Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudprogram?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker efter ett ljudprogram av modernt snitt som kan det som Sound Edit 16 en gång i tiden kunde (eller fortfarande kan, beroende på hur man ser det). Det får gärna vara shareware eftersom det tenderar att bli billigare än att gå ut och köpa något "i låda", men om det inte finns något sharewareprogram som möter dessa krav så är jag öppen för andra förslag.

Det jag gillade med Sound Edit 16 var att man såg ljudet i olika spår och dessutom kunde flytta olika ljudsnuttar. Man kunde göra fade in och fade out och justera volymen för respektive spår och leka med pitch och tempo. Det är ungefär vad jag behöver.

Jag behöver ett sådant program för att lägga sista handen på inspelningar som jag gör i Cubase (VST 4.1). Förvisso finns det ljudmöjligheter i Cubase, men de mer avancerade grejorna är lite för oöverskådliga för min smak. Tidigare spelade jag in i Cubase och tog sedan in AIFF-filen i Sound Edit 16. Sound Edit 16 börjar dock bli för gammalt och funkar inte felfritt med mitt ljudkort och därför letar jag efter en ersättare...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Kahn
Jag söker efter ett ljudprogram av modernt snitt som kan det som Sound Edit 16 en gång i tiden kunde

Ta en titt på Spark ME! Det fixar nog det mesta du behöver och kostar dessutom gratis! Vill du ha fler finesser kan man uppgradera till en tuffare version för en slant.

/Göran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-13 00:06

Jag letar också efter en bra ersättare till SoundEdit 16. Har bla provat Spark ME och Cacophony, men programmen saknar den enligt mig bästa SoundEdit-funktionen, "Bender". Där kunde man ändra Pich med en kurva.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Jag letar också efter en bra ersättare till SoundEdit 16. Har bla provat Spark ME och Cacophony, men programmen saknar den enligt mig bästa SoundEdit-funktionen, "Bender". Där kunde man ändra Pich med en kurva.

Kul att du skriver just det! Exakt den funktionen verkar alla "större" program ha missat.....helt sjukt! Jag använder också SoundEdit 16 när jag väl behöver använda den "effekten".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Göran Bolinder
Ta en titt på Spark ME! Det fixar nog det mesta du behöver och kostar dessutom gratis! Vill du ha fler finesser kan man uppgradera till en tuffare version för en slant.

Rackarns! Jag kör ju inte MacOS X.
Annars hade det varit mycket intressant att testa.

Anledningen till att jag inte kör MacOS X är för övrigt att jag inte har råd med en uppgradering av mitt Cubase (just nu).

Tack i alla fall för tipset! Om det är någon som har ett tips på ett ljudredigeringsprogram till MacOS 9 så vore jag tacksam!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Kahn
Om det är någon som har ett tips på ett ljudredigeringsprogram till MacOS 9 så vore jag tacksam!

Sound Edit 16! Alltså, om du nu kör Mac OS 9, varför inte fortsätta med Sound Edit? Visst fungerar väl det utmärkt med Mac OS 9, eller minns jag fel?

/Göran

Citat:

Skrevs ursprungligen av Göran Bolinder
Sound Edit 16! Alltså, om du nu kör Mac OS 9, varför inte fortsätta med Sound Edit? Visst fungerar väl det utmärkt med Mac OS 9, eller minns jag fel?

/Göran

Av någon underlig anledning så har jag två stycken "Digidesign" i menyn Control Panels/Sound/Output. Det är mycket mystiskt. Den ena ger mig en "Spatializer Audio Laboratories"-logga, den andra bara en vanlig Balance-slider. Det är den vanliga som funkar med SoundEdit 16, men alla andra program använder "Spatializer Audio Laboratories"-alternativet (iTunes, Cubase etc.) Det är bökigt att stänga ner programmen hela tiden så fort man ska byta, särskilt om man arbetar med samplingar i SoundEdit 16 och en låt i Cubase parallellt.

