- bigmac
- Avstängd ●
Jag har precis påbörjat ett mastodontprojekt som härmed går under beteckningen Terraserver. Syftet är att bygga en filserver för internet med en kapacitet på över 1TB.
Tyvärr är budgeten begränsad så några extravaganta lösningar funkar tyvärr inte. Vi har dock kommit fram till att ett extern chassie med 8st 5 1/4-platser komplett med hårddisk-bay's och ide-scsi-omvandlare torde vara den billigaste lösningen.
Vi redovisar vartefter projektet fortskrider
1) CD-torn införskaffat. Gammalt men troligtvis fungerande. 8st 5 1/4-enheter, just nu fyllt med gamla skrotfärdiga scsi-cdrommar, men dom åker snart ut. Pris 400kr
2) Hårddisklådor:
Inköpta, 8st, även förlängninskablar och splitters för elförsörjningen, intern scsi-kabel (Lvd) och lite annat krimskrams. Köpt från www.mycableshop.com som dessutom lovade att skicka det omgående och med låg tull och moms hehe. Ca 3000kr inkl frakt.
3) Vi funderar på att använda 8st Acard AEC-7726h-adaptrar för att få ide-diskarna att funka på en lvd-kedja.
Mer info: http://www.acard.com/eng/product/scside/aec-7726h.html
Lägsta priset jag hittat hittils är $84. Någon som kan hitta billigare? Eller har andra förslag?
Den förra tråden togs bort? Modererades?
Strunt samma.
Jag skjuter iväg samma fråga i den här tråden.
Kan ditt RAID-system bli billigare än att använda Maxtors 250GB-diskar i Firewire/USB2-låda?
När jag köpte min STORA disk kom jag fram till att ingen intern disk var så billig som Maxtors externa, för 2950 + moms (Dustin).
Kollade upp det där lite närmare. Dom är onekligen billiga! 350 dollar kostar en 250GB disk - vilket måste sägas är ett riktigt bra pris. Däremot blir "min" lösning inte direkt dyrare per gb, och dessutom kör den på en mer traditionell scsi-lösning.
En annan sak är att firewirebussen inte blir speciellt rapp, den klarar ca 40mb/sek och det är inte så värst mycket. En annat problem tillkommer om man måste rycka en disk, det innebär att firewire-kedjan måste brytas (såvida man inte kör med hubbar vilket fördyrar det hela)
Skrevs ursprungligen av Johan S
Köp ett pci-raidkort eller vanlig pci-idekontroller då får du plats med alla diskar. Ifall du kör en raidkontroller så har du fin hårdvaru-IDE-RAID direkt i chippet
Vilken dator ska jag sätta dom i då? En klonad Dual 1GHz med 8st hårddiskplatser?
Skrevs ursprungligen av Johan S
Om du inte har de allra kortaste ide-kablarna så ska det väl funka att fortfarande ha dom i hdd-lådorna du hade bild på. För visst handlade du dom exkl diskar?
Blir inge bra. Vi funtade på det också, men en Ata/133-kabel kan inte vara mycket längre än ca 60cm.. inge vidare alltså
Näe, jag skulle nog inte heller rekomendera att RAIDa 7 st FireWire hårddiskar. Vore kul att prova, dock.
Angående tillförlitlighet och så. Jag skulle själv vara för feg att köpa 8 st SCSI->IDE bryggor och räkna med att det skulle vara rock solid. Klarar bryggan av 250GB-diskar förresten?
Jag är mycket nyfiken på hur ditt projekt fortskrider. Jag skulle inte själv tordas bygga något liknade, utan referenser. Jag skulle nog satsa på att köpa ett fet datorlåda som rymde 8 diskar och trycka dit två IDE-RAID-kort och köra W2K eller Linux på burken.
Det är ju ingen Maclösning, dock.
Mja... scside-bryggan är rätt bra faktiskt. Acard är kända för högkvalitativa macprylar, även om inte deras hemsida gör sken av att det är några proffs. En klar oslipad diamant!
Just nu håller jag på och mekar med nätaggregatet för att preppa det för maskinen. Det är ett 200W at-aggregat och jag ska ta reda på om det verkligen räcker rent effektmässigt för 8st diskar. Återkommer.
Update: 200W räcker utmärkt för 8st ide-diskar, iallafall om man väljer DiamondMax 16. Inga monsterdiskar, men dom är billiga!
Skrevs ursprungligen av Gluffs
Va ska du ha filservern till? Tänkte du starta liknande .mac service? Eller bygga en Phat DC hub?
Tyvärr får man inte nämna vissa ord här, tex det engelska ordet för "varor" med z på slutet, så jag kan tyvärr inte nämna vad som kommer finnas där. denna tråd är tänkt att illustrera hur man bygger en stor server.
Skrevs ursprungligen av bigmac
Vilken dator ska jag sätta dom i då? En klonad Dual 1GHz med 8st hårddiskplatser?
Borde du inte ändra i ditt inlägg, som börjar trådan, att det handlar om att få en kapacitet på 2TB?
För nöjer du dig med 1TB borde det enklaste vara att köpa 4 st Maxtor 250GB diskar o köra internt,
men vad jag förstått är det alltså 2TB du skall ha eftersom du nämner 8 diskar senare i tråden.
Skrevs ursprungligen av ace4711
Beroende på vilken RAID-nivå som skall köras på systemet kommer en viss del av den sammanlagda kapaciteten att gå förlorad för att skapa redundans.
Ok, missade att det skulle köras som RAID. Ser det nu.
Skrevs ursprungligen av bigmac
Tyvärr får man inte nämna vissa ord här, tex det engelska ordet för "varor" med z på slutet, så jag kan tyvärr inte nämna vad som kommer finnas där. denna tråd är tänkt att illustrera hur man bygger en stor server.
:rolleyes:
Såja. Nu jobbas det igen på TerraServer
Följande är införskaffat:
Adaptec 39160 dual Ultra160-kort
LVD68 -> VHDCI-kabel för anslutning mellan kortet och chassiet
8st acard ide-lvd-adaptrar
lvd-terminator, intern
Nu är allt monterat och en hårddisk är provinstallerad i översta chassiet. Det funkade. 33MB/sek mot datorn på en gammal sunk-disk. Nu gäller det bara att rådda fram cashen och fixa 8st 250GB-diskar.
Värdelöst vetande: chassiet innehåller totalt 18 fläktar..
Skrevs ursprungligen av Nillon
Ser ju riktigt trevligt ut.
Får man gissa på att det låter ganska ordentligt med alla dom där fläktarna?
Mja, rätt mycket.. men den kommer stå i ett angränsande rum så det blir nog inte så farligt trots allt. Men det är klart.. den hörs ju
halv-tokiga hemmaprojekt är alltid kul!
keep us posted...