Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid på 3GS

Tråden skapades och har fått 227 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-12 19:22
Ursprungligen av theplague:

Om du är inne i en forumdel(som nu "iPhone mobiltelefon", eller "Jailbreak och Upplåsning", "Tillbehör" etc), finns uppe till höger ovanför datum och visningar för varje tråd i detta forum en text som säger"Sök i detta forum".

Ganska klumpigt det där skulle jag säga (en begränsning i vBulletin antar jag). Knappen upp till höger är klockren om det gick att välja "sök på 99 iPhone endast". Ovan innebär att man måste veta vilket underforum man ska göra sin sökning på, vilket inte alltid är helt självklart.

@keptang:
Jag tror väder och vind kan påverkar något (vore intressant att vet hur mycket) men även "nät klimat" (hur ofta man byter det).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-08 12:59

Men det måste ju beror på något och det en uppenbar bugg i telefonen. Är det processer som ligger kvar och rullar trots att de inte ska det? Det borde ju gå att ex. lösa ett program som "varna" när det sker i sådant fall.

Ingen annan telefon jag haft har betet så här… Fair enought att iPhone är världens mest avancerade telefon men detta är en ganska brutal bugg skulle jag säga. Är det bara iPhone 3Gs som påverkas? Hur gör man för att komma med i Apple "hjälp mig" program?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-08 16:51
Ursprungligen av Erik.dv:

Men det måste ju beror på något och det en uppenbar bugg i telefonen. Är det processer som ligger kvar och rullar trots att de inte ska det? Det borde ju gå att ex. lösa ett program som "varna" när det sker i sådant fall.

Ingen annan telefon jag haft har betet så här… Fair enought att iPhone är världens mest avancerade telefon men detta är en ganska brutal bugg skulle jag säga. Är det bara iPhone 3Gs som påverkas? Hur gör man för att komma med i Apple "hjälp mig" program?

You lost me. Vad är det för "bugg" du pratar om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-08 23:26

Bug som i att vecka 1 håller telefonen 3 dagar och vecka 2 håller telefonen 18 timmar vid likartat användande. Det är något som orsaker problemet, det enda jag kan kalla det är en bug i hur telefonen fungerar, hanterar program eller tjänster.

Skulle din bil dra 1 liter per mil dag ett och 4 liter per mil dag två tror jag du skulle säga något är fel på bilen. Fair enough, vi pratar om en dator / telefon men det låter som flera talar om en 3-4 potens i batterihållbarhet innan och efter en reset (som jag antar man får göra då och då för att hålla telefonen fräsh). Är det då inte en bug?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-09 09:06
Ursprungligen av Erik.dv:

Bug som i att vecka 1 håller telefonen 3 dagar och vecka 2 håller telefonen 18 timmar vid likartat användande. Det är något som orsaker problemet, det enda jag kan kalla det är en bug i hur telefonen fungerar, hanterar program eller tjänster.

Skulle din bil dra 1 liter per mil dag ett och 4 liter per mil dag två tror jag du skulle säga något är fel på bilen. Fair enough, vi pratar om en dator / telefon men det låter som flera talar om en 3-4 potens i batterihållbarhet innan och efter en reset (som jag antar man får göra då och då för att hålla telefonen fräsh). Är det då inte en bug?

Visst, det skulle jag också kalla det. Men jag fick min 3Gs 10 dagar efter släppet i somras, har inte återställt den ännu (uppgraderad till 3.1.2 förstås), och jag har 2, ibland 3 dagars batteritid. Ringer inte mycket, men SMSar och kör mail, bl a push av MobileMe och egen maildomän.
Så frågan är kanske om det är något av programmen du har laddat ner som suger... jag har fyllt mina 11 skärmar nästan helt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-10 07:52
Ursprungligen av Erik.dv:

Bug som i att vecka 1 håller telefonen 3 dagar och vecka 2 håller telefonen 18 timmar vid likartat användande. Det är något som orsaker problemet, det enda jag kan kalla det är en bug i hur telefonen fungerar, hanterar program eller tjänster.

