Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Facktermer skrämmer bort kunder

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 13:17

Enligt processortillverkaren AMDs ganska omfattande undersökning skrämmer de många facktermerna i branschen bort många kunder. Det är inte en massa mumbo-jumbo om GHz osv köparna vill ha utan användbara produkter!

16 procent av de tillfrågade anser att företagen hittar på facktermer bara för att de ska låta intressanta.

46 procent av samtliga avstår från att köpa saker som verkar för krångliga. 62 procent säger att de vill ha saker som fungerar och som det inte är svårt att komma igång med.

Det är siffror det!

Det visar sig att många avhåller sig från att köpa elektronikprodukter på grund av att de inte förstår sig på dem och den tekniska terminologin, och det visar klart och tydligt att branschen är på fel spår: på väg mot ökad komplexitet och mindre kundnytta.

Läs mer här!

Datorer ska vara enkla. Som startanvisningen till iMac. Sex punkter, sex bilder. Ingen text.

Ciryon

Och allt detta bekräftas när man kikar på Apples marknadsandelar...;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 13:33

Jag har arbetat med teknisk dokumentation, främst till datorer, program, operativsystem och kameror, sedan 1994.

Produkterna har blivit ofantligt mycket bättre och mer avancerade sedan dess, men mentalitetsmässigt, i sin inställning till kundnyttan, har tillverkarna inte lärt sig ett dugg under den tiden. De står kvar och stampar i samma fålla som då och har inte fattat någonting om vad kunderna vill ha eftersom de aldrig har ställt sig den frågan. Fokus har hela tiden varit på tekniken och inte användbarheten.

Introduktionen av Macintosh 1984 var ett gigantiskt steg framåt och mot ökad enkelhet och användbarhet, mot teknisk elegans, men ibland undrar jag om särskilt mycket har hänt sedan dess när det gäller just användbarheten.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 21:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
JIntroduktionen av Macintosh 1984 var ett gigantiskt steg framåt och mot ökad enkelhet och användbarhet, mot teknisk elegans, men ibland undrar jag om särskilt mycket har hänt sedan dess när det gäller just användbarheten.

Tyvärr finns ofta en motsättning mellan enkelhet och användbarhet: En viss design av ett användargränssnitt gör det kanske lätt för en novis att komma igång, medan en "power-user" bara blir frustrerad. Lösningen är att implementera alternativa metoder och i detta avseende tycker jag att OS X verkligen briljerar: De som vill kan peka och klicka, medan andra kan starta terminalen och skräddarsy sin *NIX. Jag tycker allt att denna kombination av världens bästa GUI* med världens bästa CLI** också måste räknas som ett gigantiskt steg framåt!

* Med viss reservation - tycker att X11 borde ha ingått från början.

** Utan tvekan!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 15:44

Jag är lite tvehuggen i denna fråga. Jag vill ha lite av varje, eller rättare sagt; jag vill ha möjlighet till både en övergripande information för produktöversikter, men om jag blir riktigt intresserad av en produkt så vill jag absolut ha tillgång till t.ex. alla relevanta tekniska specifikationer man kan tänkas ha användning för. Många företag är där redan idag. Annars blir man likt förbaskat tvungen att skriva till tillverkaren och fråga, och det är ju inte ens alla som behagar svara.................

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 15:50

Det ska väl finnas både och. Alla avancerade tekniska apparater borde ha två alternativa gränssnitt: ett "komma igång-gränsssnitt" och ett normalt gränssnitt med alla finesser.

När man köpt sin nya hembioanläggning eller datamaskin ska man kunna använda grejorna på en gång utan krångel och mankemang. Jag hatar när man kommer hem till folk som har videobandspelare inköpta våren 1995 vars teckenfönster fortfarande blinkar 00:00. Då är grejorna felkonstuerade!

Senast redigerat 2003-07-09 16:00
  • Oregistrerad
  • 2003-07-10 00:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det ska väl finnas både och. Alla avancerade tekniska apparater borde ha två alternativa gränssnitt: ett "komma igång-gränsssnitt" och ett normalt gränssnitt med alla finesser.

Precis! Tag t.ex. ipfw (den brandvägg som följer med OS X) - med GUIet kan vem som helst erhålla en skaplig grundkonfiguration, medan experten kan uppnå en mycket god filtrering genom att skriva ett vanligt Unix-skript.

Jag hatar när man kommer hem till folk som har videobandspelare inköpta våren 1995 vars teckenfönster fortfarande blinkar 00:00. Då är grejorna felkonstuerade!

Även manualerna kan vara felkonstruerade... Ofta utgår de ifrån apparatens struktur och "inneboende logik" i stället för att utgå från användarens perspektiv. Emellertid är det sistnämnda mycket en fråga om referensramar - det som uppfattas som intuitivt och självklart av en ingenjör är kanske obegripligt för en humanist. Häri ligger nog mycket av problematiken - apparater byggs av ingenjörer för ingenjörer och dokumenteras av ingenjörer för ingenjörer... (Knappast en ny observation ) Det är märkligt att dessa tosserier fortgår.

Senast redigerat 2003-07-10 00:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-10 00:34

Exakt. Jag har jobbat med den här skiten i snart tio år och det sker ingen förändring. Dags att börja med något nytt!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-10 00:46

Det är litet märkligt att vi konsumenter i så hög grad accepterar sakernas tillstånd. "Datorer krånglar, det vet man ju". Å andra sidan - är alla tillverkare lika goda kolsupare fungerar ju inte principen "vote with your dollars"...

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Introduktionen av Macintosh 1984 var ett gigantiskt steg framåt och mot ökad enkelhet och användbarhet, mot teknisk elegans, men ibland undrar jag om särskilt mycket har hänt sedan dess när det gäller just användbarheten.

Absolut sant! Den ursprungliga Macen var ytterst väl utformad (inte minst programvaran) för sin tid. Många saker gjordes rätt.

Dagens maskiner, med nätverk som största nödvändiga komplikation, kan inte vara lika enkla, det är omöjligt, men de är mycket krångligare än de skulle behöva vara.

Men tyvärr är enkelhet ett tveeggat vapen. Många osäkra användare frågar den lokala självutnämnda experten. Denne "expert" kommer ofta att rekommendera en maskin mer efter dess siffror än dess enkelhet. I den sitsen kommer man lika förbaskat att ha ett köp som avgörs på gigahertz och gigabytes per krona.

Apple har länge vänt sej just till de 62% som vill ha saker som man kommer lätt igång med, eller de 46% som avstår från det som verkar krångligt, men det är uppenbarligen svårt att nå dem.

1
Bevaka tråden