Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

är verkligen itunes bättre än winamp

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

varför är itunes bättre än winamp eller tvärtom?

vore intressant att veta för och nackdelar

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
varför är itunes bättre än winamp eller tvärtom?

vore intressant att veta för och nackdelar

Eftersom det är lättare att använda och faktiskt _har_ ett gränssnitt till skillnad från winamp med sina mikroskopiska knappar. Var på en fest där musiken levererades från winamp igår natt/i morse och fy fan vilket sugigt program!

Jag har provat massor massor olika mediaspelare för olika plattformar men aldrig sett någonting som iTunes.

* iTunes är fantastiskt enkelt att använda.

* Det går SNABBT att söka/scrolla igenom stora mängder filer, även på en äldre dator.

* Möjlighet att skapa avancerade och enkla playlists.

* Snyggt UI.

* iTunes + iPod är en fantastisk kombo.

Ciryon

iTunes vinner på det stora hela, men Winamps största fördel är att det tar 0% av cpun när man spelar musik. Stor skillnad mot iTunes där, om vi ska vara ärliga. Jag upptäckte nyligen att man kan få Winamp att visa upp ett liknande gränssnitt som iTunes besitter; Bläddra artister, album osv. Klart bättre så, istället för en enda låååång lista.

Får ju inte heller glömma möjligheten att göra "smarta spellistor"! Kan inte tänka mig att man kan välja en lista med låtar man inte hört eller hört för många gånger som uppdateras dynamiskt i winamp, men rätta mig om jag har fel.

Tycker snarast synd om pecefolk som måste sitta vid det där lusiga programmet - när iTunes släpps för Windows kommer det bli en killer-app!

Älskar winamp. Kör winamp på min win2000 burk och jag körde winamp på mac os 9.
Programmet är så enkelt och stilrent. Det gör en sak, spelar upp alla musikfiler. Tycker iTunes tar upp för mycket plats åt sidorna, gillar långsmala program som icq och winamp.

Sen innehåller ju iTunes en massa andra smidiga funktioner, som jag tyvärr inte använder, men det är ju bra för dem som gör det.

Om man gillar winamp kan man köra XMMS via X11. Fungerar klockrent. Samma interface som Winamp men fler funktioner.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-07-13 19:04

Winamp slår enkelt iTunes. Det är litet, enkelt och snabbt. Det faktum att det man inte MÅSTE lägga in en låt i "biblioteket" utan bara i en playlist är praktiskt, då det är lättare att hantera en massa enstaka filer då, och inte bara hela album.

Till dom som vill påstå att Winamp är fult: det gör vad det ska göra på bästa möjliga sätt, istället för att vara bloat. Dessutom finns det skins. Något som iTunes saknar, så vitt jag vet, iaf.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-13 19:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av The Answer Man
Winamp slår enkelt iTunes. Det är litet, enkelt och snabbt. Det faktum att det man inte MÅSTE lägga in en låt i "biblioteket" utan bara i en playlist är praktiskt, då det är lättare att hantera en massa enstaka filer då, och inte bara hela album.

Till dom som vill påstå att Winamp är fult: det gör vad det ska göra på bästa möjliga sätt, istället för att vara bloat. Dessutom finns det skins. Något som iTunes saknar, så vitt jag vet, iaf.

Det bästa med iTunes är att den själv tar hand om sortering och sådant av filer.

Jag vet inte med dig, men att organisera typ 1500+ filer som jag har (en bråkdel av min cd samling) är en glädje med iTunes, men det skulle vara hemskt om jag skulle behöva flytta filerna själv.

Och om du bara vill spela upp en låt utan att lägga till den till något bibliotek, varför inte använda quicktime?

Du behöver inte lägga till låten till biblioteket, funkar bra bara som playlist (testa dra en låt till vänsterspalten).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-07-13 20:00

Sen att får ett enhetligt och snyggt gränssnitt med iTunes,Safari och iChat gör inte saken sämre.Tycker jag.

om nu itunes är bättre än winamp varför är det så stora problem att flytta över en spellista och ett bibliotek till en annan dator.

Några vänner till mig skulle göra detta och det gick inte utan att göra om biblioteket till en diskimage.

samt att alla eq inställningar försvann

berätta hur man gör gärna eller om det inte funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-13 20:28

Det har beskrivits ett par gånger i den här tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-13 20:28

Själv tycker jag att iTunes knäcker allt. Men det finns ju ändå dåliga sidor.

Jag skulle tex vilja att iTunes skulle sortera låtar på ett annat sätt. Nu sorterar den så här: En mapp för varje artist, i artistmappen finns en mapp för varje album, i albummappen finns låtarna. Jag sorterar allt manuellt och jag har det så här: En mapp för varje spellista, i mappen ligger spellistans låtar.

Den förvalda sorteringen är bra om man bara rippar CD-skivor, vilket jag inte gör.

Annars är iTunes grymt!

Jag älskar att iTunes sorterar mitt mp3 biblotek automatiskt. Behöver inte bry mig om att sortera ett skit. Fyfan så bekvämt!

Sen finns också Rendezvous funktionen! Den är så OTROLIGT UNDERBAR! Jag har min iMac som Mp3-station just nu. Usch vad coolt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
om nu itunes är bättre än winamp varför är det så stora problem att flytta över en spellista och ett bibliotek till en annan dator.

Det funkar inte med winamp när du flyttar från en PC till en annan. Du får inte med dig alla låtar, library, inställningar, playlists, m.m i ett svep.

  • Medlem
  • 2003-07-13 22:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Du behöver inte lägga till låten till biblioteket, funkar bra bara som playlist (testa dra en låt till vänsterspalten).

Precis så gör jag när jag lägger till låtar från min PC... (Den har mycket större hårddisk, bara därför).

Edit: Alltså, jag mountar PC:ns mp3-katalog och drar över den till playlisten i iTunes utan att lägga över filerna. Fungerar helt perfekt.

1
Bevaka tråden