Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börjar på en ny kula. Hjälp.

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-05 15:08

Finns sjukt många såna här trådar men jag postar den och hoppas på det bästa.

Jo, jag blev trött på den utrustningen jag hade så jag sålde allt. Nästan. Nu måste jag skaffa nytt.
Behöver mjukvaror och midicontrollers. Och tips!

Kan Reason 3 hyfsat bra (men äger det ej). Körde det tillsammans med Audacity (på PC) förrut. Nu har jag en mac och inga program alls förrutom Tracktion 3-demo och Reaper-evaluation license och Audacity. Hårdvara som jag har kvar är: Nanokey, Nocturn och Zoom H2.

Det jag vill göra är främst:

  • Jobba med samplingar och inspelade ljud. Kunna pitcha, stämma, hacka etc.

  • Jobba mycket med effekter

  • Trumma! Vill jobba mer med rytmer än melodier. Både spela med egna ljud och samplingar från riktiga trummor och perkussion.

Har en tight budget. Vill hålla nere priserna så mycket som möjligt. I stort sett enbart begagnat har jag tänkt mig. Absolut max 5000 kr.

Så, borde jag köpa mig ett Reason + något mer? Finns det många bra trumljud till Reason?

Ableton Live? Något annat + EZ drummer? Motu BPM kanske? Logic?

Lite för- och nackdelar med olika mjukvaror uppskattas!

Sen behöver jag pads. Typ MPD, Nanopad eller Triggerfinger. Hur mycket jag kan lägga där beror ju på hur mycket jag måste lägga på mjukvara.

Så här låter jag. Det kan kanske bara bra att veta.

Uppskattar all hjälp ni vill ge mig!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-05 15:09

Fan det jag vill veta är kanske bara: någon som testat EZ Drummer? Är det nice? Finns det liknande trumsamplingar som refills till Reason? Låter min musik som att jag kanske borde köra Live istället för Reason?

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-05-05 15:27

Tycker man kan göra det mesta med både Live och Reason, handlar mest om arbetssätt, dock kan du ju inte spela in i Reason, utan får använda samplers för att spela upp ljuden.

Men köp min MPD32 och Morres Reason så har du ju en fin banka på trummor och dra i reglar-rigg

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-05 15:34

Kan väl spela in i Audacity i så fall. Men funkar det bra att mastra i Reason?

Hehe. Det är ett alternativ. Den är så helvetiskt stor bara MPD32an. Men det kanske är det som är nice. Så att säga.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-05-05 15:37

Japp, stor är den. Men gedigen är ju ocskå ett annat ord för det

Jag har mastrat en del i Reason och tycker att det är helt ok, beror nog helt på vilken nivå man ligger..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-05 15:41

Hehe. Jag ska överväga det.

Ok. Jag kan verkligen inget om kompressorer och sånt. Men jag försöker lära mig. Jag vill ju att det ska låta lyxigt även fast jag inte producerar radiohits. Men min musik kanske inte hänger så mycket på hifimastring egentligen.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-05-05 15:44

Det finns lite preset-inställningar i mastringsverktygen, ladda in en preset och kika lite vilka inställningar de gjort på prylarna.

Vet inte om Reason finns som demo, tanka ner och testa i så fall. Live finns ju iaf 30 dagar helt gratis.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-05 19:37
Ursprungligen av odlarn:

Det finns lite preset-inställningar i mastringsverktygen, ladda in en preset och kika lite vilka inställningar de gjort på prylarna.

Vet inte om Reason finns som demo, tanka ner och testa i så fall. Live finns ju iaf 30 dagar helt gratis.

Missade det här visst. Aha ok. Det låter som ett utmärkt sätt att lära sig! Behöver ingen Reason-demo dock; har använt det rätt mycket innan.

Finns det färdiga presets för Reason till MPD32? Eller liksom, funkar dom smidigt tillsammans?

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-05-05 19:46
Ursprungligen av pnuts:

Finns det färdiga presets för Reason till MPD32? Eller liksom, funkar dom smidigt tillsammans?

Har bara kört den med Live, men det finns presets till Reason med, de funkar säkerligen smidigt ihop.

Värt att kolla in NI Maschine?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-05 15:54

Ja kanske. Det blir i dyraste laget i och för sig. 2000 kr över budget. Någon som testat den och kan uttala sig? Håller det att göra hela låtar i?

Jag tycker det låter som att du iaf borde prova Ableton Live. Finns ju 14-dagars trial som är en full licens, helt gratis. Kolla på Abletons hemsida..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-05 16:21

Ja det skadar ju inte att prova.

Ah sorry jag glömmer bort att den är såpass dyr. Iaf på slutet här finns outshapes intryck iaf det var därför jag kom att tänka på den.. http://www.99.se/evenemang/261805-maschine-demo-pa-jam-stockholm-torsdag-19-a.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-05 18:04

Lugna pucken Det skulle kunna vara något ändå. Ska kolla lite. Börjar med tråden du länkade till.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-05 19:21

Maschine verkar ju väldigt fet! Vad menas med EDU? Educational? Vad innebär det i så fall? Kostar 5345 i så fall

Antagligen pris för studenter eller läroverk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-05 19:37
Ursprungligen av Capeman:

Antagligen pris för studenter eller läroverk.

