Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VIKTIGT tips till alla med 3GS!

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle göra detta på min 3Gs idag (3.0), men se det gick sämre.. Gick in i DFU mode och valde att restora till en 3.0-image, men iTunes säger att jag bara kan uppgradera till 3.1. Med andra ord verkar det inte längre gå att plocka ut iBEC / iBSS-filerna.. eller har jag missförstått något?

Om det är som jag tror så gissar jag att någon snart fixar ett verktyg för att plocka ut dem på 3Gs:en, men tills dess får jag sitta kvar på 3.0 gissar jag..

Ursprungligen av Kermit:

Jag skulle göra detta på min 3Gs idag (3.0), men se det gick sämre.. Gick in i DFU mode och valde att restora till en 3.0-image, men iTunes säger att jag bara kan uppgradera till 3.1. Med andra ord verkar det inte längre gå att plocka ut iBEC / iBSS-filerna.. eller har jag missförstått något?

Om det är som jag tror så gissar jag att någon snart fixar ett verktyg för att plocka ut dem på 3Gs:en, men tills dess får jag sitta kvar på 3.0 gissar jag..

Du skulle gjort det innan 3.1 släpptes.

Ursprungligen av keptang:

Du skulle gjort det innan 3.1 släpptes.

Jag fick min iPhone idag, och kastade mig på tutorialen direkt jag kom hem med den, men nu är det redan spärrat så att man inte kan återställa en telefon till 3.0 Skit också. Bara att vänta och se om dev team löser det på nåt sätt.. håller tummarna.

Theplague: Det där gäller inte längre.. för att få ut filerna måste man köra en restore till 3.0, vilket spärrades av apple sen igår.. Dvs för sent nu.

Ursprungligen av Kermit:

Jag fick min iPhone idag, och kastade mig på tutorialen direkt jag kom hem med den, men nu är det redan spärrat så att man inte kan återställa en telefon till 3.0 Skit också. Bara att vänta och se om dev team löser det på nåt sätt.. håller tummarna.

Theplague: Det där gäller inte längre.. för att få ut filerna måste man köra en restore till 3.0, vilket spärrades av apple sen igår.. Dvs för sent nu.

Ja, och det här är inte en hämta-de-där-filerna-efter-uppgradering-till-3.1-tråd, så...
Tråden jag länkade till handlar om att Cydia kan hämta ut de där filerna.
SJÄLVKLART innan man är på 3.1.

Ursprungligen av theplague:

Ja, och det här är inte en hämta-de-där-filerna-efter-uppgradering-till-3.1-tråd, så...
Tråden jag länkade till handlar om att Cydia kan hämta ut de där filerna.
SJÄLVKLART innan man är på 3.1.

Jag har inte uppgraderat till 3.1, och jag läste igenom tråden du länkade till.. där finns länkar till var man hittar apps för att få ut filerna, men som jag sa fungerar inte det som står där längre iom att apple spärrat så att man inte kan restore:a till 3.0 längre. Ville bara göra folk uppmärksamma på att infon som länkats ovan inte är aktuell längre för alla som vill ta ut filerna.

EDIT: Visserligen står det att Cydia kan lagra ECID, men utöver det behöver man ändå iBEC / iBSS filerna om jag förstått det rätt, det är där problemet ligger. Kanske missförstått detta då jag är helt ny på iPhonen som sagt.

Kermit:
Det finns en funktion för detta i Cydia, vad jag har förstått.

Ett program som kan fixa det alltså? Du vet inte namnet? Testade söka runt i cydia, hittar inget..

Kermit:
Läs om det hela här: "this iphone 3G[S] has an ECID SHSH on file"

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-09-13 10:45

Shit, jag är nr 82 i kö så min telefon lär ha 3.1 på sig.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-09-13 12:18

hmm. Betyder detta att man inte kommer kunna jailbreaka om man redan uppdaterat till 3.1? Dev team håller väl på att kirra en jailbreak till 3.1? När den kommer ut spelar väl inte dessa filer nån roll eller?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-09-13 13:25

