Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8-bitars ljudet

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-08-28 16:24

Hejsan, på er!

Letar efter en hårdvarusynt som kan låta riktigt 8 - bitars. Finns det någon modul för 19" rack så är det ännu bättre, då min lilla pojkhörna här hemma är ganska begränsad. Tänk er NES eller C - 64 när det gäller ljudet.

Några förslag?

Sidstation låter ganska mycket C64.

SID-emulator finns i MonoMachine.

Hardsid är ett bra alternativ om du jobbar med VST.

Det brukar vara samplingar som är vägen till sådant ljud. Typ, från chipmusik-världen

NES och C64 innehåller ju riktiga analogsyntar (jaja, DCO), så rätt mycket av 8bitars-soundet ligger i programmeringen. Dvs, enkla grundvågformer, begränsade filtermöjligheter, få kanaler, men mycket stepprogrammering och arpeggion. Och dessutom ett ganska rått grundsound.

Så beroende på hur mycket man vill ha färdigt i synten och hur mycket man är beredd att programmera för hand så borde många VA eller analogsyntar med MIDI kunna funka. (CV/gate om man har en bra sequencer för 64dels-sekvenserna, alternativt en tillräckligt duktig LFO.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-28 19:03

evolver går att få låta riktigt chippigt med sin output hack, wavetables och arpeggio-liknande sequencer-del.

Min Jupiter-6 låter ganska mycket C64 om man programmerar den rätt (en oscillator, filtret helöppet, modulera pulsbredd med envelope, fördröjt vibrato...).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-28 20:59

Jupiter-6 känns väl lite för hifi för att leka C64 - det ska ju glitcha och glimmra!
Micromodular är ett hett tips också.

  • Medlem
  • 2009-08-28 21:54

Laddda ner närmaste tracker (typ Renoise, har rewire stöd bl.a.) ladda ner 8-bit samples eller tanka hundra/tusentals gammla .mod/.xm filer.
Lek med arpeg. effektkommandot för att få instant c64 känsla....klart.

Tips: tanka chipmusik moduler.

Det var väl inte så knepigt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-28 22:21

Monomachine är väldigt kompetent som chipmusiksmonster i alla fall.
Jag hatar mig själv lite för att jag just slevade ihop det här men...

http://knarr.nu/etc/siddis.mp3

Hahaha... Sid-maskinen i monon...
Riktig C64 har visserligen bara 3 kanaler utan stereo-pan och ingen sån delay, men skitsamma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 23:53

Ensoniq Mirage is the shit: YouTube - Ensoniq Mirage Sound Demo

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-29 07:48
Ursprungligen av HeLe:

Ensoniq Mirage is the shit: YouTube - Ensoniq Mirage Sound Demo

Nu läste du inte trådskaparens fråga ordentligt, va?

Ambient: vilken synt som helst, och lär dig programmera den. 8-bitarskonsollerna hade väldigt simpla ljudchip, i stort sett vilken synt som helst kan göra väldigt liknande ljud. Soundet sitter ändå i komponeringen, inte i synten.

Ska det vara på riktigt får du skaffa ett NTSC-NES och ett Midi-NES från Wayfar.

1
Bevaka tråden