Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur flytta filer mellan två datorer?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2009-01-02 17:39

Jag har relativt nyligen börjat använda mac. Jag har en MacBook och en iMac. Hur gör jag för att kunna föra över dokument,bilder och filmer mellan dessa enheter. Har ett trådlöst nätverk med en AirPort Express.
Tacksam för hjälp.

Mikael

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-02 19:07

Börja med att söka i forumet

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-02 19:51

Försök att få igång Bonjour på resp. Mac..
Sen är det nog bara att släpa och släppa.

Har du sökt??
Välkommen hit förresten....

Yes!!

Välkommen hit Docmike ! Hoppas du ska trivas här och få bra svar på dina frågor.

Om du inte har så himla mycket att föra över är det väl enklast med ettstort USB-minne eller att bränna DVD-skivor med filerna på.

Du kan också ansluta datorerna till varandra med enFireWire-kabel och använda Flyttassistent som du hittar i mappen Verktygsprogram i programmappen. Flyttassistent överför dina filer och viktiga inställningar till den nya datorn.

Om du är MobileMe-medlem kan du också använda iDisk som är ett personligt lagringsutrymme på Apples internetserver. Då får du ansluta båda datorerna till internet och sedan dela dina filer mellan datorerna. Det går långsammare med trådlöst än med kabel.

Ursprungligen av KaRo:

Välkommen hit Docmike ! Hoppas du ska trivas här och få bra svar på dina frågor.

Om du inte har så himla mycket att föra över är det väl enklast med ettstort USB-minne eller att bränna DVD-skivor med filerna på.

Du kan också ansluta datorerna till varandra med enFireWire-kabel och använda Flyttassistent som du hittar i mappen Verktygsprogram i programmappen. Flyttassistent överför dina filer och viktiga inställningar till den nya datorn.

Om du är MobileMe-medlem kan du också använda iDisk som är ett personligt lagringsutrymme på Apples internetserver. Då får du ansluta båda datorerna till internet och sedan dela dina filer mellan datorerna. Det går långsammare med trådlöst än med kabel.

Flyttasssistenen är bara bra när du vill migrera "allt" från din gamla mac till din nya.
Att köra flyttassistenten flera ggr och då på olika maskiner blir inte bra...

Att köra stööre datamängder över Mobile-Me går mkt långsamt, det kommer ta dagar föra över 10GB ... tjänsten är mkt dåligt optimerad för oss som bor på den här sidan atlanten.

Fördelen med en Bränd DVD är att man har backup på det. Annars är det lite 2001 äver det...

Bonjour-delning fungerar bra. Helst över trådbundet när - då blir det bra fart.

Alternativ C är att köpa en Extern hårddisk på nån TB och använda för överföringen.
När du är klar kör du igång TimeMachine på macen och viops så har du löst problemet med Backup för all framtid...

Jamenalltså, Goflorp !
Nu handlar ju detta om en kille som heter Mickael och studerar till läkare. Inte sjutton har han tid att hålla på med mycket musik/filmer när han samtidigt studerar. Ja, det är bara en avancerad gissning.
Det står ju inte alls hur mycket filer det handlar om ? Därav mitt förslag att ta USB-minne. Man kan få plats med jättemycket i dom nya. DVD-skivor använder jag själv och jag känner mig genast åtta år yngre, vilket är bra (ja, du sa ju att dom var så 2001:iga);) . Jag visste inte att MobileMe var långsam. Och det betalar man mycket pengar för.....Kan man inte använda Flyttassistenten till att bara flyta de saker som man vill ? Det trodde jag. Så att användaFildelning och dela ut filerna i sitt nätverk är det bästa. Men är det inte risk att mina grannar kan komma åt mina filer under tiden jag gör detta ? Jag har lyckats ändra från WEP till WPA men fortfarande är vi massor som delar samma kanal. TimeMachine som extern hårddisk så kan man sova gott; fast det är overkill för mig än så länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 20:30

Hej och välkommen Docmike, om du behöver förtydlingar av Yes´s förklaring posta här i denna tråd, jag påminner även om att korspostning inte är tillåten och låser din andra tråd.

Återigen välkommen och sök gärna innan du skapar nya trådar.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 20:37

poddan > Du får verkligen folk att känna sig välkomna. Till och jag blir helt varm i kroppen.
Yes > "nog bara att släpa och släppa." Vad menas med det?

