Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Fulsurfa" med Telenor Fri Surf?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-07 22:58

Hej!

Tecknade nyligen ett nytt abonnemang hos Telenor.

Använder en iphone 2g och om man synkar, twittrar och kollar mailen konstant så tickar megabytesen på även fast det bara är GPRS. Så funderade på att avaktivera GRPS:en, tills jag såg att man för 59 kr får "Fri surf" till sitt mobilabonemang. Så jag slog till.

Nästa tanke som slår mig är givetvis om man skulle komma över ett billigt 3g-Modem, om man isåfall kan flytta över simkortet till detta temporärt och surfa loss på datorn också?

Har så litet behov av mobilt bredband att även om 199/kr mån som alla kör med är svinbilligt så känns det motiverat. Men kostnaden att stänga av mobilen en stund för att blåsa på i 3g på datorn känns helt okej

Någon som har erfarenheter?

Skillnaden mellan 59:-/mån och 199:-/mån är att det senare går i turbo-3G-hastighet medan det förstnämnda går i "vanlig" 3G-hastighet (384kBit/s), jag tror inte att de har några begränsningar i varifrån trafiken kommer. Hur det är med download limit däremot låter jag vara osagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-08 12:17
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Skillnaden mellan 59:-/mån och 199:-/mån är att det senare går i turbo-3G-hastighet medan det förstnämnda går i "vanlig" 3G-hastighet (384kBit/s), jag tror inte att de har några begränsningar i varifrån trafiken kommer. Hur det är med download limit däremot låter jag vara osagt.

Aha tack för svaret. Men jag hade inte tänkt att fildela eller så, bara kunna akutjobba lite. så 384kbit duger nog.

Någon som har erfarenhet om modem x + telenor fri surf + os x?

Och nån som vet något om nedladdningsgräns?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-16 11:59

Jag pratade med Telenors kundtjänst för ett tag sen och hon sa att de 59:-/mån gäller enbart för surfande från mobilen, alltså inte om man kopplar den till datorn osv, då skulle det kosta 15:-/mb. Jag vet inte om detta stämmer? Jag har inte vågat prova då jag inte vill betala en massa pengar för surfandet. Nu har jag "fri surf i mobilen" för 59:-/mån.

Om det går att göra det rent tekniskt finns det ingen möjlighet i världen att de kan se om trafiken skickas från dator eller från mobil. Fungerar det är det bara att surfa på i lugnan ro, däremot har jag svårt att tro att det skulle fungera... Jag menar vad händer om någon ringer till numret när man surfar?

Jag använde sim-kortet i ett 3G-modem och det funkade utan problem. Detta var när jag precis hade skaffat nytt abonnemang hos Telenor och det var några dagar kvar tills porteringen av mitt mobilnummer skulle ske. Då hade jag ett nytt sim-kort från Telenor (som jag stoppade in i mitt modem) och mitt "gamla" sim-kort från Telia som jag använde i mobilen. När sen porteringen skett så använde jag mobilen som modem istället och kopplade upp mig via bluetooth. Inte turbo-3G, men funkade helt ok att surfa på och kolla mejl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-02 13:24

Som jag har förstått det har det med vilken kopplingspunkt man använder (APN). Om man surfar via mobilen på i Telenors fall services.telenor.se eller internet.telenor.se så ingår fri surf hur mycket som helst. Om man surfar via en dator så märks det på något sätt att man inte använder de kopplingspunkterna via en mobil. Jag vet inte om det stämmer att man ser skillnaden, och inte helt säker på att jag förklarat det korrekt, men det är så jag har förstått att operatörerna håller koll på det.

Vet att Telia har liknande prisskillnader på de olika tjänsterna, och både Telia och Telenor har haft det sen långt innan iPhone kom.

Det där låter flummig iJenny. Det ska inte gå att se om trafiken kommer från mobil eller dator och även om du kör via dator kan du ju ansluta till vilken apn du känner för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-03 13:52

Jag hittade lite information om APN på Wikipedia (behöver ju inte vara sant):

"In most cellular networks there are two types of APNs:
- the more usual WAP APN, enabling access to the default WAP content (or the operator's walled garden)
- Internet or web APN, which enables access to all content.

The WAP APN normally filters non-WAP content by traffic, ports or volume. The Internet/Web APN is normally unfiltered and often the operator will charge a higher tariff for it. Handhelds, laptops and smartphones normally need to use the Internet/web APN when using applications or HTML browsers."

På Telenors hemsida står det följande:

"Så här funkar Telenor Fri Mobilsurf
Med Telenor Fri Mobilsurf får du total kontroll över kostnaderna. Månadsavgiften på 59 kr ger obegränsad tillgång till hela internet.

Du kan surfa, maila, streama media, ladda ner filer, blogga och köra olika program med 3G-hastighet (384 kbit/s) och det finns inga volymbegränsningar!

Dessutom behöver du inte fundera på om du har rätt kopplingspunkt (APN) inställd – både services.telenor.se och Internet.telenor.se fungerar alldeles utmärkt!"

Men vad jag kan se av instruktionen för Telenors mobila bredband så använder man APN internet.telenor.se där också, så jag förstår inte heller hur de kan se skillnad på om man använder tjänsten Fri Mobilsurf eller Mobilt bredband.

1
Bevaka tråden