Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabb fråga: lättaste musikprogget?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Ska lösa så polaren kan banda när han lirar gura hemma. Han vill kunna lägga lite lager på varanadra i all enkelhet.
Vilket musikproggram är absolut lättast för detta när man inte har så mycke fökunskap?
Jag tänkte först föreslå Reaper då jag tycker det är lätt, men kom på att jag kört Cubase mm innan så har väl kommit över tröskeln känns de som.

Tacksam för tips.

MVH

Kör han Mac är väl Garageband det enklaste..

Är PC som gäller, men tack för tipset. Finns det till PC förresten?

Sony Acid!

  • Medlem
  • 2009-07-19 13:51

Om man bara skall lägga lager på lager så borde väl Audacity fungera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-19 14:09

Garageband på OS X och Steinberg Sequel på Windows är nog enklast av de välkända programmen. Jag tycker nybörjare ska välja nåt med många användare, blir lättare att hitta hjälp då.

Reaper är utmärkt men jag skulle bara rekommendera det om polarn är intresserad av inspelning lite mer seriöst. Eller om du orkar hålla lektioner...

Sen lär han väl behöva ett ljudkort? Även med Asio4All brukar latency kunna vara ett problem med ljudkort som inte är gjorda för musik, särskilt om man vill ha lyssning via inspelningsprogrammet för att t.ex. kunna spela med förstarkarsimulatorpluggar. Och vill man plugga in gitarren direkt i kortet måste man ha en DI box om man inte har ljudkort med Hi-Z-ingång, annars får man fisigt ljud. Och vill man micka upp sin förstärkare så lär man inte bli glad över ljudet från mickförstärkarna i standardljudkort...

Finns vettiga kort från nån tusenlapp och uppåt. Skippa Behringer ba!

Hursomhelst. Till ljudkort följer det ju ofta med nedstrypta versioner av t.ex. Ableton Live eller Cubase. Jag skulle väl inte kalla Live enkelt för den som spelat in med andra program eftersom det är så annorlunda, men är man nybörjare så tror jag det funkar. Versionen som följer med kort brukar vara grymt strypt, bara fyra audiospår tror jag, men det kanske räcker? Man kan ju bounca.

Line 6 har flera ganska billiga ljudkort för gitarrister och där ingår både utmärkt förstärkarsimulering och Live Lite:
Line 6 :: Products

Annars kan man köpa Stealth Plug för ba 795 på Börsen. Det är ett pyttelitet USB-ljudkort dedicerat för elgitarr/bas (det finns bara gitarringång, inga mick- eller line-ingångar) och kommer med en lättversion av gitarrförstärkarsimulatorn Amplitube plus inspelningsprogrammet Tracktion, som jag tycker är ganska lätt att lära sig:
MUSIKBÖRSEN - Ljudkort Ik Multimedia StealthPlug (Art:180007)

Sen finns ett program som är särskilt tänkt för gitarrister, Riffworks. Medföljer till nåt av Line 6-korten tror jag. Har aldrig provat det själv dock.

/Jonas

Protools LE

Förutom de som nämnts: Tracktion, Record (precis tänkt för den målgruppen), EnergyXT, sen finns det en del program från de större tillverkarna som försöker vara enklare att använda, som Sequel 2 (Steinberg) och Studio One (Presonus).

(Edit: här trillar tipsen in, man får visst vara snabbare...)

Se där ja. Verkar ju finnas lite olika där och välja på. Kanske hoppar Protools dock. (No offence ) Ska ta å slänga en kik på de ni rekomenderar så får vi se vad jag fastnar för.
Ang. Delay med vanligt ljudkort osv är jag medveten om problematiken där. Tänkte testa med någon form av usb-grunka som han kan koppla gitarren till och till en börja hoppas på att ASIO4all funkar. Men nått litet delay lär man ju få iaf.

Tack för alla intressanta svar.

MVH

Undvik Protools om du vill ha enkla smidiga lösningar.

1
Bevaka tråden