Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljuddesign: Sinuseffekt? (House)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-19 13:32

Hallå alla glada,

Ställer denna fråga endast av nyfikenhet & för mitt eget utvecklande, så ingen hate tack Anyway, jag leker för tillfället runt med housebaserade-produktioner och effekter och har fastnat på ett ljud som jag tycker ger en väldigt stark effekt. Ni hittar ljudet 1:58, 4:41 och 5:55 i detta youtubeklipp:

YouTube - Rotterdam City Of Love (Axwell Re-Edit)

Det liknar en sinuston som man pitchat ner.. Har dock inte kunnat få fram liknande ljud. Någon som har något tips på hur man kan göra?

/zeven

  • Medlem
  • 2009-07-19 13:43

Typ en sinus som sveper neråt. Piouwwww. Kan även vara en typ "elektrotom" minus själva smällen.

Väldigt lätt att göra själv på vilken synt som helst där pitchen kan moduleras med en envelop.

Jag tror det är en röstsampling i grunden, om det är det korta ljudet du menar och inte tom-ljudet efteråt. Antingen låter ljudet så i grunden, eller så är det en pitchenvelope lagd på i efterhand.

vid 5:55 hör man det ensamt, utan det glada tjoandet. Håller med om att det ljudet går att få fram med de flesta syntar, men sen ska det tryckas in i mixen på rätt sätt också, ligeg rrätt långt bak - lite chorus, eller genom ett kort reverb?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-07-21 18:19

Jag tycker det låter som ett självoscillerande filtersvep. Lyssnar dock inte på så jättebra högtalare just nu.

1
Bevaka tråden