Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man filtrera bort knappljud från tangetbordet när man spelat in ljud? Audacity?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett program som tillåter mig att spela in föreläsningar på datorn samtidigt som man antecknar. Problemet är att varje gång jag skriver spelas det också in knappljudet från tangetbordet vilket är väldigt irriterande. Kan man filtrera bort knappljudet från tangetbordet i efterhand? Har tittat på Audacity men inte lyckats.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-24 11:57

Det enklaste är väl att skriva mjukare. Då stör du klasskompisarna mindre också. Eller anteckna för hand, långt bättre än vad det någonsin kan bli med en dator. För hand så kan du rita, skissa, skriva, klottra när det blir tråkigt, rita ringar... du menar att Skriv Text (etc) är mer inspirerande? Dator för datorns skull?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-24 12:23
Ursprungligen av PF:

Det enklaste är väl att skriva mjukare. Då stör du klasskompisarna mindre också. Eller anteckna för hand, långt bättre än vad det någonsin kan bli med en dator. För hand så kan du rita, skissa, skriva, klottra när det blir tråkigt, rita ringar... du menar att Skriv Text (etc) är mer inspirerande? Dator för datorns skull?

Jo, fast ofta är man mycket långsammare på att skriva för hand, eller får lätt skrivkramp eller skriver otydligt, eller ogillar sättet att organisera data utanför datorn, etc. Det finns många anledningar att vilja anteckna på datorn istället.

Jag skulle spontant rekommendera en extern mikrofon. Det finns en hel del jättebilliga som man kan köpa bara för att kunna placera utanför datorn.

Jag skriver rätt mjukt men mikrofonen på daton sitter inte mer än 2 dm från tangetbordet så det spelar ingen roll hur mjukt man skriver.

Mina anledningar är precis som de Rajje skriver. Våra föreläsningar innehåller inte mkt figurer etc och jag föredrar text samt skriver mycket långsammare och fult förhand samt får lätt skrivkramp.

Hjälper en extern mikrofon? Kan ifs placera den längre från tangetbordet. Går det inte att filtrera bort ljudet i efterhand på något sätt eftersom där att samma typ av ljud?

Om du använder en inbyggd mic i laptopen så tar den upp ljudet via chassi osv. Men vad har du för laptop som kan ha 20cm mellan mic och tangentbord? mest nyfiken

För att filtrera bort ljudet från tangenterna behövs en ljudprofil från en tangenttryckning isolerat och sen kan man i teorin lägga den fasvänt mot din ljudupptagning. De största problem med att lyckas är dels att du måste matcha påläggen i tid, på samplingspunkt när, och dels att två olika tangenttryckningar nog låter olika och det blir alltså svårt att hitta en bra profil. Men det blir nog till att sitta och släcka ut tangettryck för tangenttryck, med ett förmodat halvdant resultat. Wavepad, http://www.nch.com.au/wavepad/masters.html, har en hyfsat bra funktion för detta. Den är iofs i första hand till för att ta bort bakgrundsbrus, så osäkert om det hjälper i detta fallet.

Fixa en extern mic, eller en diktafon, marginellt dyrare alternativ men den kan du ju använda utan datorn också.

Att placera en mikrofon så långt från tangentbordet (och andra oönskade ljudkällor) är en bra grej.

Just tangentbordstryckande är nog svårt att filtrera bort med hyfsat vettigt resultat.

Du kan leka lite med en equalizer i Audacity eller direkt i iTunes (om det är därifrån du lyssnar) för att dämpa de frekvenser av knapptryckandet som stör mest, men leker du för mycket hör man inte vad föreläsaren säger längre.

Bättre alternativ är:
1. Extern mikrofon.
2. Externt tangentbort som du har i knät.

Jag tror också på extern mikrofon eller separat diktafon.

Det går att experimentera med eq och fasvändningar som redan nämnts, men eq funkar nog inte så bra eftersom det gissningsvis är ett ganska bredbandigt ljud, och fasvändning kräver som sagt att du går in och gör det för varje enskilt tangentnedslag. Så även om det i teorin går så är det i praktiken oerhört mycket enklare med en extern mick.

1
Bevaka tråden