Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apparat för att spela in intervjuer

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, någon som vet nån lämplig liten apparat att använda till att spela in intervjuer med, både "live" och via telefon? Tacksam för goda råd.

Smidigast är Minidisk, men det är tyvärr en utdöende teknik. Idag finns bara en Sonymodell kvar på marknaden, Semiproffsmodellen MZ-RH1. Av vad jag -kunnat få fram- har den, på samma sätt som gamla semiproffsmodeller, inbyggd klocka så att man får en löpande tidsstämpel (verklig klock-tid) under hela inspelningen. Fördelen med minidisk är att skivorna är busbilliga och att man därför kan gödsla med inspelningstid utan att behöva ha tillgång till dator. Lite dyrare är Hi-MD-skivorna som rymmer 1 GB, men då får du med några få skivor redig kapacitet....

Alternativet är någon av de MP3-spelare som har mikrofon och linjeingång. Tyvärr kräver de att man dumpar över inspelningen till dator med jämna mellanrum. Nu är gu-bevars det inbyggda minnet rätt stort i nya MP3-spelare, och om inspelningen kan göras direkt i MP3-format så ryms en hel del prat. Kolla t.ex. iAudio D2 på teknikmagasinet. Görs inspelningen i WAV-format blir inspelningstiden däremot kraftigt begränsad.

... och nu hamnade mitt svar i rätt tråd....

Olympus LS-10. Kanonbra och toppenljud.

Ursprungligen av akerstrom:

Olympus LS-10. Kanonbra och toppenljud.

För 4000 kr borde den vara kanonbra...

Det var en rätt vettig maskin.
Mycket hellre en sådan än en liten MP3-spelare som oftast är mekaniskt vek, små knappar och inte tål hantering.

Har den månne tidsstämpel? Det framgår inte riktigt av tekniska specen.

Spela in telefonsamtal också? Det fixar ingen lite inspelare, det behöver du en telefonhybrid till. Finns en uppsjö inspelare på marknaden nu, med eller utan inbyggda mikar.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-12-10 23:01

En zoom h4 och en telefon med uttag för headset?

Det finns nåt slags halvdan lösning på teknikmagasinet, där man kan tappa av ljudet, men jag vet inte hur det låter. Förmodligen måste du ju sitta med mik för din egen röst då, bredvid telefonluren liksom. I alla fall om du vill ha sändningskvalitet. Behövs inte det, funkar nog Art.nr: 290052 från Teknikmagasinet.

Är fantastiskt nöjd med Zoom H2. Bästa prylen jag köpt på länge. Har visserligen inte använt den till intervjuer än (även om jag är journalist) men jag har kollegor som har och de är supernöjda.
Jättebra ljud. Surroundinspelning, mikrofoner riktade både framåt och bakåt. Wav &mp3. Hyfsat pris. Enda negativa: lite plastig, on/off-switch känns sårbar och apparaten tål nog inga högre fall.

/C

Missade det där med via telefon. H2 har visserligen minitele-in för extern mikrofon men då lär ljudet bli betydligt sämre. /C

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-12 16:48
Ursprungligen av janglesoul:

Missade det där med via telefon. H2 har visserligen minitele-in för extern mikrofon men då lär ljudet bli betydligt sämre. /C

Det blir det inte så länge ljudkällan man kopplar den till inte är sämre än interna mickens förmåga. Kan man koppla den direkt till telefonen borde det bli bra eller ligger nivåerna helt fel?
Jag har ingen telefon med 3,5mm plug att testa på, någon kanske vet och kan förklara?
Ljud är inte lätt.

Ursprungligen av niki:

Det blir det inte så länge ljudkällan man kopplar den till inte är sämre än interna mickens förmåga. Kan man koppla den direkt till telefonen borde det bli bra eller ligger nivåerna helt fel?
Jag har ingen telefon med 3,5mm plug att testa på, någon kanske vet och kan förklara?
Ljud är inte lätt.

Hej, jag har visserligen inte testat detta själv. Men jag läste på ordentligt innan jag köpte min Zoom H2. Vad jag kan minnas var folk precis lika missnöjda med 3,5-mmingången som de var nöjda med de inbyggda mikrofonerna. Även om man har topp-mikrofoner ska ingången för extern mik ge betydligt sämre ljud - har jag läst. Varför det ska vara så kan jag inte förklara rent tekniskt. Men det finns gott om info om man googlar.

Som sagt, de inbyggda mikrofonerna tycker jag är toppen för vad de är - en digital pocketkamera för ljud.
/C

Olympus har en mikrofon för telefonsamtal, den funkar dock inte med just LS-10 (dyrköpt erfarenhet) som jag rekommenderade ovan.

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2009-07-21 20:11
Ursprungligen av akerstrom:

Olympus har en mikrofon för telefonsamtal, den funkar dock inte med just LS-10 (dyrköpt erfarenhet) som jag rekommenderade ovan.

Jag har inget problem med LS-10 och mikrofonen du nämner. Det funkar utan anmärkning.

Nej, alltså om ni ska spela in telefonsamtal i sändningskvalla, är det endast telefonhybrid som duger.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-12 16:28

Vad är egentligen sändningskvalitet när man pratar telefonljud? borde inte kvaliteten som telenätet tillhandahåller berättiga vad som helst i inspelningsväg?

Klart det låter telefon hur du än gör. Men nej, det är skillnad på telefonljud och telefonljud. Du får inte lika bra ljud som en radiostation har hemma hos dig, om du inte använder hybrid mm. Omöjligt. Att ljudet är dåligt från början är ju ingen ursäkt att göra det ännu sämre.

Det är väldigt enkelt att förklara, Zoom har helt enkelt satt in en väldigt dålig och högbrusig mikförstärkare. Många vill inte förstå det, men en mikförstärkare gör lika mycket för ljudet som en mik, om inte mer.

Ja, och det är den så varför tveksam?

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2009-04-22 15:01

men visst vore det enklare, och billigare, om man kunde använda sin telefon (iPhone) och t ex iTalk...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-07-23 16:01

Nagra ARES-M är den som används av många på SR. HHB FlashMic är smidig, men Nagran låter bättre tycker jag.

1
Bevaka tråden