Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad hoppas du på i Aperture 3?

Tråden skapades och har fått 170 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-27 18:43
Ursprungligen av Adrian B:

Fler rykten! (Jag är en sådan sucker för bra rykten... )

MacRumors: 'Aperture X' Scheduled for Launch Before End of Year?

Hardmac reports that Apple is preparing to launch an updated version of Aperture, branded as "Aperture X", at some point in the relatively near future. The company is reportedly shooting for a release by the end of November, although it may slip into December.

According to our sources, with Aperture X, Apple decided to align its name with Mac OS X, and should release this new evolution of its Pro-oriented photo editing application at the end of November and fore sure before year's end. We did not receive any additional details about this new version, but it seems that it will be able to benefit from Snow Leopard as well as be more multi-core aware.

Gammalt rykte... åtminstone 21 timmar gammalt:
http://www.99.se/aktuella-rykten/271831-rykte-aperture-x-redan-i-november.html#post1840617

Ursprungligen av maca:

Well, det fanns redan en aktiv tråd om Aperture 3/X så jag förutsatte att ingen försökte sig på fler trådar om samma sak

Men hade jag sökt hade jag sökt på Hardmac och du skrev om MacBidouille (vilket är samma sajt med på olika språk).

(Och ja, aktuella rykten kanske känns mera lämpligt, men nu var denna tråd redan igång och det fanns sig rätt naturligt att fortsätta här, och det var här som Aperture X först togs upp.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-27 21:11
Ursprungligen av Adrian B:

Och ja, aktuella rykten kanske känns mera lämpligt, men nu var denna tråd redan igång och det fanns sig rätt naturligt att fortsätta här, och det var här som Aperture X först togs upp.

Tänkte först lägga in mitt inlägg här, men om det nu finns en avdelning som heter "Aktuella rykten" så är den väl till för att användas. För min del får ni gärna avskaffa kategorin "Aktuella rykten". Det är bättre att dessa publiceras i respektive avdelning där de hör hemma.

Till saken: Jag antar att Apples bristfälliga uppdateringar av Aperture (med flera proffsprogram) har att göra med att dem väntat på Snow Leopard för att ta ett större steg, med 64-bitar, stöd för GCD osv. Så låt oss ge dem en chans till att bräcka Lightroom.

PS. Ja, Hardmac är en översättning av MacBidouille, men översättningarna till engelska kommer med en viss fördröjning enligt min erfarenhet. Dessutom översätts väl inte forumdiskussionerna från franska. Det var där sajtens guru meddelade att han fått tipset om att kolla Apple Store den 10 november...

Ursprungligen av maca:

Tänkte först lägga in mitt inlägg här, men om det nu finns en avdelning som heter "Aktuella rykten" så är den väl till för att användas.

Jo, generellt sett, men nu fanns redan denna tråd och den var aktiv. Den startes innan det ens fanns några rykten.

Ursprungligen av maca:

För min del får ni gärna avskaffa kategorin "Aktuella rykten". Det är bättre att dessa publiceras i respektive avdelning där de hör hemma.

Grejen är att det var många som ville slippa alla ryktestrådar som "skräpade ner" i de seriösa vanliga forumena, så därför skapades Aktuella rykten. Ibland kan det ju gå rätt vilt till med massa osannolika rykten och det kan vara väldigt intensiva trådar ibland.

Ursprungligen av maca:

Till saken: Jag antar att Apples bristfälliga uppdateringar av Aperture (med flera proffsprogram) har att göra med att dem väntat på Snow Leopard för att ta ett större steg, med 64-bitar, stöd för GCD osv. Så låt oss ge dem en chans till att bräcka Lightroom.

Ja, man kan ju hoppas att det är skälet och jag *vill* att Aperture 3/X ska vara riktigt bra. Men det känns ändå som att Apple tappade det tempo och det försprång de hade där i början med Aperture 1 och 1.5.

Även Aperture 2 tog ju lång tid och nu har det gått hela 20 månader sedan det kom ut. Och jag har för mig att det funnits lite rykten om att det internt på Apple inte gick så bra med Aperture under en tid, minns inte exakt vad det gällde.

Ursprungligen av maca:

PS. Ja, Hardmac är en översättning av MacBidouille, men översättningarna till engelska kommer med en viss fördröjning enligt min erfarenhet.

Ah, jag tror inte jag hade riktigt koll på sambandet (eller så hade jag glömt det) för jag blev förvånad över att designen var likadan på båda sajterna idag

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, man kan ju hoppas att det är skälet och jag *vill* att Aperture 3/X ska vara riktigt bra. Men det känns ändå som att Apple tappade det tempo och det försprång de hade där i början med Aperture 1 och 1.5.