Skulle din bil dra 1 liter per mil dag ett och 4 liter per mil dag två tror jag du skulle säga något är fel på bilen. Fair enough, vi pratar om en dator / telefon men det låter som flera talar om en 3-4 potens i batterihållbarhet innan och efter en reset (som jag antar man får göra då och då för att hålla telefonen fräsh). Är det då inte en bug?

Skulle mer kalla det fel på din telefon i så fall.

Hade det varit en bugg i mjukvaran hade alla haft det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-09 12:01

Precis Kenjon! Alltså är det något (en bug! ) som orsaker detta fenomen på vissa telefoner av någon anledning. Jag trodde hela grejen med att bara kunna köra ett app i taget var för att förhindra denna typen av problem.

Min lur rullar på hur bra som helst nu. Den var på 12% batteri i morse och jag drog den ur laddaren 18:00 i fredags. Så ska det vara, men det var definitivt inte så när den, erm, "sög" så att säga.

Täckning påverkar väl också batteritiden. Är det verkligen så stor skillnad så att du kan säga att det du gör med mobilen och andra faktorer som internet, mobiltäckning är så marginella att det verkligen måste bero på att det är problem med mjukvaran?

Har själv en 3G och en 3Gs och har inte märkt något speciellt. Kan ju iofs vara något du installerat, eller att du har en låt som är viss långt med ett visst namn eller kanske att du har två kontakter som båda innehåller en bokstavskombination som gör att det skapar någon konflikt så att en process loopar, vad vet jag, operativsystem är komplexa. Har du provat med en helt ren installation?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-09 16:53

Ja, Lone_Fox, jag fick c:a 3 ggr så lång batteritid efter återställning. Innan denna var mobilen tom efter c:a 18 timmar, nu höll dem som sagt nästan 3 dygn med c:a 12% batteri kvar.

Alla begränsningar kring iPhone trodde jag skulle ta bort ev. problem som du nämner men så verkar inte fallet vara. Min telefon fungerade fint ett par veckor där den sen gick ner sig som fan i batteritid. Vad det beror på vet jag inte men återställningen löste detta.

Jag har ingen exakt siffra men jag tror nu ligger min telefon på c:a 97-98% när jag kommer hem från jobbet och har lyssnat på musik på vägen hem. Med lite användning under helgen ligger den som sagt efter c:a 68 timmar på 12%.

Innan återställning var siffran kring 85% efter musik från jobbet hem och nere på 5% efter c:a 14 timmar av att ligga standby. När den drog mycket batteri kunde jag nästan sitta och titta på % gå ner.

Nu blir jag onekligen intresserad... men siffrorna säger inte så mycket. När du kommer hem från jobbet och har lyssnat på musik, vad står användningen på?

Jag använt min telefon 1h 26 minuter idag och är nere i 70%. Det är 12h3m sedan jag tog ut den från laddaren i morse. Och jag brukar sällan klara mig en hel dag, så det var ovanligt höga siffror för mig (bara ett samtal på 20 minuter hann jag med idag:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-09 19:44

Din batteritid låter mer normal BlackSmp. Min telefon var tom efter 18 timmar och i stort ingen användning alls (lyssnade på musik i 20 minuter, kollade mailen någon gång, svararde något samtal, hade ett larm på). Som någon annan skrev drog den 30-40% batteri under en natt av att vara på standby.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-10 11:17

Återställningen har ju löst det vilket jag skulle säga pekar på att mjukvaran ställde till det, ev. mjukvaran i kombination med min revision av hårdvara.

