Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Riktigt skumt problem med programuppdatering...

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varje gång jag försöker köra programuppdatering på min MacBook (OS Leopard) är allt som det ska vara, och sökrutan laddar, ända tills en viss punkt, där hela dialogrutan bara försvinner, programmet avslutas automatiskt utan att jag trycker någonstans och ikonen inte syns till på dock.

Om någon vet vad tusan detta är eller hur jag ska lösa det vore jag väldigt tacksam!

  • Medlem
  • 2009-04-05 20:13

Prova att reparera skivbehörigheterna, kan hjälpa...

Ursprungligen av Dalle:

Prova att reparera skivbehörigheterna, kan hjälpa...

Vad innebär det, och hur gör jag det?

Testa ta bort com.apple.SoftwareUpdate.plist som ligger i /Din-hemmapp/Bibliotek/Preferences

Ursprungligen av Johan S:

Testa ta bort com.apple.SoftwareUpdate.plist som ligger i /Din-hemmapp/Bibliotek/Preferences

Jag provade nyss, och det fungerade inte. Lägger tillbaka filen där den kom ifrån och testar med något annat... om det går.

  • Medlem
  • 2009-04-05 21:02

Du reparenera skivbehörigheterna genom att gå in i Finder --> Program --> Verktygsprogram --> Skivverktyg. I skivverktyg markerar du hårddisken och trycker på Reparera skivbehörigheter.

Ursprungligen av Dalle:

Du reparenera skivbehörigheterna genom att gå in i Finder --> Program --> Verktygsprogram --> Skivverktyg. I skivverktyg markerar du hårddisken och trycker på Reparera skivbehörigheter.

Mina filer kommer väl inte försvinna då?

  • Medlem
  • 2009-04-09 16:45

Nej de kommer att vara kvar. Det där "städar upp" kan man säga.

Dalle – skivreparationen fungerade inte.
Så, vad härnäst?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-04-10 06:16

Du kan ladda hem updateringarna direkt från apples hemsida med. Lite segt men det funkar tills du hittat någon annan lösning. Kan vara ide att köra hem 10.5.6 updateringen o se om det funkar bättre efter att få installera om lite.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-10 09:10

Ladda ner combo uppdateraren från apple, filen är ca 600mb stor. Och installera det.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Ladda ner combo uppdateraren från apple, filen är ca 600mb stor. Och installera det.

//Rob

TACK! Det fungerade alldeles utmärkt!
Fixat & Klart.

Problemet är tillbaka.
Nu har jag testat alla förslag ovan och det som hjälpte sist fungerar inte.

—.—.—

EDIT:
Hittade en potentiell lösning i en annan tråd (som dock inte tog upp mitt problem). Testade och det fungerade.
För samtliga med detta skumma problem i framtiden, gör följande:

~/Bibliotek/Caches/com.apple.SoftwareUpdate/

Radera eller flytta den filen och starta om Programuppdatering.
Jag flyttade min till skrivbordet, bara.

Senast redigerat 2010-12-20 00:30
  • Medlem
  • 2010-12-20 04:39

Ta back-up på allt, formattera om datorn och installera om.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-20 07:13
Ursprungligen av Korsriddaren:

Ta back-up på allt, formattera om datorn och installera om.

Varför det? Känns onödigt...

  • Medlem
  • 2010-12-20 09:01
Ursprungligen av zinned:

Varför det? Känns onödigt...

Inte direkt. Varför spendera massor av tid på att försöka förstå varför det inte fungerar, när man på ett mycket snabbare och säkrare sätt kan lösa problemet?!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Inte direkt. Varför spendera massor av tid på att försöka förstå varför det inte fungerar, när man på ett mycket snabbare och säkrare sätt kan lösa problemet?!

Det beror på hur mycket man har att göra backup på, i mitt fall är det en väldigt tidsödande process....nu löste det sig ju ändå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-20 09:03
Ursprungligen av Korsriddaren:

Inte direkt. Varför spendera massor av tid på att försöka förstå varför det inte fungerar, när man på ett mycket snabbare och säkrare sätt kan lösa problemet?!

Det är väl långt ifrån säkert att det är snabbare? Du måste ju då också göra installationer av alla program igen samt återställa massvis av inställningar som är gjorda.

  • Medlem
  • 2010-12-20 09:08
Ursprungligen av zinned:

Det är väl långt ifrån säkert att det är snabbare? Du måste ju då också göra installationer av alla program igen samt återställa massvis av inställningar som är gjorda.

Det var kanske förmätet av mig att utgå ifrån att de flesta gör en back-up med time machine. Då går det garanterat raskare. Dock har ju TS löst sitt problem nu som KD poängterade, så jag antar att saken är klar nu. Case closed.

1
Bevaka tråden