Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk och airport express, förstärkare?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag sitter idag på ett trådlöst nätverk som, i takt med att apparaterna som använder det, tappat lite i styrka och pålitlighet. Routern står dessutom i källaren vid första jacket, våningen under där det mesta händer alltså.

Jag har fått nys om ordet accesspoint och frågar mig, hur fungerar detta? Kan jag ansluta en andra router och kanske dra en vanlig nätverkskabel mellan den och "huvudroutern" och därmed använda båda två samtidigt? Skulle isåfall kunna ställa router #2 våningen över, i vardagsrummet och därmed antagligen få en betydligt bättre täckning i hela bygget.

Jag använder, som huvudrouter, en NetGear DG834g. Dessutom har jag ytterligare en likadan som jag isåfall hade tänkt använda som förstärkningen. Alternativt har jag även en Airport Express av senaste modell. Vad blir lättast? Är dethär en tung operation att genomföra? Fungerar det ens?

Har förvånats över ert kunnande tidigare, blända mig!

Martin

Ja, du kan ansluta en annan enhet trådlöst och utöka ditt nätverk på så sätt. Och det brukar inte vara så svårt alls

Ursprungligen av poseidon84:

Ja, du kan ansluta en annan enhet trådlöst och utöka ditt nätverk på så sätt. Och det brukar inte vara så svårt alls

Kan någon av de extra-prylarna jag specificerade hjälpa mig med det? Antar att det inte bara är att koppla i prylarna i väggen? Det jag tänker mig är att dra en nätverkssladd från routern i källaren och upp genom golvet till första våningen och vardagsrummet till router#2. Har kollat igenom Netgears Knowledge Base litegrann, men vet inte exakt vad jag ska söka efter.

Med apples prylar så finns funktionen att lägga till routern till befintligt nätverk. Borde finnas liknande i dina netgear routrar. Och då fungerar den ena på så sätt att den bara delar ut samma nätverk som den andra har redan. Och det var väl det du ville? få ett större nätverk?

Kanske finns någon här som kan netgear bättre än mig och kan förklara exakt eller så kanske det står i handboken. Men du är inne på helt rätt spår

hej igen! har inte kunnat kolla på ett tag, varit bortrest.

tack för svaren!

rent tekniskt, vad är det för värden jag behöver fylla i i router nr2 för att den skall fatta att den bara ska fortsätta? stänga av dhcp? dns-servrar? ip-adresser på något sätt?

känns som jag är inne på djupt vatten här!

kan ju använda min airport express, men kruxet är att den i första hand används till att streama musik och sitter därför bakom en stereo för tillfället, inte alls centralt placerat. helst skulle jag alltså vilja använda den "vanliga" routern, även om jag kanske tillslut får ge mig.

tack!

1
Bevaka tråden