Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa mobilen för bara att ringa och smsa?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har idag en Nokia N95 8GB och är verkligen inte nöjd över hur långsam den är. Enligt mig har telefonen allt, men gör ingenting riktigt bra. Den är välbyggd och har bra högtalare. Men jag har insett att de 2 saker jag gör mest är att ringa och smsa.

Nu undrar jag helt enkelt om det finns någon telefon idag som ni kan rekommendera som är blixtsnabb? Jag tänker på Nokia 3310,3210,8210 dvs den gamla skolans mobiler. Ingen MP3, inget internet men wow vad snabba dem var! Finns det någon mobil (Nokia helst) idag som gör dessa enkla funktioner idag utan minsta OS-lagg?

Du skrev: Enligt mig har telefonen allt, men gör ingenting riktigt bra.
Det är verkligen träffande ! Precis så känner jag mig inför min Nokia N95 som jag köpte när den kom ut. På pappret en fantastisk mobiltelefon men jag använder den knappt inte och ska nog försöka sälja den.

Jag använder istället en Sony Ericson K530i. En ganska billig mobiltelefon men den är mycket snabbare än N95 och även jfr med mina tidigare telefoner. Har för mig att jag betalade ca 1.500 kr. Du kan kolla här:
http://www.sonyericsson.com/cws/corporate/products/phoneportfolio/specification/k530i

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-22 00:54

Varför inte köra med 3310 eller 3330? Du har verkligen rätt - de telefonerna är helt oslagbara. Små, otrolig batteritid, startar på ett par sekunder, svarar på knapptryckningar helt utan fördröjning, etc. Med 3330 får du åtminstone WAP också så att du kan kolla reseplanerare, eniro och dyl.
Går säkert att få tag på massor av sådana begagnade.

Ursprungligen av Rajje:

Varför inte köra med 3310 eller 3330? Du har verkligen rätt - de telefonerna är helt oslagbara. Små, otrolig batteritid, startar på ett par sekunder, svarar på knapptryckningar helt utan fördröjning, etc. Med 3330 får du åtminstone WAP också så att du kan kolla reseplanerare, eniro och dyl.
Går säkert att få tag på massor av sådana begagnade.

Det blir säkert att jag skaffar en sådan. Det enda jag skulle "sakna" är väl bluetooth då jag gillar att kunna synka kalendrar och kontakter med iSync. Men det kan jag klara mig utan isåfall då jag verkligen värdesätter en mobil som verkligen gör det mest primära för mig. Att ringa samtal och skicka SMS.

Och som du sa dem startar upp direkt, har förträffliga batteritider och går "aldrig" sönder.

Det finns fortfarande några Nokiamobiler med svartvit display. På sitt sätt oslagbart då man ser om någon ringt, vad klockan är osv utan att behöva trycka på någon knapp så att (färg-)displayen går igång.

Kör f.ö. själv med en snart tio år gammal 3210!

Jag är faktiskt riktigt sugen att bara gå tillbaks till "old school" för det var då Nokia var som bäst. Men ett problem blir hur man ska få över alla kontakter och telefonnummer som man har i sin adressbok i datorn? Visst man kan kopiera över allt till SIM och lägga över i telefonen, men vad gör man sen när man lagt till nya poster i telefonen och vill ha över dem till sin Mac?

Det är väl det enda problemet jag kan komma på nu.

Ursprungligen av koss_boss:

Jag är faktiskt riktigt sugen att bara gå tillbaks till "old school" för det var då Nokia var som bäst. Men ett problem blir hur man ska få över alla kontakter och telefonnummer som man har i sin adressbok i datorn? Visst man kan kopiera över allt till SIM och lägga över i telefonen, men vad gör man sen när man lagt till nya poster i telefonen och vill ha över dem till sin Mac?

Det är väl det enda problemet jag kan komma på nu.

Kort svar: det gör man inte. Inte med en 3210-a i alla fall.

