Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes tvärvägrar quitta

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 10:14

iTunes tvärvägrar quitta. Enda sättet att göra det är att Force quitta, sedan stänga Force quit-rutan, öppna den en gång till och sedan force quitta igen(!)

När man sedan försöker öppna programmet säger den "The iTunes Music Library file is locked, on a locked disk, or you do not have write permission for this file ". Tar man bort Music Library så funkar den igen, men då har man ju slängt sitt Library, som sagt.
Rimligen är det rättigheterna på Music Library som spökar när den vägrar quitta, också.

Jag har slängt allt iTunes-skräp jag kan hitta och installerat den igen, med samma resultat.

Jag har loggat in på ett annat nyskapat konto med bara default-inställningar med samma resultat.

På både "iTunes 3 Music Library" samt "iTunes Music Library.xml" är jag filens ägare samt har read and write permissions, meden övriga har read only.

Nån som har en aaaning om vad jag skall pröva härnäst?

P.S Känner mig f.n lite som Andy Skowronski ; "I got tired of just making my computer work, I couldn´t do audio...."

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-06 10:48

Prova att göra så här:

Släng de där iTunes music library och xml-filen.
Flytta din mapp där alla dina mp3or ligger till skrivbordet.
Släng ~Bibliotek:Preferences:com.apple.iTunes.plist och de två andra iTunes-filerna där.

Starta programmet på nytt och gör alla inställningar som du vill ha dem, med sökväg till iTunes music library osv. Se bara till "Kopiera filer till mappen iTunes music när ett spår läggs till i biblioteket" ikryssad under "avancerad".

Dra och släpp mappen med alla dina låtar från skrivbordet på programfönstret. Nu kommer alla dina låtar att kopieras från skrivbordet till mappen du angivit som musikmapp i programmet. Det vore väl attan om inte rättigheterna skulle stämma efter det.

Sen kan du slänga mappen med musik som ligger på skrivbordet.

• Oregistrerad
  • 2002-10-06 11:35

Tackar för tipsen, men dehjälpar tyvärr inte. Samma visa igen

iTunes kan inte avsluta själv, öppna Force quit och tvångsavsluta. Stäng Force quit och öppna den sedan igen för att återigen tvångsavsluta. Först då avslutas iTunes.
Sedan vill inte iTunes starta igen och säger "The iTunes Music Library file is locked, on a locked disk, or you do not have write permission for this file " .

Oftast är iTunes rött i Force quit-rutan andra gången man tvångsavslutar, vad det nu betyder.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-06 11:55
Citat:

quote: När man sedan försöker öppna programmet säger den "The iTunes Music Library file is locked, on a locked disk, or you do not have write permission for this file ".

Har du provat att låsa upp biblioteket/disken?

I OS 10.2 gör du det enkelt i inforutan.

• Oregistrerad
  • 2002-10-06 13:23

Såhär ser det ut. Go figure...

1
Bevaka tråden