Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken bärbar dator till min studio?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan :3
Nu är det som så att jag ska gå över till en bärbar dator som ska köpas för att:

  • Fungera med min framtida "hemmastudio" utan problem

  • Användas till surfing

  • Användas till studier

  • Har hyggligt med minne

Jag har inget jätteintresse av spel och kan strunta i att ta hänsyn till dem helt om det skulle behövas. Äger dessutom en extern hårddisk som kan ta hand om all musik och film osv.

Kan någon ge mig förslag?
Jag är ärligt talat helt lost och tar gärna emot råd.

Hört att Vista inte borde föras samman med musikproduktion då det tydligen blir vissa konsekvenser, typ, ingen musikproduktion. Hur sant är det?

"Studion" ska bestå av följande produkter:
Edirol - UA-25
Casio PX-120
RØDE NT1-A

Tacksam för svar :3
//Sofie

Måste det vara Windows? Budget?

Jag tycker personligen att en Macbook är en bra maskin för precis det du skriver, men det förutsätter ju att du vill använda OS X, och de är dyrare jämförelsevis. (Nu går det visserligen att köra Windows på dem, men det ser jag mer som ett plus och inte som anledningen till att köpa en appledator.)

Annars när det gäller Vista så har det strulat med vissa program och med en del hårdvara, så det är värt att kolla om det du vill använda faktiskt funkar. Mer än så vet jag inte, jag har försökt undvika Vista så långt det går.

Men i övrigt så beror det väldigt mycket på budget och hur stor/liten dator du vill ha, så om du kan skriva lite mer om vad du är ute efter kommer du säkert få mer konkreta råd. Det enda jag kan säga är att man inte ska snåla med minne, det får man definitivt igen med en trevligare dator.

Jag skulle nog säga Macbook oavsett om OSX eller Windows blir operativsystemet.

Den nya macbooken saknar dock firewire, vilket begränsar ljudkortsmöjligheterna.

  • Medlem
  • 2008-12-16 23:33

1. Hur mycket pengar är du beredd att lägga?
2. Hur kommer du arbeta med den, spela in saker eller använda bara interna ljud?
3. Spelar det någon roll om det är en större och tyngre laptop eller måste den vara liten och smidig?
4. Har du någon befintlig utrustning som måste fungera med den?

Några frågor som gör det lättare att ge ett bättre svar. Vista skulle jag säga är ok att köra för musikproduktion idag, nu har alla programvaruleverantörer haft rätt lång tid på sig att fixa problemen. Men, är du osäker så kolla vad de som gör den mjukvara du skall köra säger om vista-stöd.

Macbook verkar vara ganska trevligt, men lite taskigt om det inte fungerar med firewire :/
Mer konkret info kommer här för alla experter ^^":

Ursprungligen av jgb:

1. Hur mycket pengar är du beredd att lägga?

Eftersom jag ska få datorn i present som ersättning för den stationära datorn vill jag inte att den ska kosta så mycket, men man säger att det inte är det mest begränsande. Det beror av hur mycket det faktiskt kostar att få en väl fungerande dator :/ Jag vill inte ha det nyaste, bästa och coolaste, men något som fungerar bra med mina krav, se nedan.

Ursprungligen av jgb:

2. Hur kommer du arbeta med den, spela in saker eller använda bara interna ljud?

Jag kommer att använda mick och elpiano (och ljudkort) för att spela in min egen musik + sång, men jag antar att jag kommer att använda interna ljud också (med interna menar ni redan-inspelat alt. datorgenererade ljud antar jag).

Ursprungligen av jgb:

3. Spelar det någon roll om det är en större och tyngre laptop eller måste den vara liten och smidig?

Storleken spelar ingen roll, jag har redan en liten dator som fungerar som reselaptop, men som absolut inte fungerar till större grejer. En stor laptop med bra prestanda är att föredra framför en liten och aldrig så smidig.

Ursprungligen av jgb:

4. Har du någon befintlig utrustning som måste fungera med den?

Den befintliga utrustningen är den "studio-utrustning" som jag ska köpa. Annars inget direkt, men många sorters portar är ju alltid trevligt.
(DVD-spelare är väldigt bra att ha, men ej nödvändigt.)

Hoppas att den här infon kan hjälpa er att hjälpa mig!
Tack för alla råd hittills, ni underlättar verkligen :'D

//Sofie

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-17 11:56

jag har hört av folk som har som jobb att bygga "musikdatorer" att vista sen sp1 är ett bra system även för musik. problemet är väl alltid att den kommer bloatad om du köper färdiginstallerad. om du väljer en win-dator, se till att rensa från alla demoprogram först, sen ska det nog rulla på fint.

Asus V-serie har funkat mycket bra för mig, även Dells och Sonys finare modeller. Undvik Toshiba.

1
Bevaka tråden