Även Aperture 2 tog ju lång tid och nu har det gått hela 20 månader sedan det kom ut. Och jag har för mig att det funnits lite rykten om att det internt på Apple inte gick så bra med Aperture under en tid, minns inte exakt vad det gällde.

Ja, man får verkligen hoppas att Apple lägger ner lite krut på Aperture. De finns intressanta funktioner att plocka över från iPhoto till Aperture till och med. Samt avsaknande av stödet till sRAW?

Det var väl innan lanseringen av Aperture (samt en tid efter) som de fick ta emot en hel del kritik? Hela utvecklingsgruppen byttes väl ut och så vidare?

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Det var väl innan lanseringen av Aperture (samt en tid efter) som de fick ta emot en hel del kritik? Hela utvecklingsgruppen byttes väl ut och så vidare?

Det låter vagt bekant, jag har något i bakhuvudet att det var strul kring teamet, men jag har inte orkat gräva efter det.

Ursprungligen av Adrian B:

Det låter vagt bekant, jag har något i bakhuvudet att det var strul kring teamet, men jag har inte orkat gräva efter det.

Som vanligt finns svaret på Daring Fireball

Aperture Dirt
More Aperture Dirt

Ursprungligen av Hagelin:

Som vanligt finns svaret på Daring Fireball

Aperture Dirt
More Aperture Dirt

Ah, lazyweb, vad skönt när någon annan gräver emellanåt (och så ofta som jag länkar till Gruber så var det ju bra att jag inte gjorde det denna gång). Dina länkar är förstås precis den information jag hade i bakhuvudet och antagligen den G.Lindqvist också mindes.

Kärnan i hela debaclet kring Aperture 1 verkar ha varit detta (från Grubers text ovan), angående varför nästan alla originalutvecklare av Aperture lämnade teamet:

Why? Because of what can only be described as spectacularly bad management.

Det är både sorgligt och fascinerande vad dåligt management kan ställa till med skada.

(Och det för ju osökt tankarna till den andra artikeln du grävde fram åt mig häromdagen - den gången var det Microsoft, men ibland är uppenbarligen inte Apple speciellt mycket bättre...)

Jag hoppas att Apple lägger in stöd för flera skärmar, t.ex när man visar bilder på en extern bildskärm (ej skärmdublering). Dvs en mer liknande funktion som keynote har. Saknar även denna finess iPhoto!

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag hoppas att Apple lägger in stöd för flera skärmar, t.ex när man visar bilder på en extern bildskärm (ej skärmdublering). Dvs en mer liknande funktion som keynote har. Saknar även denna finess iPhoto!

Men det finns ju redan rätt avancerat stöd för flera skärmar i Aperture.

När jag kör bildspel får jag inte bildspelen att hamna på TV:n. Jag kör Apeture 2.1.4. Har även letat i inställningar, men hittar inte något som får mig visa bildspel på TV:n.

Ursprungligen av The Real Viking:

När jag kör bildspel får jag inte bildspelen att hamna på TV:n. Jag kör Apeture 2.1.4. Har även letat i inställningar, men hittar inte något som får mig visa bildspel på TV:n.

Ja, just bildspel har en del brister. Jag minns att jag importerade ett gäng bilder från Aperture till iPhoto när jag skulle visa ett bildspel på projektor (fast även där skulle det kunna bli bättre med flera skärmar, som du säger).

Vid vanlig redigering i Aperture (i fullskärmsläge t.ex.) finns det däremot rätt bra inställningsmöjligheter för vad man vill att en andra skärm ska visa.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag hoppas att Apple lägger in stöd för flera skärmar, t.ex när man visar bilder på en extern bildskärm vid slideshow (ej skärmdublering). Dvs en mer liknande funktion som keynote har. Saknar även denna finess iPhoto!

Två av mina viktigaste önskemålen kom med i Apeture 3! Hurra!
Större skärmkontrol vid presention:

Slideshow Display Preference
Specify the screen on which you want slideshows to appear — the main display or the secondary display. This allows you to run Aperture in presenter mode on a notebook computer, using the projected display to show only the slideshow to your audience.

64-Bit Support (requires Snow Leopard and Intel Core 2 Duo processor)
With Snow Leopard, the Mac can support up to 16 terabytes of memory, and 64-bit applications like Aperture 3 can take advantage of this larger memory capacity.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-01 12:21

Jag hoppas att det dyker upp någon gång...:(
Och att Apple lägger till stöd för Panasonic GF1 eftersom jag är på väg att köpa en sådan...

