Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopierat sökväg, ändra /Users/Johan/ till ~/ ?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med hjälp av denna kod kan jag kopiera en mapps sökväg i Finder.app

tell application "Finder"
	set theWindow to window 1
	set thePath to (POSIX path of (target of theWindow as alias))
	set the clipboard to thePath
	end tell

Det ger mig den absoluta sökvägen (Users/Johan/..), men jag önskar att jag fick ~/.. istället.
Går detta att fixa? (googlar och hittar t.ex. detta men då jag inte kan AppleScript vet jag inte riktigt hur jag ska anpassa koden)

Tack på förhand

Möjligtvis försöker du lösa fel problem. Varför vill du ha ~?

För att den ska fungera hos den person jag delar med mig sökvägen till, via cmd+shift+G i Finder.

Så du vill berätta för en person var olika filer ligger och vill att sökvägen skall skall bli nästan rätt? För att den personen skall göra vad sedan? Öppna mappen med hjälp av sökvägen?

Anledningen att jag frågar är förstås att i sådana här forum så händer det lite då och då att personer ber om hjälp när de har slagit in på en väg som inte är rätt väg att lösa ett problem och då brukar de vanligen bara fråga om just precis det sjunde hindret på den felaktiga vägen, de aldrig borde slagit in på.

Men det låter som att du vill hjälpa en kompis att hitta till rätt mapp genom att skriva ett script, som gör en sök ersätt, på mappen du står i, så den personen i sin tur skall spara några klick, när denne klistrar in det i Gå till dialogrutan.

Ok, det problemet intresserar inte mig att lägga tid på.

Men om du vill lösa det så kan du googla på search replace applescript. Det är en funktion som egentligen inte finns, så man använder en lustig konstruktion som har att göra med Applescript text item delimiters att göra. Det finns gott om exempel på nätet.

1
Bevaka tråden