Men om man får en telefon med 3.1 från början, kan man inte downgrada och sedan jailbreaka?
Downgrade iPhone 3GS 3.1 to 3.0 (iPhone OS 3.1 to 3.0 Firmware)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-13 15:31
Ursprungligen av Bj0k:

Men om man får en telefon med 3.1 från början, kan man inte downgrada och sedan jailbreaka?
Downgrade iPhone 3GS 3.1 to 3.0 (iPhone OS 3.1 to 3.0 Firmware)

Jo, men eftersom Baseband fortfarande är för ny för upplåsning, hjälper det inte de som vill köra andra operatörer. Men jailbreak går.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-09-13 22:31
Ursprungligen av kenjon:

Jo, men eftersom Baseband fortfarande är för ny för upplåsning, hjälper det inte de som vill köra andra operatörer. Men jailbreak går.

så asså jailbreak funkar fortfarande om man upgraderat till 3.1 om man använder den operatören som telefonen är reggad till när nu dev team släpper sitt jailbreak till 3.1?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-14 18:10
Ursprungligen av torva:

så asså jailbreak funkar fortfarande om man upgraderat till 3.1 om man använder den operatören som telefonen är reggad till när nu dev team släpper sitt jailbreak till 3.1?

Nej, just nu fungerar det inte.

Antagligen kommer dev-team släppa jb ja.

iTunes tillåter inte att man lägger in någon annan firmware än 3.1 sedan i torsdags eller när det var.. Så nej, det verkar inte gå att downgradea. Man får nog vackert vänta till en jailbreak för 3.1 släppts om man råkat slänga in 3.1 (som jag förstått det finns ingen jailbreak för 3.1 än)

Dessutom lägger den in en ny baseband-firmware om man kör in 3.1 som gör att en eventuell upplåsning försvinner, och inget ny upplåsning för den finns än.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-14 08:47
Ursprungligen av Kermit:

iTunes tillåter inte att man lägger in någon annan firmware än 3.1 sedan i torsdags eller när det var.. Så nej, det verkar inte gå att downgradea. Man får nog vackert vänta till en jailbreak för 3.1 släppts om man råkat slänga in 3.1 (som jag förstått det finns ingen jailbreak för 3.1 än)

Dessutom lägger den in en ny baseband-firmware om man kör in 3.1 som gör att en eventuell upplåsning försvinner, och inget ny upplåsning för den finns än.

Baron nedgraderade sin... men det kanske var en första gen iPhone, om det gör någon skillnad.

Jo, jag har för mig att jag läste något om att "spärren" bara gällde 3Gs, ska fungera bra även med 3G.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-09-14 19:05

Vet någon när Apple börjar tillverka telefoner med 3.1? Ligger som nummer 11 i kö och blir mindre glad om jag får en telefon med 3.1 som inte går att jailbreaka..

Förresten, borde det inte gå att följa guiden som jag länkade till om man har en dator som inte vart online sedan itunes 8.2 släpptes? Genom att inte koppla upp den och tanka Itunes 9 så borde apples spärr inte fungera, då den inte är skapad än?

Senast redigerat 2009-09-14 19:18

Fick en 3GS idag beställde 4/9 alltså en batch som kom i fredags och den hade inte 3.1

Gjorde enligt guiden och jag fick felmeddelande av iTunes att man inte kunde downgrade till 3.0 men jag hade Terminalen kvar i bakgrunden och sedan stängde jag ner samt valde att återställa den till 3.1 helt plöstligt hoppar båda filerna till i mappen Pwnage både IBEC samt IBSS filerna ligger nu där

Men hoppas ändå på en Jailbreak av 3.1

Senast redigerat 2009-09-15 17:17

Hur fungerar det nu?

Kan man plocka ur filerna fortfarande? Har en 3Gs med 3.0.1.

Blir man tvingad till att uppgradera till 3.1 om man gör det?

Vet inte om det kan tänkas fungera, men är det någon som har en sådan fil kvar?
Jag uppdaterade nämligen till 3.1 och vart av med min tethering, men om jag får en sån fil och slänger in på min mobil, kan det tänkas fungera?

Eller är jag helt borta?