Ursprungligen av lasselu:

Och att Apple lägger till stöd för Panasonic GF1 eftersom jag är på väg att köpa en sådan...

Har du sett detta utmärkt fälttest av GF1:an?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-01 16:26
Ursprungligen av Adrian B:

Japp, det var den testen som först gjorde mig nyfiken...
Sedan har jag läst lite fler och kommit fram till att jag bara måste ha den...:)
Ska på bilsemester i Kalifornien i maj och vill ha något litet och smidigt men ändå avancerat i kameraväg med mig...min D50 blir för klumpig att släpa runt på när man turistar...

Jag hoppas att jag kan börja använda Vault's igen :-D. Sedan flera år krashar/fryser Aperture om jag trycker på Vault-knappen. Detta efter att jag en gång i begynnelsen lurade Aperture att köra ett Vault på en nätverksdisk (ett fint trix som florerade på Nätet).
Jag och några hundra till har provat ALLT - ingenting hjälper. Ominstallation hjälper inte heller - det är något skit som ligger i databasen/biblioteket. Ingen fattar vad. Apple är tysta som vanligt.
3'an kanske fixar biffen :-).

Fixat i 3;an.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag hoppas att jag kan börja använda Vault's igen :-D. Sedan flera år krashar/fryser Aperture om jag trycker på Vault-knappen. Detta efter att jag en gång i begynnelsen lurade Aperture att köra ett Vault på en nätverksdisk (ett fint trix som florerade på Nätet).
Jag och några hundra till har provat ALLT - ingenting hjälper. Ominstallation hjälper inte heller - det är något skit som ligger i databasen/biblioteket. Ingen fattar vad. Apple är tysta som vanligt.
3'an kanske fixar biffen :-).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-01 20:09

Jag hoppas på att de ska fixa stöd för LX3 raw filer. retar mig som attans att den inte har stöd för det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 09:04

Hittade det här på macnn: Fotografieboeken - Aperture 3
Min holländska (?) är inte den bästa men det ser väl ut att boken ska släppas den 15 feb?
Spännande och behövligt om uppdateringen kommer snart!

Ursprungligen av acke:

Hittade det här på macnn: Fotografieboeken - Aperture 3
Min holländska (?) är inte den bästa men det ser väl ut att boken ska släppas den 15 feb?
Spännande och behövligt om uppdateringen kommer snart!

Det är den andra boken om Aperture 3 alltså, låter lovande.

de här "boktipsen" ger jag inte mycket för...

vad jag förstår kontrakteras dessa typer av "tekniska handböcker" på ren spekulation av förlagen, så den enda slutsats man kan dra av dessa "läckor" är att någon kommer att få skriva en bok om apple släpper aperure 3 nångång...

edit: från johan elzengas hemsida:
http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.johanfoto.com%2Findex2NL.html&sl=nl&tl=en
"I have no beta version of the program, and am therefore not at the writing of the new book started."

Ursprungligen av gabriela:

de här "boktipsen" ger jag inte mycket för...

vad jag förstår kontrakteras dessa typer av "tekniska handböcker" på ren spekulation av förlagen, så den enda slutsats man kan dra av dessa "läckor" är att någon kommer att få skriva en bok om apple släpper aperure 3 nångång...

edit: från johan elzengas hemsida:
Google Translate
"I have no beta version of the program, and am therefore not at the writing of the new book started."

Ah, så mycket för det alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 22:10

Trist.
OT: Däremot så vet jag att Logic-teamet jobbar annorlunda. Där finns det en kille som har inside-info och skriver bok under tiden nya versioner utvecklas.
Sedan är ju fritze, en av utvecklarna (och grundarna?) aktiv på musikforum och medelar när folk är helt ute och cyklar i sina påståenden och tipsar tex om 9.1 släppet.

Heh, Jånte hann före bara för jag skulle vara duktig och ge johan_fbg cred

Ursprungligen av Adrian B:

Heh, Jånte hann före bara för jag skulle vara duktig och ge johan_fbg cred

Tack tack

(Jånte: grrr)

Apple har inte uppdatera Apple - Aperture ännu

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-09 14:55

Info Aperture 3 finns nu iaf hos Apple!
Inklusive 30 dagars trial

Edit: Antar att uppdateringen inte är riktigt färdig då jag inte hittar nedladdningslänken till Aperture.

Bevaka tråden