Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte läsa mail över 3G, allt annat funkar

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-05-17 10:44

Hej alla,

Sen några dagar tillbaka har jag ett litet "kul" problem, kanske nån annan här märkt nåt liknande?

Jag kan inte läsa mail (MobileMe) när telefonen är ansluten till 3G (det är en iPhone 3G). Den säger "ansluter" och står och spinner där en längre stund och säger sen bara "uppdaterat" utan att ha läst ner några nya mail (och inget felmeddelande).

Allt annat funkar: Surfa över 3G, kartor, widgetar, tredjepartsprogram som kräver internetanslutning, ja till och med att SKICKA mail över 3G funkar.
Läsa mail funkar däremot med edge och wlan.

Jag har ringt telia en gång (får nog göra det igen....) och de gjorde en "uppdatering" (antar att hon menade nån sorts omstart, jag fick stänga av telefonen innan och efteråt fick jag ringa ett samtal för att vara säker på att telefonen registrerats ordentligt av nätet igen) med detta hjälpte inte.

Jag har dessutom provat:
- Soft reset
- Stänga av och slå på telefonen
- Flight mode av/på
- Restore med återställning till backup
- Restore utan återställning av backup
- Annat simkort
- Annat mailkonto (gmail imap och ett pop-konto hos BBB)
- Raderat mailkontot (mobileme) på telefonen och återskapa det (det gick in heller över 3G, vare sig med SSL eller utan. Fick göra det över wifi).

Just nu känner jag för att prova hållfastheten på apparatens ytterhölje.....
Fast det lär nog inte hjälpa det heller....

Nån som sett nåt liknande?

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-05-17 20:15

Jag har upplevt samma sak med mailen och 3G....märkligt.
Fick också "rådet" att uppdatera vad som nu menades med det? Har ju senaste firmware redan...
Nåja det löser sig väl vad det lider...

Samma här, trodde det var något jag gjort (har varit utomlands och fixade lite med inställningarna) så jag har inte kollat med telia.

Upplever samma, den står och tuggar länge som fan.
Osäker på om den kollar eller ger upp.

Just det ja, kom ihåg att jag läst att Telia håller på att införa en ändring vad det gäller sin mail, det kanske är något som påverkar oss som inte ens använder just deras mail?

http://www.telia.se/privat/kundservice/support/internet/supporte-post/guider/saker_epost.page

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-17 21:43

Jag hade samma problem. För mig löste det sig efter att jag syncat med iTunes.

Verkar som det löste problemet. Thnx David.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-05-18 09:12

Det verkar som om det börjar funka om jag använder Edge en gång och sen snabbt går över till 3G och provar.
Det känns som om det är just "ansluter"-processen som failar. Om den väl går bra så funkar resten ("kontrollerar e-post" och nedladdning av mail).
Dock verkar det som om nåt "tajmar ut" efter ett tag (om man inte använder mail) och så är man tillbaka på ruta 1.

Igår fick jag igång det just genom att byta till edge och tillbaka. Sen funkade det hela da'n.
I morse var det fail igen, så då bytte jag över till edge igen och tillbaka och då funkade det igen.
Får se hur länge.....

Får prova att synka med iTunes nästa gång den lägger av.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-18 11:06

Gällrer problemet Gmail och hotmail också om man har teliabonnemang? Frågar eftersom jag kommer till Sverige om ett par dar och där använder telia.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-05-18 14:39

Jag har provat med MobileMe, Gmail och bredbandsbolagets mail, de två första med IMAP och BBB med pop. Samma problem för alla.

MEN det verkar vara långt ifrån alla som har detta problem. T.ex. för mina kollegor verkar det funka som det ska.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-05-19 14:32

Upplever samma problem. Funkar dessutom över wi-fi men ofta inte över 3G.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-05-19 21:31

Och nu fick jag ett tips från Telia, men tyvärr måste det blivit missförstånd i kommunikationen.

För att hjälpa mig med mitt problem att LÄSA mail från ett ICKE-Telia-konto, fick jag tips på hur jag kan SKICKA mail från ett TELIA-konto.....

Nåväl, edge-tricket funkade idag igen, så jag får väl se hur det blir imorron. Händer inget till på fredag är det väl dags att ringa igen..... troligen är väl felet lite "intermittent" och därmed svår-hittat....

Fortfarande problem för mig (gmail). Det är enbarmeligt irriterande och svårbegripligt...

1
Bevaka tråden