Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Storformatskrivare

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det 99mac-medlemmar med god erfarenhet av Epson 9000-10600, RIP-lösningar etc etc? Jag skulle gärna vilja veta det.

Vi använder en BEST-Rip till vår Epson 9000. Det är en ganska vanlig lösning.

Aha - en Bestcolor XL?

Vad har du för RIP-dator? Var köper du bläcket? Vad kostar bläck original/pirat osv.

Rip och plotter är köpt på D3 i Göteborg. Vi köper bläckpatronerna där också.
Varje patron kostar oss 750:-

Bestcolor mår bäst på en snabb cpu. Kör man den på NT4 så kan man råka ut för att Taskmanagern visar 100% load men Bestcolor verkar ha fryst.
Detta är ett NT4 problem och antagligen fixat på nyare Windows os.

Som så många andra program drar den inte nytta av dual cpu så bra (kan ha blivit bättre på nya versioner av Bestcolor).

Jag brukar förespråka Harlequin-baserade rippar. Kolla ColorRay som går att köra på OsX och klarar driva många skrivare på en ripp!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 11:47

Kör en Epson 10000 med ORIS RIP från CGS. Helt klart det bästa på marknaden för stora förprovtryck tycker jag.
Bläck, papper och RIP är anpassade för varandra och bläcket liknar mer vanliga tryckfärger än Epson originalbläck.
Denna lösning är enbart för dye-bläck och lämpar sig därför inte för skyltar och vepor, mm.
RIPen mår bäst av dubbla cpu, snabba SCSI UW-diskar, firewire till Epson osv, men det är nog lika för alla system. Fungerar även till andra skrivarmodeller och fabrikat.

Säljs i sverige av Mesán System, Göteborg

mer info: http://www.cgs.de/index_en.html

Tror ni det finns underlag för en egen site om storformatskrivare etc? Finns det redan?

  • Avstängd
  • 2003-07-10 09:20

Om det hamnar i prisläge för småföretag och privata så är det intressant.

Där jag bor finns en massa fattiga konstnärer och musiker som vill ha hjälp med enstaka affischer även ungdomsföreningar.

Om jag hade haft en Storskrivare så kunde jag gjort en massa småjobb.
"Stort"

Vore då bra med ett forum tips om inställningar program var köpa tillbehör och annat.

Jag tror inte att prisläget är på den nivån tyvärr - skrivarna är dyra men framförallt kombinationen massor av bläck och stora ark gör att det blir dyrt.

Har jag fel?

  • Avstängd
  • 2003-07-10 09:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag tror inte att prisläget är på den nivån tyvärr - skrivarna är dyra men framförallt kombinationen massor av bläck och stora ark gör att det blir dyrt.

Har jag fel?

En begagnad storskrivare till att börja med skulle vara bra.
Göra lite jobb. Bli känd att hjälpa och inte vara för dyr. Sen sätter det nog igång.
Jag är ju hemma hela dagarna ändå.

Jag skall upp till Sthlm senare idag så vet någon skrivare som står och vill bli hämtad så kan du höra av dig.
Eventuellt så skulle man kontakta Coop när de lägger ner butiker eller byter maskiner. En del stora butiker har storskrivare Men antagligen ingen med USB.

  • Avstängd
  • 2003-07-10 09:39

PS Jag skulle kunna köra ett samarbete med FireFoto i Tomelilla.

En beg. Maskin som jag kunde köpa på avbetalning kanske.

Jag får ju inte ut så mycket på min förtidspension men några hundra i månaden plus litepengar in från tryck så kanske det går ihop.
Kanske resulterar i ett halvtidsjobb framöver.

DS

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Tror ni det finns underlag för en egen site om storformatskrivare etc? Finns det redan?

Inte bara storformatskrivare kanske, men på Grafiskt! kan man diskutera om dem. Jag har själv kört Xerox storformatare med Visutechs rippar.

Jag har en fetingskrivare - 60" som jag vill bli av med. Hur gör jag?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag har en fetingskrivare - 60" som jag vill bli av med. Hur gör jag?

Prova med några av de stora kedjorna ... Arkitektkopia, JustNu-tryck eller kanske Intercopy. Intercopy är en sammanslutning av många små kopieringsföretag landet runt.

Ring Peter Karlsson på Allkopia. Han har koll på marknaden. Fråga om han känner någon som är intresserad av en Epson 60-tummare och hälsa från Mats Petersson.

1
Bevaka tråden