En bug i mjukvara, speciellt i ett OS med flera olika program är inget alla påverkas av heller. Snow Leopard har en katastrofal bug kopplad till Guest Accounts som troligen 98% av användarna av det OS:et inte stött på.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-11-10 14:45
Ursprungligen av Erik.dv:

Snow Leopard har en katastrofal bug kopplad till Guest Accounts som troligen 98% av användarna av det OS:et inte stött på.

Samt detta är fixat i 10.6.2 som är ute nu.

Ännu ett litet "test" av min 32GB 3Gs.

Tog den fulladdad ur laddaren igår kväll kl: 00:00 då visade den 100%

I morse visade den 99% vid 07:30

Den visade just nu när detta skrivs vid 08:30 fortfarande 99%

Dr Tinnitus

98% Kl 10:00

Min 3Gs har alltså legat i vila sedan den var fulladdad vid midnatt, ingen användning mer än att jag tryckt på knappen och kollat klockan och batteristatus några gånger.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2009-11-11 15:14
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

98% Kl 10:00

Min 3Gs har alltså legat i vila sedan den var fulladdad vid midnatt, ingen användning mer än att jag tryckt på knappen och kollat klockan och batteristatus några gånger.

Dr Tinnitus

Vad har du för tjänster igång? MobileMe? Wi-Fi? mm. Min visar nu 48% sedan kl 06:00 imorse med 1 timmas användning. Har återställt min typ 30ggr testat stänga av allt men inget hjälper. Blir till att lämna in den idag

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-11 18:31
Ursprungligen av marko:

Vad har du för tjänster igång? MobileMe? Wi-Fi? mm. Min visar nu 48% sedan kl 06:00 imorse med 1 timmas användning. Har återställt min typ 30ggr testat stänga av allt men inget hjälper. Blir till att lämna in den idag

Jailbreakad?
I så fall testa efter en Återställning utan jailbreak bara för att se. Men det kanske du redan har gjort....

Ursprungligen av marko:

Vad har du för tjänster igång? MobileMe? Wi-Fi? mm. Min visar nu 48% sedan kl 06:00 imorse med 1 timmas användning. Har återställt min typ 30ggr testat stänga av allt men inget hjälper. Blir till att lämna in den idag

Jag har WiFi, MobileMe synk, 3G, och platstjänster igång. Och den är inte jailbreakad. Telia abonnemang.

Har sedan sista kollen tidigare i tråden fått ett par samtal, ringt 3 samtal, fått ett par email fått 2 sms och sänt 3 smsm, och kollat klockan m.m. Nu 19:30 när detta skrivs så är batteristatusen 88%. Från 100% till 88% på 19 timmar ink. lite användning, det är väl inte så dåligt?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2009-11-11 21:13
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag har WiFi, MobileMe synk, 3G, och platstjänster igång. Och den är inte jailbreakad. Telia abonnemang.

Har sedan sista kollen tidigare i tråden fått ett par samtal, ringt 3 samtal, fått ett par email fått 2 sms och sänt 3 smsm, och kollat klockan m.m. Nu 19:30 när detta skrivs så är batteristatusen 88%. Från 100% till 88% på 19 timmar ink. lite användning, det är väl inte så dåligt?

Dr Tinnitus

Det är ruskigt bra! Önskar min var sådan med. Nåväl den är inlämnad idag så nu får jag pinas med en rosa Huawei lånetelefon i 1-2 veckor

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2009-11-11 22:51

Nu är jag ingen expert eller erfaren användare, men jag tycker att batteritiden förbättras ju mer man använder den.

Jag tog min telefon från laddaren kl 5.10 idag morse, vid 17.10 så ser det ut så här.

http://dl.dropbox.com/u/2944332/Mobile%20Photo%2011%20nov%202009%2017.10.23.jpg

Nu när jag skriver detta så ser det ut så här:

http://dl.dropbox.com/u/2944332/Mobile%20Photo%2011%20nov%202009%2022.32.27.jpg

Jag återställde all statistik när jag tog den från laddaren med, men om jag inte minns fel så räknar han alltid från sista "hela" uppladdningen?

