Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stationär inspelning. Byta från kassettband till MP3

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag vänder mig nu till er experter här på forumet. Jag har spelat in föreläsningar och sådant på kassettband, men det känns riktigt mossigt numera. Dags att gå över till digitalt. Ljudkvaliteten behöver inte vara fantastisk, det är som sagt inte musik, utan föreläsningar som ska spelas in.

En funktion som känns nödvändig är att kunna "märka" tidpunkter i mp3-spåren så att man kan hoppa dit i sin mp3-spelare, eftersom en del inspelningar är olika kortare föreläsningar i följd.

Eller om man vill stoppa mitt i en föreläsning, och senare fortsätta. På kassettband är man ju där man är, men på mp3-filer måste man börja från början varje gång.

Jag hittar inget som känns riktigt rätt. :'(:'(:'(

Ursprungligen av Raumschiff:

Hej.

Jag vänder mig nu till er experter här på forumet. Jag har spelat in föreläsningar och sådant på kassettband, men det känns riktigt mossigt numera. Dags att gå över till digitalt. Ljudkvaliteten behöver inte vara fantastisk, det är som sagt inte musik, utan föreläsningar som ska spelas in.

En funktion som känns nödvändig är att kunna "märka" tidpunkter i mp3-spåren så att man kan hoppa dit i sin mp3-spelare, eftersom en del inspelningar är olika kortare föreläsningar i följd.

Eller om man vill stoppa mitt i en föreläsning, och senare fortsätta. På kassettband är man ju där man är, men på mp3-filer måste man börja från början varje gång.

Jag hittar inget som känns riktigt rätt. :'(:'(:'(

Spela in dem på datorn och gör om dem till en ljudbok. Detta är jätteenkelt i senaste iTunes, det är bara att högerklicka, välja visa info --> Alternativ --> Medietyp --> Ljudbok

Om du vill kan du också hacka upp föreläsningen i delar som du sedan sammanfogar med exempelvis "Audiobook Builder" för att få kapitelindelning i ljudboken som du sedan kan hoppa mellan i din iPod och i iTunes.

Huruvida andra mp3-spelare än iPods kan hantera ljudböcker och kapitel i dessa vet jag inte.

Tack.

Men finns det något sätt att slippa köpa en hel dator (även om en Mac Mini inte tar så mycket plats. Det känns lite overkill att köpa dator, skärm, tangentbord och mus för de enkla behoven jag har.

Mixerbord finns förresten redan, så jag kan få ut ljudet ur en vanlig 3,5 mm plugg.

Har hittat en del "journalist-utrustning", men jag vill helst inte betala extra för bra mikrofon (då jag inte kommer att använda den) och för litet portabelt format.

  • Medlem
  • 2009-02-09 19:50
Ursprungligen av Raumschiff:

Tack.

Men finns det något sätt att slippa köpa en hel dator (även om en Mac Mini inte tar så mycket plats. Det känns lite overkill att köpa dator, skärm, tangentbord och mus för de enkla behoven jag har.

Mixerbord finns förresten redan, så jag kan få ut ljudet ur en vanlig 3,5 mm plugg.

Har hittat en del "journalist-utrustning", men jag vill helst inte betala extra för bra mikrofon (då jag inte kommer att använda den) och för litet portabelt format.

Är själv intresserad i ämnet men från rullbandspelare till digitalt. Blev lite förvånad över att du inte vill gå via dator. En beg. mac går att få billigt beroende på krav. Och den går ju att använda till så många fler saker.:)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-09 14:55

MD <minidisk> har gått ur tiden, men dessa var rätt smidiga inspelare med externa mickar, kanske finns begagnat idag, skivorna finns kvar i butikeerna iaf.

Sen kan man ju hoppa upp ett snäpp till ZOOM H2 eller H4 som bla musiker kör lite fältinspelningar med .. känns idag som ett bättre alternativ för dig kanske

Mer infom om dessa finns bla på thomann <billig nätSite, som ha bla bra leverans \ nöjdkundStock> http://www.thomann.de/se/zoom_h2.htm

mer om H2 finns på musikendelen på 99.se

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-09 15:02

→ Eller hela rasket hos thomann e bättre att länka till :]
http://www.thomann.de/se/portabel_inspelning.html

Tack. Men jag hittar inte något perfekt känns det som.

De billigare verkar inte ha något sätt att lägga in kapitelbyten eller vad man kallar dem. Tråkigt att ha en timme eller två med föreläsningar som en fil.

Skulle vilja ha en knapp där man under inspelningens gång bara trycker för att skapa ett nytt kapitel, som man lätt kan hitta när man spelar den i sin valfria mp3-spelare.

Ursprungligen av Raumschiff:

Tack. Men jag hittar inte något perfekt känns det som.

De billigare verkar inte ha något sätt att lägga in kapitelbyten eller vad man kallar dem. Tråkigt att ha en timme eller två med föreläsningar som en fil.

Skulle vilja ha en knapp där man under inspelningens gång bara trycker för att skapa ett nytt kapitel, som man lätt kan hitta när man spelar den i sin valfria mp3-spelare.

Nån sådan standard finns inte.. Den enda sådana standarden jag känner till är apples m4b-filer, men de kan man bara generera på en dator och bara spela upp på en iPod.

Men en standard som gör det du vill som funkar på valfri mp3-spelare finns tyvärr inte..

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2009-02-09 20:11

Du ska nog söka efter diktafoner ist. Olympus har ett gäng i varierande priser och finesser. Ruggigt små och många har usb utgång för anslutning till valfri dator. Många har även någon form av tidkod med. Har brukat sånna vid talövningar och föreläsningar. Skulle dom inte fixa det där med kapittel eller dyligt går det i värsta fall att stoppa å slå på rec igen.

Tack för alla inlägg.

Jag ska ta en funderare över om en dator ändå kan vara den bästa lösningen.
Annars kan man ju trycka på stop och sedan rec för att göra dela upp föreläsningarna i separata spår.

Om jag var dig skulle jag köpa en Zoom H2 som någon sa här ovan. Där har du ju vad du verkar behöva. Är det priset som får dig att tveka?

http://www.zoom.co.jp/english/products/h2/

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-02-10 10:25

När jag digitaliserar kassettband på jobbet brukar jag låta dom dela upp dom rent fysisk, en fil per kapitel. En mapp är ett band.
Det fungerar riktigt bra och är uppskattat.

Numer använder vi en Zoom H2 och det fungerar riktigt bra tillsammans med tex Audacity.
Klipper till en 1tim insp på kanske 5mins. Det viktiga är att man har ett spelschema där man noterar tider och kapitel.

1
Bevaka tråden