Jag är ju student. Megacool! Finns det någon hake?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-05-07 23:28
Ursprungligen av pnuts:

Jag är ju student. Megacool! Finns det någon hake?

Japp... hake finns. Du måste studera musik- eller ljudteknik, typ högskola, universitet eller SAE. (Detta gäller för Natives EDU produkter.)

Ursprungligen av pnuts:

Det jag vill göra är främst:

  • Jobba med samplingar och inspelade ljud. Kunna pitcha, stämma, hacka etc.

  • Jobba mycket med effekter

  • Trumma! Vill jobba mer med rytmer än melodier. Både spela med egna ljud och samplingar från riktiga trummor och perkussion.

Om det är att hålla på med samplingar du vill göra så borde du ta en närmare titt på Live. Inte för att Reason (eller de andra programmen du nämner) är dåligt på att bearbeta samplingar, men att göra sånt med samplingar som att pitcha, stretcha, skyffla om, etc är en av Lives stora styrkor.

Dessutom finns det plugins om du tycker att Lives inbyggda möjligheter inte räcker till. Samma sak för effekter - de som finns i Live är helt okej, men att det går att använda plugins öppnar andra möjligheter.

Plocka åtminstone hem demoversionen och se om den är något för dig. (Å andra sidan kan det finnas en poäng i att använda något du redan är bekant med, och du nämner Reason - det är inte ett dåligt val det heller.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-08 09:37
Ursprungligen av mikee:

Japp... hake finns. Du måste studera musik- eller ljudteknik, typ högskola, universitet eller SAE. (Detta gäller för Natives EDU produkter.)

ok. inga problem. blir ingen maschine för min del ändå.

Ursprungligen av false messiah:

Om det är att hålla på med samplingar du vill göra så borde du ta en närmare titt på Live. Inte för att Reason (eller de andra programmen du nämner) är dåligt på att bearbeta samplingar, men att göra sånt med samplingar som att pitcha, stretcha, skyffla om, etc är en av Lives stora styrkor.

Dessutom finns det plugins om du tycker att Lives inbyggda möjligheter inte räcker till. Samma sak för effekter - de som finns i Live är helt okej, men att det går att använda plugins öppnar andra möjligheter.

Plocka åtminstone hem demoversionen och se om den är något för dig. (Å andra sidan kan det finnas en poäng i att använda något du redan är bekant med, och du nämner Reason - det är inte ett dåligt val det heller.)

yes. har demon nu. verkar onekligen väldigt trevligt. och precis som du säger så finns det måna verktyg i live som jag saknat i reason när det gäller att bearbeta samplingar (t ex. transpose utan att hastigheten påverkas, för det går väl inte i reason?). men än så länge så fattar jag inte så mycket i live. hade nästan bestämt mig för att skaffa reason. trygg mark. men nu är jag väldigt tveksam. det blir en jämn kamp. propellerheads daw kanske kan tas med i räkningen snart...

har i alla fall köpt odlarns mpd32! så det är bara mjukvaran kvar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-08 09:42

+ till Ableton Live för deras studentrabatt som jag i alla fall kan utnyttja (till skillnad från NIs EDU-pris)

Renoise + en akai mpd 32 blir jävligt mycket billigare.

Vad kostar ableton med studentrabbat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-09 20:01

Aha. Det ska jag också testa då! Ser att det bara kostar 49 euro. Hade för mig att det inte fanns till mac av någon anledning. Ableton Live kostar 209 euro med studentrabatt (om man väljer download). 329 för Suite.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-09 20:36

Bara det blir smooth med Renoise tillsammans med mpd32an...

Nu använder jag ju Live själv så jag är kanske partisk, men eftersom Renoise är en tracker så det är ett rätt annorlunda arbetssätt i det. Definitivt värt att testa, beroende på vad du vill göra för musik, men det är inte någon direkt motsvarighet till Live eller Reason.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-10 12:28

Har nu en Renoise-demo. Förstår vad du menar false messiah. Ser ganska komplicerat ut det här. Den enda erfarenheten jag har av trackers är att jag lekt lite med Nitrotracker till nintendo ds
Min spontana reaktion är att det känns som musiken man gör i Renoise blir ganska hårt strukturerad. 4/4 snarare än grooves liksom. Eller alltså att det kanske passar sig mer till techno (som jag visserligen också sysslar med). Men det kanske inte stämmer alls.

Jag ska utforska Renoise lite nu. Gillar hacker-gränssnittet lite.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-10 23:16

Renoise känns verkligen lockande! Men är det något jag verkligen kommer missa med tracker istället för vanlig DAW?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-14 20:37

Tack alla för hjälpen!

Nu har jag alltså en MPD32, EZ drummer + några expansions. Testade precis EZ drummer tillsammans med Renoise-demon och det fungerade utmärkt! Både att programmera trummorna som man brukar i en tracker och att spela in dom med mpd-padsen okvantiserat, så att säga.

Blir nog Renoise. Kanske kompletterar med Reaper om jag behöver sen. Har inte helt bestämt mig dock. Live är också lockande.

1
Bevaka tråden