Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac osx startar inte!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig med det här..

Skulle starta om min iMac med osx lepoard då jag upplevde den lite seg.
Den ställer sig i uppstartningsläge med vit skärm, apple-loggan och den snurrande ikonen. Inget mer händer!
Man hör hur disken startar om hela tiden.

Har testat att stoppa i install-skivan och köra en reperation men får upp felmedelande att den inte kan läsa från disken.
Går inte heller att installera om datorn med arkivera & installera då den säger att den inte kan installera på det nuvarande operativsystemet.

Testade att starta Windows genom bootcamp och det fungerade.

vad ska jag göra? Hjälp!!!

Mvh!Henke

Det hände en bekant till mig. Han anlitade en yrkesman från MacSupport, så jag var inte med.
Såhär uppfattar jag att denne gjorde:
Han tog en helt ren extern hårddisk med MacOS 10.5 installerat.
Anslöt och startade om med den externa hårddisken som startskiva.
Verkar det vettigt?

verkar vettigt!
Inser nu att delar av systemdisken är rökt.
Men vet inte om det kanske går att rädda delar av materialet som ligger på den.
Jag har nu installerat MacOS 10.5 på en extern hårddisk och kör datorn genom den, fungerar bra.
Men jag kommer inte åt den "gamla" systemdisken nu
den dyker inte upp i Findern och kör man skivverktyg så finns den där men går alltså inte att komma åt.
det jag vill göra är att försöka flytta över det som går att räddas från den gamla systemdisken innan jag testar radera den.

Hoppas någon har nån bra lösning på detta för jag har försökt med allt som jag kan komma på.

TACK!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 23:22

om du har ytterligare en disk kan du göra så här

ladda hem Carbon Copy Cloner (gratis)

anslut alla diskar
starta din dator från din externa systemdisk, starta CCC på den disken
välj source: din gamla disk (i datorn)
välj target, den nya tomma disken
tryck på start.

Starta om datorn i din nya disk (den externa) flytta de filer du behöver från nykopierade disken till din externa med systemet på.

Och sedan:

Starta CCC igen,

Source: den nya externa med systemet på (och över kopierade filer)
Target: den interna disken i datorn.
Starta processen

1 timme senare borde du kunna starta din datorn som vanligt.

Tangen

Ursprungligen av Tangen:

om du har ytterligare en disk kan du göra så här

ladda hem Carbon Copy Cloner (gratis)

anslut alla diskar
starta din dator från din externa systemdisk, starta CCC på den disken
välj source: din gamla disk (i datorn)
välj target, den nya tomma disken
tryck på start.

Starta om datorn i din nya disk (den externa) flytta de filer du behöver från nykopierade disken till din externa med systemet på.

Och sedan:

Starta CCC igen,

Source: den nya externa med systemet på (och över kopierade filer)
Target: den interna disken i datorn.
Starta processen

1 timme senare borde du kunna starta din datorn som vanligt.

Tangen

Tack för guiden.

men problemet kvarstår.
När jag startar CCC så kan jag inte välja den crashade disken i listan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 23:31
Ursprungligen av playtrip:

Tack för guiden.

men problemet kvarstår.
När jag startar CCC så kan jag inte välja den crashade disken i listan.

Fuck jag hade det på känn.

kan du köra skivverktyg på den, och kolla om det är något fysiskt fel, eller köra installations CD med D intryck under uppstart och köra hardwaretest?

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Fuck jag hade det på känn.

kan du köra skivverktyg på den, och kolla om det är något fysiskt fel, eller köra installations CD med D intryck under uppstart och köra hardwaretest?

/Tangen

har testat att reparera skivan genom skivverktyg men det blir rött på en gång.
kan inte läsa från skivan säger den + nåt om syskonlänkar.

testade att kopiera över systemdisken till externa genom att boota från install-skiva men den stannade efter en halvtime och bara tugga..

det måste väl finnas nåt sätt att få den gamla systemdisken läsbar från ett annat system?

så här ser det ut när jag försöker reparera skivan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 23:42
Ursprungligen av playtrip:

har testat att reparera skivan genom skivverktyg men det blir rött på en gång.
kan inte läsa från skivan säger den + nåt om syskonlänkar.

testade att kopiera över systemdisken till externa genom att boota från install-skiva men den stannade efter en halvtime och bara tugga..

det måste väl finnas nåt sätt att få den gamla systemdisken läsbar från ett annat system?

kolla datarescue, om det kan vara något

länk:
http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 23:52

Sluta använd disken! Sluta försök starta upp disken, sluta använd CCC, sluta använd Skivverktyg, sluta försök installera om Mac OS X!
Du minskar chanserna att rädda något rejält från disken för varje försök. När detta kommer fram ska man direkt lämna in disken till ett proffs.

Problemet med syskonlänkar har uppstått eftersom du har fel på delar av disken. Du kommer alltså inte kunna fixa din disk med Skivverktyg. Som sagt, om det är ett hårdvaruproblem så kommer du bara att minska chanserna för ett proffs att få ut saker från den.

Ett ställe jag använder mig av som är duktiga är http://www.universaldatarecovery.se/

Ursprungligen av acke:

Sluta använd disken! Sluta försök starta upp disken, sluta använd CCC, sluta använd Skivverktyg, sluta försök installera om Mac OS X!
Du minskar chanserna att rädda något rejält från disken för varje försök. När detta kommer fram ska man direkt lämna in disken till ett proffs.

Problemet med syskonlänkar har uppstått eftersom du har fel på delar av disken. Du kommer alltså inte kunna fixa din disk med Skivverktyg. Som sagt, om det är ett hårdvaruproblem så kommer du bara att minska chanserna för ett proffs att få ut saker från den.

Ett ställe jag använder mig av som är duktiga är http://www.universaldatarecovery.se/

tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 23:44

måste sova, men kikar imorrn igen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 23:44

acke är här kanske har ett tips

ok.! men tack för hjälpen!!

1
Bevaka tråden