Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp: Vilken typ av sång passar bäst?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lägger upp detta under Ljudproduktion och inte under "Egen musik", för det är endast feedback på sången jag är ute efter just nu.

Jag har lagt upp två previews. Samma låt, samma sångmelodi och text, men med två olika rösttyper. Vilken låter bäst?

Time Wont Pass Me By - Mjuk

Time Wont Pass Me By - Hård

Första intryck var att den med melodin en oktav upp "nådde ut" mer. Men vid lyssning nummer två så fann jag en låg melodi väldigt mysig. Kanske går det att göra någon blandning? Låg första vers, höga andra? Kanske höja/sänka tonarten några snäpp?

Lycka till!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-23 23:12

Håller med ovan, eller vaför inte dubbla, en lågt mixad låg sång och starkare på den höga.

Om du inte vill blanda så är den hårda mycket mer fångande. Mysig låt förresten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 03:54

inget

Senast redigerat 2008-11-25 04:40
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-24 04:09

Låga sången låter dåligt, höga låter bra. Så enkelt så

@marf: Snarare 20 år gammal skulle jag tro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 04:28

jag tror på hard-versionen. den softa kändes lite generic, medan den hårda känns mer unik.

kanske ha ett litet break i låten med soft sång?

Jag tycker också att hard-versionen låter bäst. Det var lättare att höra texten och det är mycket lättare att hålla en ren och stabil ton med lite mer luft. Sen, håller jag med första inlägget, att om du inte riktigt gillar att vara tvungen att gå tillbaka i styrka och falsett (men jag tycker att det låter bra) i bryggan så kanske du kan sänka låten ett par tonsteg.

Tack för inputsen alla!
Hårt får det bli. Man blir ju lite hemmablind/"drabbad av beslutsångest", så det var ju bra att ni var hyfsat överrens

Då kommer ytterligare en vinkling som jag tror skulle kunna funka: Sjung den låga med samma intensitet som den höga. Nu när du sjunger den höga sången måste du pressa på för att komma upp på tonerna, och då tvingas du automatiskt sjunga med viss intensitet. Försök applicera den "urgencyn" (svengelska ) på den låga stämman...

Bra tips axeman.
Jag försökte faktiskt att ta i mer på den låga, men det går lite för lågt för att det skulle funka. Så alltså har jag två tester att göra nu: Att sjunga lågt i en något högre tonart, och att sjunga högt i en något lägre tonart

1
Bevaka tråden