Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programvara för att skapa en spellista att använda för en föreställning

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har hjälpt dramagruppen på min skola att skapa ett förinspelat material till ett litet teaterspel.

Har ljudinspelningar med berättarröster, atmosfärljud och musik.
De vill ha det på CD skiva. Nackdelen är att det måste göras en ny varje gång när de ändrar sin tajming i framträdandet. (ursäkta min terminologi, kan inte den för detta sammanhang)

Om jag nu vill köra det via en dator istället så borde det väl finnas programvara där jag kan skapa ett körschema som går efter tidsangivelser och/eller manuellt? (Finns säkert för proffs-sammanhang men då kostar det säkert därefter.)

iTunes funkar att använda som spellista men behövs det justeringar så måste jag skapa ändringar i ljudfilerna för tex mer pauser, det vore bra att kunna göra det i en spellista direkt.

Det smidigaste hade väl varit att köra något ljudediteringsprogram som kan multitracka, alternativt någon sequencer eller så.

Går säkert bra med Garageband eller....

http://www.reaper.fm/

Ladda ner: Starta programmet, Kolla längst upp i listen. Gå in under VIEW och välj "Time unit for ruler" och välj "Minutes:Seconds".

Sen kan drag and dropa filer rakt in i Reaper från din finder som då hamnar på separata spår som du kan flytta runt. Behöver du zooma in/ut i ett större projekt hittar du en draglist nästan längst ner i programmet.

När du ska göra en CD (16bit /44khz) av projektet Väljer du RENDER, under Filemenyn.

Eftersom Reaper står Default på 24Bit / 44.1khz, måste du ändra detta till 16Bit, samplingsfrekvensen bör vara rätt, den startar i 44.1 iallafall på min dator.

När du vill börja fixa med volymer och automatisera dina ljudbakgrunder trycker man på "trm" på respektive spår. Du får du upp en volymkurva som du kan rita runt med...

Lycka till

Det låter som att du behöver ett program att redigera ljud med. Audacity är ett sådan Opensource-program för ljudredigering. Sök på flera trådar om audacity så hittar du flera program.

Jättebra förslag.

Jag testade med Garageband, där går det lätt att flytta varje del för sig för att skapa utrymme mellan varje ljuddel. Nackdelen om man gör CD av det är att det blir ett enda spår av allt.

Spellista i iTunes funkar också bra när det bara ska rulla på med ljuden men ska man trixa med pauser för tajming och så, så måste man fram och tillbaka i ljudredigeringsprogram, typ Audacity/Sound Studio.

Båda ovanstående går ju att pausa under framförandet men under repetitionerna så behöver det justeras en del. Försöker hitta nåt som minimerar handhavandet, där man bara behöver starta och stoppa ljudeffekterna så enkelt som möjligt och gärna samtidigt skapar ett körschema.

Det jag är ute efter en så simpel vy/gränssnitt som möjligt där du lägger upp färdiga ljud som rullar på efter tidsangivelse eller aktiveras manuellt. Man skulle ha det som exempelvis PowerPoint/Keynote är för presentationer där du kan ange tider och köra automatiskt eller manuellt. Fast det ska vara i listvy eller liknande så att man har överblick.

I en listvy skulle man kunna placera in ljuden, ange starttid, auto eller manuellt, kommentar/beskrivning etc. med stora enkla play och paus knappar.

Det går att göra spår i peak och sådana program, men de är rätt dyra dock..

Dra in filerna i imovie, där kan man göra kapitel av varje klipp (i detta fallet ljudklipp) genom att klicka på - "Lägg till Markör". Nackdelen är ju att man måste bränna en DVD och spela upp projektet i en DVDspelare.

Man kan säkert göra en snajdig meny och, och koppla till en liten videoskärm så får man maximal överblick över listan. Eller så hoppar man det och bara kopplar ut ljudet...

Fast nu var jag ju inne på att bränna skiva då... kanske omständigt.


....

Appropå kapitel och export från imovie så har jag skapat denna tråd:

http://www.99.se/imovie/261971-hur-far-kapitel-i-imovie-vid-expert-export.html

Har letat ett tag nu och hittat att det finns en del program för att styra det mesta inom teater/föreställningsvärlden.

Några exempel som finns, tog med några för Windowsvärlden för de har ett hiskligt gränssnitt :
Sound Cue System for theatre sound effects and music cues
CTR Electronics. Home of CSC Theatre Show Control and Sound Playback Software.

För OS X:
QLab :: Live Show Control for Mac OS X

Den jag fastnade för, red Curtain, red Curtain | Theatre Playback Software
Inte så tillkrånglat gränssnitt, ska bara försöka greppa den nu. De har en 30 dagars demo, perfekt, räcker till när vi ska köra teatern. Priset är 79 €, helt överkomligt.

Kan nämna att Dramaten kör SFX i windows: http://www.stageresearch.com/products/SFX6/SFX6.aspx inte alls tokigt när man vant sig.

1
Bevaka tråden