Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har jag spridit virus från mitt USB-minne?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gahhhh!!
Jag jobbar på en skolenhet där vi begåvats med en IT-avdelning som är paranoid! Jag vet inte om det är en allmän sjuka eller om det "bara" rör min egen kommun... Rykten gör gällande att det verkar vara mer vanligt än ovanligt. Vilket jag vill låta vara osagt.
I alla fall: Plattformen är (naturligtvis) Windows NT till allra största delen, lite Unix-servrar och någon Linux, om jag fattat saken rätt.

Problemet som uppstår är att vi användare får påhopp med tämligen jämna mellanrum om att vi "är oförsiktiga", "oförstående för IT-enhetens jobb" och allmänt "anarkistiska"...
Jag jobbar en del med lite större grafiska filer och behöver föra över dem från min hemdator (just det...en Mac!) Jag har några gånger alltså dristat mig till att använda mitt USB-minne för att föra över filer till jobbdatorn. (just det, en PC!). Någon på IT-enheten har tydligen nosat upp detta och säger sig ha identifierat ett virus... Är detta möjligt?

För att göra en (mycket) lång historia lite kortare så upprepar detta sig stup i kvarten, inte bara för mig, utan för flera användare. Tilläggas bör att vi är normalanvändare, inte helt korkade någon av oss och de flesta har datorvana.

I "min egen lilla värld" finns det inte virus (eftersom jag använder Mac...) och jag ställer mig frågan om det verkligen inte går att vara "normalanvändare" d.v.s. att man kan använda teknikens framsteg i form av bl.a. USB minnen, flyttbara hårddiskar, flytta filer mellan datorer i nätverk och surfa på nätet utan att man måste vara oerhört varsam med vilka sidor på nätet man besöker, vilka minnen man använder och tvätta alla externa medier med Ariel och för säkerhets skull ge en injektion med antibiotika innan man tryggt kan börja använda sin dator. Är detta verkligen en näst intill omöjlig uppgift att lösa för en IT-enhet idag?
Tacksam för svar från de som vet mer än jag!
Håkan

PS. Behöver jag tillägga att de (IT-nissarna) ser min Mac som ett stort hot och inte vill släppa in den på nätet. Därför måste jag föra över vissa filer mellan min Mac och jobbets godkända PC. DS.

Om dom hittat ett virus och påstår att dom kan spåra det till din USB-sticka så ljuger dom dig rakt upp i ansiktet. (om dom inte tittat inne i din USB-sticka och hittat samma virus på den som är i systemet så klart)
Om dom hittat ett virus och omedelbart kopplar detta till din användning av en USB-sticka så är dom bara inkompetenta.

Senast redigerat 2009-03-24 18:57

Det där låter som standard-it-avdelning 1A. Naturligtvis är IT-enheten paranoid. Om de skulle börja släppa in Macar skulle de ju få mindre att göra. Det är ju deras jobb som hotas. Det kanske skulle behövas ett 99krig.

Även om det numera inte finns några Mac-virus så kan du ändå ha infekterade filer som du förde med dig på USB-stickan. Någon Windows-användare med virus mailar omedvetet ett virus till dig, det gör absolut ingen skada alls hos dig men du tar med det på USB-stickan och får effekt först när det når jobbets PC.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-24 19:41

Om du vill två dina händer ytterligare kan du alltid ladda ner ClamXav. Ett gratis antivirusprogram som är baserat på ClamAV och sedan få bekräftat, svart på vitt, att din USB-sticka är virusfri.

Sedan står det dig fritt att tvåla till IT-avdelningen

Tack för snabba svar!

Jag känner mig dock tämligen oskyldig. O:-) Jag är som sagt var redan tidigare ingen hejare på det där med hur virus och trojaner fungerar men antar att det inte är alla filer som är lämpliga för angrepp. Är det rätt uppfattat att vissa filer lättare bär med sig ett virus/trojan än andra? I mitt fall handlar det i stort sett bara om bilder och grafiska objekt. (pdf, eps, jpg, TIFF o.s.v.)

Min egentliga fråga är om det för närvarande (anno 2009) är omöjligt för en ganska ordinär (runt 600 användare på olika nivåer) PC-baserad IT-enhet att få till ett nätverk som är användarvänligt? D.v.s. att man kan ansluta vilken klientdator (PC, Mac) som helst, använda externa media (med förnuft), välja lämpliga program efter vilken verksamhet man bedriver och surfa på nätet (med förnuft) utan att hela tiden behöva sitta med hjärtat i halsgropen och ett öga över axeln?

Ställer jag stora krav? Måste jag foga in mig i ledet av Office/Exploreranvändare för att bli godkänd som en korrekt nätverksanvändare? (Inte ens då fungerar det smärtfritt ju...) Give me some peace! (Inte att förväxla med pece!)

Ursprungligen av HåkanO:

Jag känner mig dock tämligen oskyldig. O:-) Jag är som sagt var redan tidigare ingen hejare på det där med hur virus och trojaner fungerar men antar att det inte är alla filer som är lämpliga för angrepp. Är det rätt uppfattat att vissa filer lättare bär med sig ett virus/trojan än andra? I mitt fall handlar det i stort sett bara om bilder och grafiska objekt. (pdf, eps, jpg, TIFF o.s.v.)

Filer är egentligen bara klumpar av data och skiljer sig inte åt även om de representerar olika saker. Skillnaden mellan t. ex. en TIFF-bild och ett Word-dokument är hur programmen tolkar dataklumpen. Det är alltså inte lättare för vissa filer att bära med sig virus, det kan alla filer göra.

Däremot kan olika program hantera det på olika sätt. Det är en stor skillnad mellan program som börjar läsa in en TIFF-bild, stöter på programkod, stannar och säger "du, den där filen du petade på mig är trasig, ge mig en annan" och program som läser filen och sedan säger "yay! programkod, den kör vi".

Om IT-killarna gör sitt jobb skall ju din jobbdators uppdaterade virusprogram känna av eventuella virus på ditt USB-minne så fort det sätts in i datorn... Men var beredd på att vissa antivirusprogram inte vet vad exvis .ds-filer är (osynliga operativsystemsfiler på macen) och tolkar det som virus.

Förresten måste det väl vara XP ni använder? NT har inte stöd för USB, utvecklas/stöds inte längre av MS och borde utrangerats redan för sex sju år sen.

Ursprungligen av johan_tanying:

Förresten måste det väl vara XP ni använder? NT har inte stöd för USB, utvecklas/stöds inte längre av MS och borde utrangerats redan för sex sju år sen.

Njae, jag uttryckte mig lite luddigt där ser jag. På serversidan använder man någon form av Windows OS, jag slängde ur mig NT för det var det jag kände till... :"> och på klientsidan är det XP-burkar.
F-secure tror jag det är som sparkar igång när man loggar in...

Jag har ändrat trådens rubrik. Försök alltid sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om. "Hur svårt kan det va?" säger ingenting om vad det handlar om...

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-25 01:44

Blue Harvest tar hand om alla .ds_store filer. Varför Apple valde att spara skiten på externa enheter förstår jag inte.

//Rob

1
Bevaka tråden