvar så hade jag suttit i den sitsen nu, puh...hade jag inte haft tid med...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-14 20:58

Jag har iofs haft en EK44.. inte världens rappaste på midi-biten men utan midiclock + midi time code(som cubase ville trycka ut) så var det inga problem att köra EK44(som är en EFEM-synth men lika gammal som EK22) hur mycket som helst..

saddox: okej, tack för tipset. skall testa att byta kondensatorn.

synthetic: det stämmer!

Ursprungligen av hans olof:

saddox: okej, tack för tipset. skall testa att byta kondensatorn.

synthetic: det stämmer!

Nästa lurad tycker jag, som att sälja en repad CD som inte går att spela.

Ursprungligen av synthetic:

Nästa lurad tycker jag, som att sälja en repad CD som inte går att spela.

Njae, känner mig inte lurad. Säljaren hade inte använt midi alls tydligen.. och spela på den går galant. Det går ju inte att ladda ner den gratis heller Dessutom fick jag ner priset en del.
Men visst är det tråkigt om det inte går att lösa. Gillar verkligen hur den låter.

saddox: Nej, har inte inspekterat dom övriga delarna i någon vidare detalj. Men som sagt, det är först när jag matar den med midi som den ballar ur, att spela på den, editera, spara osv är inga problem.

jo.. dom är ju kända för att vara lite dåliga på midi. midi on/off-knappen säger väl ett och annat bara den. hade den krashat nån gång ibland hade jag kunnat behandla den som en begåvad grabb med lite konsentrationssvårigheter, men nu krashar den alltså såpass ofta att det blir svårt att använda den.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-14 22:36

Ja, midi on/off hade EK44 också.. smidigt.. och visst var det nog för att midi-processorn var mäkta slö.

Det enda i hårdvaruväg som kan fula till det(om rätt och fin midi-signal kommer in i den) är ju just den lilla ingångskrets som jag beskrev.. då kan signalen in till själva processorn bli korrupt = konstig beteende i synthen. Sedan är dey tyvärr kod + processorns kapacitet som det hänger på.. och där är det ju bara att gilla läget.

  • Medlem
  • 2008-11-15 12:45

Varianten för hårda grabbar är att byta ut midikitet i den mot ett bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-15 14:38

Jag hade EM 22:an ett tag. Tyckte MIDI:t funkade ganska bra bara den inte fick MIDI klocka då hängde den sig, precis som OB8:an

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-15 17:27

Då kan man ju börja misstänka lite allmän översyn på herr EK22.
Kollat nätdelen?

1
Bevaka tråden