Det var detta som var ursprunget till min fråga.

Är det så att du använder ett AudioMedia III-kort?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Är det så att du använder ett AudioMedia III-kort?

Jajjamensan. Om det är uppdateringen som man kan göra som du tänker på så har jag inte hunnit kolla vad det sitter för chip på mitt kort. Eller det kanske var något annat?

Anledningen till att du har 2 stycken Digidesign-källor i ljudinställningar beror på att det installeras ett par tillägg (3 st om jag inte minns fel). Jag har för mig att jag sparade "Digidesign in & out"-tilägget och tog bort de andra. Det resulterade i att jag hade ett "digidesign" val i ljudinställningar.

Som du kanske har fattat så hade jag ett Audiomedia III-kort förut och upplevde samma problem som du har. Mitt kort var uppdaterat så det hjälper inte det här problemet.

Jag var också tvungen att hoppa emellan ljudkällorna i OS 9. Hade jag Cubase igång så kunde inget annat ljudprogram (t.ex soundapp) starta eftersom AMIII-kortet "kapades" av den först startade ljudapplikationen.

Hursomhelst, mitt råd är inte att leta efter ett nytt program utan att byta ljudkort. AMIII är en trotjänare, men från och med MacOS 9 och framåt så blev bara mer och mer problemfyllt att använda det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Anledningen till att du har 2 stycken Digidesign-källor i ljudinställningar beror på att det installeras ett par tillägg (3 st om jag inte minns fel). Jag har för mig att jag sparade "Digidesign in & out"-tilägget och tog bort de andra. Det resulterade i att jag hade ett "digidesign" val i ljudinställningar.

Något sådant tillägg har jag tyvärr inte.
Jag har följande extensions:

  • Digidesign® Direct I/O

  • Digidesign® DSP Manager

  • Digidesign® Sound Drivers

  • DigiSystem™ INIT

Apples extensions som är ljudrelaterade är:

  • Sound Manager

  • Apple Audio Extension

Bland control panels har jag:

  • Digidesign®

  • Sound

Citat:

Hursomhelst, mitt råd är inte att leta efter ett nytt program utan att byta ljudkort. AMIII är en trotjänare, men från och med MacOS 9 och framåt så blev bara mer och mer problemfyllt att använda det.

Då skulle jag gärna vilja ha ett ljudkort som helt saknar fläkt och som gärna klarar fler kanaler än 4. Antingen inga digitala in/utgångar eller optisk utgång. De digitala utgångar som finns på Audiomedia III-kortet har jag aldrig använt (SPDIF eller vad det heter).

Har du något tips?:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Kahn
Något sådant tillägg har jag tyvärr inte.
Jag har följande extensions:

  • Digidesign® Direct I/O

  • Digidesign® DSP Manager

  • Digidesign® Sound Drivers

  • DigiSystem™ INIT

Ahhh....minnet sviker mig. Men jag har för mig att det är "Direct I/O" och "Digidesign Sounddrivers" som ger varsin "Digidesign" i ljudkontrollen. Prova att lyfta ut en utav de ifrån tilläggsmappen och starta om. Funkar det inge bra lyfter du tillbaka den och startar om.

Citat:

Då skulle jag gärna vilja ha ett ljudkort som helt saknar fläkt och som gärna klarar fler kanaler än 4. Antingen inga digitala in/utgångar eller optisk utgång. De digitala utgångar som finns på Audiomedia III-kortet har jag aldrig använt (SPDIF eller vad det heter).

Har du något tips?:)

M-audio tillverkar bra ljudkort. Jag har ett "Delta-66", men det finns en uppsjö olika kort som kanske passar dig bättre.
Om inte annat så tycker jag du kan kika in på www.99musik.com och fråga. Där finns det fler personer som har koll på ljudkort och musik.

Tack för alla bra tips!

Jag ska kolla vidare och rådgöra med kännarna i ljudformumet för att se om det finns något bra ljudkort.

1
Bevaka tråden