Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router blockerar sida

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Försöker komma in på en internetsida http://op.se (Östersundsposten). Men av nån anledning kommer jag inte in via adsl hemma. Mobilt bredband, då funkar det bra. Antar att det på nåt sätt blockeras i routern. Vad gör jag för att lösa det???? Har en netgear RP614. Samma problem på alla macar oavsett modell och system.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-28 22:33

Kan vara ett DNS-problem också.

DNS-Problem, och vad innebär det och vad gör man åt det????

Kolla din inställningar under Äpplet > Systeminställningar > Nätverk

Om du kör med Ethernet klickar du på den och sedan avancerade inställningar. Titta tex på om du har manuellt IP eller DHCP (vilket betyder: hämta dns, ip-nummer från routern) och sedan vilka DNS'er du har. Är du hemma så skall DNS vara vad det står i papprena från din bredbandsleverntör. Alltså inte alls samma som ditt mobila bredbands inställningar.

Du kan också behöva surfa till routerns inställningssida med en webbläsare och kolla att alla inställningar där också är korrekta.

Din dator måste helt enkelt ha en DNS att fråga om vilket IP-nummer som op.se har och har den inte det så kan den inte surfa dit. Det kan också vara så att du har en Aiport som delar ut IP-nummer och DNS-info (den är inställd på att vara DHCP) och det kanske även din router gör. Två DHCP-utdelare (DHCP-servrar) fungerar inte. Man kan bara ha en.

Jag har kollat och både dator och router har rätt IP-nummer och DNs inlagda. Det funkar om jag kopplar mej direkt till modemet så det är något i routern antar jag. Vad gör man då??? Hittar inte att några sidor är blockerade i router inställningarna. Kan man på nåt sätt återställa routern och installera om den - gör man nåt dumt då??

Menar du att routern (som är inkopplad på internet) har ett IP-nummer och din dator när den är inkopplad i routerna har SAMMA IP-nummer? Så skall det alltså inte vara. En router är en låda som knyter ihop två nätverk, internet på ena sidan med alla IP-nummer som finns där (alla IP-nummer är unika) och ditt lilla lokala nätverk hemme på andra sidan av routern som där har en helt annan IP-nummer-serie. Vanligen är IP-nummer serien i ditt lokala nätverk 192.168.0.x där x är alla siffror mellan 1 och 255. Vanligen har även routern på insidan nummer 1 och det numret skall stå i fältet Router (ibland heter det Gateway) under nätverksinställningarna.

När routern är DHCP så kommer den att "dela ut" lediga IP-nummer när din dator ber om ett, men då måste datorn och routern vara så inställda. Routern som DHCP-server (serverar ut ip-nummer i den lokala ip-nummer-serien) och då kan alla datorer (max 255 stycken - 1 som är routern) surfa från insidan av routern, ut på internet.

Eller så har du inte en router, du har ett bredbandsmodem utan router?

Om man vill kolla på DNS´erna lokalt från den dator du sitter så kan du testa att surfa till:
http://80.76.152.133
Kommer du fram till sidan då? EDIT: verkar vara en flerpekning. Fungerar ej.

Givetvis har du en router. (netgear RP614) Och du skulle kunna göra en total återställning av den. Du gör inget dumt när du gör de tycker jag. De var väl du som gjorde iordning den första gången va?

CITAT:
To restore the factory default configuration settings without knowing the login password or IP address, you must use the Default Reset button on the rear panel of the router.

Restoring the Default Configuration and Password

This section explains how to restore the factory default configuration settings, changing the router’s administration password to password and the IP address to 192.168.0.1. You can erase the current configuration and restore factory defaults in two ways:
• Use the Erase function of the router (see “Erasing the Configuration” on page 4-8).
• Use the Default Reset button on the rear panel of the router. Use this method for cases when
the administration password or IP address is not known.
To restore the factory default configuration settings without knowing the administration password
or IP address, you must use the Default Reset button on the rear panel of the router.

1. Press and hold the Default Reset button until the Test LED turns on (about 10 seconds).

2. Release the Default Reset button and wait for the router to reboot.

Hej,

Först så rörde jag till det, såklart har jag bara IP-nummer i routern. Jag var tvungen att lägga in dem i datorn för att kunna koppla mej direkt till modemet, det var därför jag tänkte att jag hade det i datorn också.

För det andra, ringde jag Netgear och gjorde en uppgradering av programmet i routern och nu fungerar det!!

1
Bevaka tråden