Docmike, välkommen hit. Vad har du för Mac OS X versioner på datorerna? Det är väldigt enkelt att få igång det.

Mac OS X 10.5
På dator nr 1: Äpplemenyn > Systeminställningar > Fildelning > Klicka i Fildelning. Nu har du satt på så man kan komma åt den datorn från andra. Här väljer du också vad på datorn som andra datorer på nätverket ska komma åt. Förvalt är en mapp som heter Delat som ligger i din hemmapp. Du kan lägga till och ta bort mappar här. Du kan även skapa nya konton för att ställa in vilka som ska få tillåtelse att ansluta till din dator.

På dator nr 2:
Om den andra datorn har Mac OS X 10.5 så kommer dator nr 1 upp i vänsterkolumnen i ett öppet Finder-fönster under Enheter. Dubbelklicka på den och fyll antingen i kontouppgifterna till dator nr 1 eller de nyskapade uppgifterna.

iChat
Om det ovan är för svårt så kan du dra igång iChat och se till att aktivera Bonjour (Rendevouz på äldre versioner av Mac OS X) och skicka filer och mappar till varandra. Men jag tycker att du ska köra på det första alternativet om du ska skyffla saker fram och tillbaka ofta.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-05 12:21
Ursprungligen av acke:

Yes > "nog bara att släpa och släppa." Vad menas med det?

Att när man har igång Bonjour eller iChat och vill flytta en mapp eller fil eller vad det nu kan vara så använder jag oftast "släpa och släpp".

Alltså, leta ut det du vill skicka till den andra datorn.
Ta tag i det genom att klicka och hålla ner musknappen.
Släpa det till kontakten i kontaktlistan och släpp musknappen.
På andra datorn väljer man "Spara" tror jag det är.
Snabbt ( snabbare med Bonjour via eget nätverk) enkelt och smidigt.

Är du t.ex. i iTunes och vill skicka en låt till den andra datorn så markerar du bara låten, trycker +R så kommer du direkt till rätt Mp3-fil. Den kan du sen bara släpa och släppa ( på kontakten i kontaktlistan ) så är den snart i den andra datorn.

Yes!!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-01-17 19:49
Ursprungligen av Yes:

Är du t.ex. i iTunes och vill skicka en låt till den andra datorn så markerar du bara låten, trycker +R så kommer du direkt till rätt Mp3-fil. Den kan du sen bara släpa och släppa ( på kontakten i kontaktlistan ) så är den snart i den andra datorn.

Yes!!

Klockrent!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 22:24

Tjena Karo,

Ett förtydligande,

Flyttassistenten är till för att flytta en användare till en ny dator, inte att flytta filer.

Mobile me har potentialen att bli grymt bra, faktiskt, men är lite långsamt idag.

Fildelning är justerbart så att bara du eller den som har ditt användarnamn+lösen kommer åt dina filer. Så det är ingen risk att dina grannar kan ta dina filer - det är klart att dom kan se din dator om den är "öppen", men dom kan ju inte komma in i den.

För att återgå till tråden så är fildelning bra, kanske timecapsule det absolut bästa, som en hemma server.

/Tangen

Tja, lånar tråden lite då den verkar handla om ungefär samma sak som jag är ute efter! Har sedan ett tag införskaffat en MBP som jag vill få att fungera bättre med min imac.

Jag använder imac'n till/som: tv, se på film, arbeta med större projektarbeten, kollar på bilder.
Min MBP använder jag när jag är i skolan, då jag skriver mycket och laddar filer från vänner och internet. (hur spelar ju inte roll:P)

Finns det något sätt där datorerna synkar dokument i vissa mappar?
Förstår ni hur jag menar?=)

Har usb hårddiskar och minnen, trådlöst nätverk och firewire möjligheter men känns "bökigt"

MVH Wille

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-24 10:26

Är det fortfarande så att flyttassistenten bara fungerar med FW?

Ursprungligen av planB:

Är det fortfarande så att flyttassistenten bara fungerar med FW?

Nej, i 10.5 fungerar det även via nätverk - trådat eller trådlöst (åtminstone enligt den här support-artikeln hos Apple):

http://support.apple.com/kb/HT3322

1
Bevaka tråden