Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Temperaturer...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en OSXS som stått på över helgen, datorn är en G4/450MP med 3 SCSI diskar monterade internt (U2 SCSI)

Två är 50Gb 10000rpm medans den 3e är en 74Gb 15000rpm (om jag inte missminner mig)

Till saken gäller följande, man blir ju lite fundersam om det är hälsosamt o ha igång så mycket "under skalet" på datorn och om det kan skada datorn i sig..

Installerade temperaturmätaren från japanen (bla bla nånting) o den visar ynka 32 grader på båda CPUerna..

Iofs har jag haft luckan till datorn öppen några minuter innan men ändå.

Ser ganska ok ut, då har iofs servern inte använts under helgen utan bara stått på..
Dvs CPU användningen har ju varit på 0,5% el dyl.

Min fråga är.. (om jag nu behöver en fråga, men det kan ju vara kul o höra andras erfarenhet/åsikt i ämnet), alltså följande.

Bör man installera en extra fläkt i datorn, för att kyla diskarna. CPUn verkar ju kyla sig rätt bra själv.. Någon som har en G4 fullproppad med SCSI diskar och eller erfarenhet av detta?

  • Medlem
  • 2001-08-20 16:41

Den pallar fint...

Av erfarenhet tycker jag att datorer klarar värme riktigt bra. Ver nere på cebit, den lilla låda som vi stoppade i våra 2 datorer hade inget lufthål alls, var nog över 60 grader därinne
Vi vågade inte ha papper därinne, för vi tänkte det kunde börja brinna

Nu var det bara en vecka, jag antar att diskarna kan börja ta stryk efter längre tid.

Disketter, om någon fortfarande använder sådana, är känsliga för höga temperaturer. Vissa typer av kondensatorer tycker inte om höga temperaturer och åldras snabbare om temperaturen är hög. Halvledare brukar klara höga temperaturer men har ju en egen värmeutveckling som skall kylas bort. Kylflänsar är effektivare om luften kring dem cirkulerar helst med en fläkt. Det är kanske inte temperaturen i o för sig som knäcker många komponenter utan de termiska rörelserna vid till- och frånslag. En server som alltid är påslagen är i termisk balans, visserligen med hög temperatur, men den håller förmodligen mycket länge,

Har också fått höra flera år att apparater mår bättre av att stå på än o sättas på o av hela tiden.. (läs o förstå! rätt)

Jag läste dock häromdan att kiselprodukter halverar sin livslängd för varje 10e grad som är över 45 grader, celsius (fast jag undrar om dom blandade ihop celsius med fahrenheit el nått.. fast det kanske är ännu mindre i C?)

Nu blev det för virrigt för mig, överlåter åt annan..

Förresten så sjönk temperaturen drastiskt då jag stängde till luckan. En medarbetare kom med den emineta förklaringen att luftcirkulationen nu blev bättre o därför sänkte temperaturen hos CPUerna..

Nu står den på 20C per CPU.. rätt najs

Hans förklaring är jag beredd att hålla med om.

Finns det förresten något program som mäter hårddiskars temperatur, om funktionen finns i diskarna (antar att ett sånt stöd bör finnas) annars får man skaffa en termometer

1
Bevaka tråden