Ford: Ja, du blir tvungen att lägga in 3.1 i så fall (som inte går att jailbreaka än). Osäker på om du kan plocka ut filerna när du uppgraderar 3.0 -> 3.1, kanske

undegaard: Apple tillåter inte att man nedgraderar som sagt, så nej. Har du lagt in 3.1 är du för tillfället fast med det och kan inte jailbreaka. Filerna som nämns är någon som 3.0-användare kan använda sig av för framtida jailbreaks, men just nu har man ingen praktisk nytta av dem.

Tips: om ni kör 3.1-upgrade via itunes uppgraderas baseband som gör att man inte heller kan låsa upp telefonen. Dvs om du köpt en telefon låst till t ex Telenor och låst upp för att använda den på telias nät slutar upplåsningen att fungera, det finns ingen upplåsning till den nya (än). Det kommer snart en ny PwnageTool som tillåter att man uppgraderar OS:et utan att behöva uppgradera baseband samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-16 09:59

undegaard: downgrade fungerar och flertalet har lyckats utan problem. Caching Apple's Signature Server - Jay Freeman (saurik)

Det finns to.m. ett separat forum på Modmyi för detta 3G[S] Downgrading och enligt en annan tråd i 99-forumet så är nu Pwnage 3.1 (JB samt unlock) redan ute

Ah, äntligen börjar detta vara fixat, lysande nyheter Den här posten sammanfattar läget ganska överskådligt:

http://modmyi.com/forums/3g-s-downgrading/684638-all-rules-downgrading-your-iphone-3gs.html

Väldigt sammanfattat: Uppgradera aldrig till 3.1 via iTunes.

Senast redigerat 2009-09-16 10:59

...så med andra ord spelar det ingen roll om man uppdaterar till 3.1 via iTunes eller???

Om det ändå kommer att med största sannolikhet att kunna jailbreak:a i framtiden så fort Dev-team lyckas???

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-16 22:51
Ursprungligen av xnation:

...så med andra ord spelar det ingen roll om man uppdaterar till 3.1 via iTunes eller???

Om det ändå kommer att med största sannolikhet att kunna jailbreak:a i framtiden så fort Dev-team lyckas???

Jo, unlock finns ju inte än.

Dessutom, gör som det står där och lura iTunes att köra mot Cydia istället, så cachas ECID där, så att du har möjlighet att nedgradera till 3.0 om du skulle vilja (för att t ex få tillbax tethering). Kör du via iTunes kan du inte nedgradera till 3.0 igen, nånsin. Däremot kan du i framtiden nedgradera till 3.1, som går att jailbreakea, så det är ju inte helt illa. Men unlock försvinner iaf.

Okej...ska försöka sätta mig in i det här...har verkligen 0-koll...vet bara att min lur som kom idag har 3.0.1.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-17 11:58

Hej!

Jag kommer snart att få min nya tre-låsta 3GS. Jag vill låsa upp den helt och hållet, både så att jag kan installera andra appar, och ta bort operatörslåsningen. Vad jag förstått av trådstarten så vill man göra någon typ av säkerhetskopia innan man gör någonting alls med telefonen.

När jag får mitt paket här i veckan(hoppas jag), exakt hur ska jag gå till väga? Jag antar att den inte hunnit få 3.0 i från början. Kan man plugga in den i datorn utan att den uppdateras automatiskt till 3.1 innan jag hunnit kopiera filerna? Skulle någon kunna beskriva processen steg för steg, eller länka till en steg-för-steg-guide?

Ursprungligen av fiskpaj:

Hej!

Jag kommer snart att få min nya tre-låsta 3GS. Jag vill låsa upp den helt och hållet, både så att jag kan installera andra appar, och ta bort operatörslåsningen. Vad jag förstått av trådstarten så vill man göra någon typ av säkerhetskopia innan man gör någonting alls med telefonen.

När jag får mitt paket här i veckan(hoppas jag), exakt hur ska jag gå till väga? Jag antar att den inte hunnit få 3.0 i från början. Kan man plugga in den i datorn utan att den uppdateras automatiskt till 3.1 innan jag hunnit kopiera filerna? Skulle någon kunna beskriva processen steg för steg, eller länka till en steg-för-steg-guide?

Eh, har du ens kollat in länkarna tråden igenom?

Bevaka tråden