P.S.
En 3210 är f.ö. lite för tung - satsa på dåtidens top-of-the-line för en lätt och smidig telefon. Just nu bor jag i Kina och här är extrabatterier (även till stenåldersmobiler som 3210) både billiga (20-30 SEK) och lätta att få tag i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 15:06

Bästa mobilen för att SMS'a är helt klart en windowsmobile med pekpenna och Block Writer (Palms gamla skriftigenkänning installerad). Att skriva med penna på detta sätt slår tangentbord på mobil, touch tangentbord, Qverty knappsats, T9 och allt annat skit.

En windowsmobile går också att ringa med, men man kan bli lite störd över windows systemet. Med SpbMobileShell installerad så får man ett snyggare skal på systemet och det blir enklare att slå upp kontakter och annat utan att behöva plocka upp pennan alltför ofta.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-06 16:53

3110 Classic är vad du behöver. Bra batteritid, bra ljud och tangentbord samt bluetooth. Den har förvisso en kamera men den duger ingenting till

Uppdatering i tråden. Fick tag i en gammal Nokia 3310 i mkt fint skick som jag nu använt i tre dagar. Den funkar fortfarande lika bra som jag minns den Samtalskvaliteten (ljudet i högtalaren) är mycket bättre än det i min N95 utan tvekan.

Intressant tråd detta.

Jag köpte en N95 Classic när den kom ut, senare en E90 och har en N95 8 GB nära mig.

Nokia N95 8 GB är en utmärkt - snabb - produkt som fungerar ypperligt. Kan inte se någon anledning att klaga på dess funktioner. Tvärtom.

Den är mycket funktionell även som telefon och den synkar bra med datorn, samt har en bra telefonbok. Ser ingen anledning att köpa leksakstelefoner som t.ex K530i (eller dess föregångare K610i som jag testat - flashback till sommaren 2004 och K700i).

Jag hade en gång i tiden K700i, senare K750i och provade K610i. Den sistnämnda går hos mig under namnet "missfostret". K530i är en K610i med bättre utseende men fortfarande fullständigt föråldrad. Jag behöver inte ens en N95 för att slå den, Nokia N70 som jag har är överlägsen på allt. Funktionalitet, användning, anpassning, mottagning, ljudkvalitet etc.

Vad jag inte gillar med N95 8 GB är att den är plastig. Det är en grav anmärkning. Dessutom borde skärmen haft högre upplösning, 2,8 tum är väl stort för en QVGA-skärm.

Det finns dock en ypperlig produkt man kan köpa istället: Nokia E51. Anser man inte att man behöver 5 MP-kamera och GPS m.m men vill ha hög funktionalitetsklass i ett tunt, smidigt och gediget metallskal är E51 självskriven.

Den ger extremt mycket för pengarna och kör samma utmärkta plattform som N95. Dock har den processor på 369 Mhz och upplevs som snabbare i programladdning tack vare det.

Kan således rekommendera E51 som en högkvalitativ, funktionell och trevlig telefon med bra samtalsljud, telefonbok m.m. K530i o.dyl är att betrakta som gammal leksakstelefon i jämförelse. Räknar man in mottagning etc blir E51 ännu mer överlägsen. Kvaliteten skall vi inte tala om.

Nokia 6300 kan jag rekomendera. Sjukligt snabbt gränssnitt och väldigt liten och lätt i handen. Den är i metall så den känns inte billig. Bra ljud och väldigt bra sms. Har kalender och veckarklocka. allt man behöver

  • Medlem
  • 2009-01-29 21:49

Det händer att jag använder min Ericsson T39. Mycket trevlig telefon. Och jag skulle gärna betala lite för att få in Ericssons gamla ringsignaler i min iPhone...

Ericsson R520, var en grym lur. En sådan kan man nästan få idag.
Lite större. Var grymt bra när man körde hoj - man kunde ringa och svara med "finvädershandskarna" på. Snabb som apa i menyerna. T9, lång passningstid.

1
Bevaka tråden