Har Tre-abb och änvänder den ganska flitigt på jobbet med.

Dr.Tinnitus? Har du gjort något speciellt för att "förlänga" tiden på batteriet? kopplat in den bara när den är låg, eller laddat hela tiden?

Vad säger ni? Har jag vettig batteri-tid, eller ska jag följa någon "batteriförbättrings instruktion" där ute?

Nej jag har inte laddat den på nåt speciellt sätt, utan mest bara lite hur som helst. Ibland låtit den bli nästan tom, andra gånger laddat den fast det inte egentloigen behövts just då men jag kanske ville ha den full för jag skulle iväg på nåt och vara borta från laddmöjlighet ett tag.

Kollade nu igen kl. 00:00 och batteristatus är 85% vilket betyder 100% ner till 85% på 24 timmar ink. en del användning enligt vad jag redovisade i tidigare inlägg.

Ska kolla igen när jag vaknar i morgon bitti.

Natti natti.

Dr Tinnitus

God morgon.

Nu kl. 08:00 är batteristatusen 79%

Dr Tinnitus

Nu 17:00 alltså 41 timmar efter fulladdat 100% så är batteristatusen 73%

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2009-11-12 17:40
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Nu 17:00 alltså 41 timmar efter fulladdat 100% så är batteristatusen 73%

Dr Tinnitus

Helt sanslöst bra. Jag kommer inte i närheten med min.
http://dl.dropbox.com/u/2944332/Mobile%20Photo%2012%20nov%202009%2017.38.31.jpg

Men Iofs så har jag inte haft den mer än 1 månad. Märkte att den drar mycket mindre batteri när man inte har platstjänster på.

Hoppas att jag kommer upp i dina siffror när jag har haft mobilen lite mer.:cool:

Har haft min 3Gs sen den släpptes, importerad från italien.

3 timmars standby, 100% batteri.

Kan det ha med klimatet att göra i sverige?

Jag är i thailand just nu och ser en stor förbättring utav batteritiden.
Har samma saker igång som jag hade i sverige, locations, WiFi (som kopplas upp varje gång jag använder telefonen) osv..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-12 21:37
Ursprungligen av keptang:

Har haft min 3Gs sen den släpptes, importerad från italien.

3 timmars standby, 100% batteri.

Kan det ha med klimatet att göra i sverige?

Jag är i thailand just nu och ser en stor förbättring utav batteritiden.
Har samma saker igång som jag hade i sverige, locations, WiFi (som kopplas upp varje gång jag använder telefonen) osv..

Mera tätheten på master.

Ny koll kl. 00:30 batteristatus 66% efter drygt 48 timmar

Har haft några samtal in och ut sedan förra kollen. Och gjort lite annat som kollat igenom kalendern och skrivit några anteckningar m.m.

Återkommer med ny koll i morgon bitti.

Dr Tinnitus

God morgon

Batteristatus nu kl 08:30 efter 52,5 timmar sen 100% fulladdat och en del tidigare redovisad användning är 62%

Det ser ut som att det med lite sansad och sparsam användning är fullt möjligt med 4 dygn på en laddning. Det är inte så dåligt. Fast är man där och fingrar på sin iPhone ofta och använder den mycket mer så drar den givetvis mycket mer ström, och måste då kanske laddas varje dygn. Men detta är ju inte direkt unikt för iPhone utan gäller i princip alla sk. smartphones med liknande prestanda.

Dr Tinnitus

Sista kollen på batteristatusen nu kl 00:40 säger 42%

Idag har jag haft en hel del samtal under dagen, samt lite sms:ande.

Det är alltså drygt 3 dygn sen 100% fulladdat och den visar 42%.

Dr Tinnitus

Jag tjatar vidare

Sista kollen idag var 10:13 då var batteristatusen 38%

Dr Tinnitus

Bevaka tråden