Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garageband eller Audacity

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strömsund
  • 2009-07-21 20:05

Behöver ett program för enkel redigering av ljudfiler inspelade med en Olympus LS-10.
Kan Garageband eller Audacity vara lämpligt? Använder mac-datorer.

Med LS-10 medföljer för övrigt Cubase LE4.
Audacity verkar vara en trevligt program. Men jag har upptäckt att ibland kan jag inte ladda in filer. Filen har raderats från "historia-listan".
Kan inte programmet använda filer med Å Ä Ö i filnamnet eller mappnamnet?
Dessutom har jag ibland drabbats av att bara en del av filen kan laddas in ...??? Fel inställning eller vad?

I min erfarenhet så är Audacity lite buggigt, men kan man leva med det så funkar det bra. Menar du "Senast öppnade" med historia-listan? Du har inte flyttat filerna sedan du öppnade dem?

Men i övrigt - om Garageband funkar för dig så finns det ingen anledning att inte använda det.

Amadeus pro är helt ok. synd bara att soundforge inte finns till mac.
Har inte garageband någon konstig funktion... typ att man bara kan spara i mp3?
Det hade iaf en konstmusiker som jag skulle mixa och mastra fått för sig....

Men varför använder du inte Cubase LE4?
Det mosar ju båda dom andra programmen.

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2009-07-23 10:50
Ursprungligen av Schlachthof:

Men varför använder du inte Cubase LE4?
Det mosar ju båda dom andra programmen.

Det är kanske värt ett nytt försök.
Cubase LE4 verkar vara svårare att komma igång med. Jag vet inte om det finns svensk support. Och har inte hittat någon svensk manual.
Man blir ju inte mera tänd när man läser Ljud och Bild.
Ljud & Bild #5 / 2008 hade en bra, flera sidor lång test av LS-10. Men tillägger att man inte hade fått igång det medföljande programmet Cubase LE4 !

Ska man bara klippa och putsa filer så är Cubase overkill, och eftersom både Garageband och Audacity är gratis så förlorar man inget på det.

  • Medlem
  • 2009-08-06 12:53

Om du är helt säker på att du aldrig kommer att göra annat än enkel puts och fix blir väl Audacity eller liknande bra. Men om du tror att du kommer att vilja göra något mer någon gång, tex lägga ihop flera olika ljud med fades, kanske ett ljud bakom som kommer och går, telefonröst på något osv osv så är Cubase överlägset. Se det som en investering i kunskap. Cubase kan se lite överväldigande ut men om du kan hitta någon som kan visa dej enkla arbetssätt så är du snart igång.

Jag hjälpte en dataovan tjej med en Zoom + Cubase LE. Hon var igång och jobbade självständigt på ca 2-3 timmar. Men då hade jag installerat och gjort lite templates och sånt innan.

1
Bevaka tråden