Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign - Importera bilder

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-24 14:59

Jag försöker importera en bild till ett dokument i Indesign 2 och får då problem med att de genomskinliga delarna i bilden blir vita.

Jag har provat med både gif, photoshops format och png. Alla blir vita på fel ställe.

Jag har manipulerat bilderna i Paint Shop Pro, vart kan felet ligga? Varför får jag inte transparens där jag tycker jag borde ha den?

Tack på förhand.

Det kan väl inte vara så att du importerar bilden till en vit bakgrund? Och nej, jag försöker inte göra mig rolig. I annat fall har jag inte en aning.

• Medlem
  • 2003-07-24 15:09

Nej, jag har ett foto som bakgrundsbild som jag sedan vill lägga ett ansikte på som skall ligga över bakgrundsbilden.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-24 15:59

Gör en urklippsbana i bilden så kommer det nog att fungera.

• Medlem
  • 2003-07-24 16:02

Vad innebär det? Är nybörjare i Indesign...

Öppna bilden i Photoshop och ta Hjälp > Exportera genomskinlig bild... så ska det nog lösa sig

Urklippsbanor är för kvarkare...

Jag har aldrig sett detta bekymmer på flera års produktion i InDesign och jag kör nästan uteslutande med psd-filer nuförtiden.

Om bilden är omsparad i det där pc-programmet kanske någonting gått galet. Kopiera över bildlagret till ett nytt dokument i Photoshop och spara som en ny photoshop-fil i ett nytt namn (.psd).

Nästa steg skulle vara att stänga av indesign, ta bort preference-filerna och sedan starta om programmet.
Home:Library:Preferences:Adobe Indesign

• Medlem
  • 2003-07-24 17:38

Hej igen

Sitter inte vid datorn nu så har ingen möjlighet att testa... Men tycker det borde gå via det programmet jag har oxå, tex som en gif.

Vill gärna slippa skaffa Photoshop...

Men skall prova tippsen jag fått senare.

Det kan möjligen vara så att bilden använder en skärmvisning som inte innehåller någon alfakanal (genomskinlighet)

Prova att högerklicka/Kontroll-klicka på bilden och välj "Visa högupplöst" och se om det gör någon skillnad. I så fall är det bara skärmvisningen som visar de vita partierna

• Medlem
  • 2003-07-25 01:02

Har provat alla sätt ni tippsar om som inte innebär att man måste ha tillgång till Photoshop, men utan att lyckas.

Gör klart hela bildmontaget i det bildprogram du har och strunta i genomskinligheten den här gången.

Kan du lägga ut bilden på någon webbsida eller ftp så skulle man ju kunna testa att spara om den åt dig.

• Medlem
  • 2003-07-25 13:59

Här är bilden som jag vill ha med genomskinlig bakgrund

1
Bevaka tråden