Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad hoppas du på i Aperture 3?

Tråden skapades och har fått 170 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-02-27 15:36

När jag låtit Aperture 3 tugga igenom biblioteket och när jag skall redigera "Faces" får jag upp sådana här markeringar som sträcker sig utanför själva bilden. De går inte att klicka bort eftersom krysset i rutan inte syns i bilden. Någon som har en lösning?

Efter 3.0.1-uppdejten så vägrade Ap att starta. Detta är första gången jag varit med om detta - har ju tidigare haft en klockren relation med Ap (förutom smågräl om Vaults). Jag blev iskall! En frost drog över min rygg. Nå, nu hade jag ju en bra Vault och nattlig backupp av hela biblioteket.
Jag gjorde en rebuild (det kickade igång det valet i alla fall (cmd+alt) - tuggade om allt och nu är det frid och fröjd igen.
Men...det var ett negativt tecken - för min del en skada på varumärken Apple Aperture. Om Ap nu sköter sig i 6 månader så tar jag bort bocken i kanten.

Ursprungligen av Zimmerman:

Efter 3.0.1-uppdejten så vägrade Ap att starta.

För min del så löste faktiskt 3.0.1 en hängning som uppstod vid varje start efter att jag en gång inte haft min externa disk (med Ap3-biblioteket) ansluten vid start av Ap3. Det var hängning vid varje start tills 3.0.1 kom ut.

James Duncan Davidson stresstestade Aperture 3.0.1 under ett endagsfotojobb på en konferens: Aperture Field Test

På det hela taget gick det bra:

So, with an equal mix of trepidation and excitement, I decided to give Aperture 3.0.1 a try during OnCopyright 2010 yesterday. It was a one-day show and small enough that I could always backtrack to known ground rapidly if I needed to, yet it was a challenging enough shoot to really stress things and see where any potential problem areas are.

The result: it got the job done and did so with aplomb. The way I was using it was very typical of my event shooting. I would shoot for a while, then have Aperture ingest cards and shoot a bit more. During large enough gaps in the program and during the breaks, I would sit down and make selects using Preview mode. I’d then apply any needed adjustments to those photos and then export them out for use by the conference staff.

[...]

In any case, Aperture 3 made it through the event with flying colors. Yes, there are still some rough spots with the program—having to restart in the middle of the day wasn’t very appealing. But, overall, it’s to the point where I think that I could use it anytime anywhere. And that’s a big step over where it’s been before.

Duncan var en flitig skribent om Aperture när det kom ut, men switchade till Lightroom för det gjorde hans arbetsflöde (säger man så?) betydligt snabbare. Men nu är Aperture alltså fullt användbart igen enligt honom.

Laddade ner en testversion av Aperture 3.0.1...men jag fortsätter med Lightroom efter att jag testat den. Sorry Apple....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-12 18:13
Ursprungligen av Silvervargen:

Laddade ner en testversion av Aperture 3.0.1...men jag fortsätter med Lightroom efter att jag testat den. Sorry Apple....

Känner inte för att utveckla lite?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-15 22:24

Nu är Aperture SlideShow Support Update 1.1 släppt.
This update addresses an issue affecting the playback of HD video clips used in Aperture 3 slideshows on Snow Leopard. Audio and video tracks now remain properly synced in video clips that have been trimmed.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-25 22:15

Eftersom vi har fler trådar skriver jag här också. 3.0.2 är släppt nu. Innehåller en mängd förbättringar. Läs mer här: Aperture 3.0.2

Ursprungligen av acke:

Eftersom vi har fler trådar skriver jag här också. 3.0.2 är släppt nu. Innehåller en mängd förbättringar. Läs mer här: Aperture 3.0.2

Oh, nice! Det känns bra att de verkar jobba rätt aggressivt med att fixa buggar och tillkortakommanden med Ap3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-26 06:42
Ursprungligen av Adrian B:

Oh, nice! Det känns bra att de verkar jobba rätt aggressivt med att fixa buggar och tillkortakommanden med Ap3.

Ja, det här är nerderi på hög nivå men visst får man känslan av att det är ett lite mer isolerat team som utvecklar Aperture, lite som Logic-teamet. Skillnaden är väl att Aperture inte är uppköpt utan utvecklat från Apple from scratch.

Artikel om det nya sakerna: http://aperture.maccreate.com/2010/03/25/aperture-3-0-2-arrives-major-update-with-minor-version-number/

Längst ner även en mer detaljerad lista om vad som är fixat.

Ursprungligen av acke:

Ja, det här är nerderi på hög nivå men visst får man känslan av att det är ett lite mer isolerat team som utvecklar Aperture, lite som Logic-teamet. Skillnaden är väl att Aperture inte är uppköpt utan utvecklat från Apple from scratch.

Artikel om det nya sakerna: Aperture 3.0.2 Arrives – Major Update With Minor Version Number | Aperture Users Network

Längst ner även en mer detaljerad lista om vad som är fixat.

Det är skönt att de faktiskt får släppa en så detaljerad lista också, ibland känns det som att Apples "berätta så lite som möjligt"-policy är frustrerande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-26 12:27
Ursprungligen av Adrian B:

Det är skönt att de faktiskt får släppa en så detaljerad lista också, ibland känns det som att Apples "berätta så lite som möjligt"-policy är frustrerande.

Självklart, tänker mer på sättet de jobbar och att det alltid verkar vara ganska mycket buggar vid varje stort släpp.
Jotack, "Bugfixes and enhancements" känns bara ok så länge man får en länk till mer detaljerad info.

Ursprungligen av acke:

Självklart, tänker mer på sättet de jobbar och att det alltid verkar vara ganska mycket buggar vid varje stort släpp.

Kanske för att möjligheterna att testa ute i fältet är små då det ska vara så hemligt? Upplever du att det är mer buggar i Aperture än andra programvaror från Apple?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-26 14:56
Ursprungligen av Adrian B:

Kanske för att möjligheterna att testa ute i fältet är små då det ska vara så hemligt? Upplever du att det är mer buggar i Aperture än andra programvaror från Apple?

Nu använder jag ju inte Aperture så mycket men vad jag läser och vad jag har hört från fotografvänner så är det ofta problem av bibliotek och till x.0 uppgraderingar. Mer än andra program säger vännerna.

Börjar misstänka att min hårdvara inte räcker till, tråkigt men A2 är fortfarande bra iaf :).

Facebook-exporten är lovande, men i sin nuvarande version suger den för den tar versionsnamnet som bildtext istället för fältet Caption. Och jag hittar ingenstans där man kan ställa in kvalitétsinställningar mm.

Dessutom exporterar den till 604 x 402 (om det är 3:2-bilder) men enligt diskussioner (här och här) i Apples forum så tillåter Facebook numera 720 x 540.

Eftersom vi rapporterat om uppdateringar av Ap3 i den här tråden förut fortsätter jag med det:

Apple har släppt Aperture 3.0.3:

This update improves overall stability and fixes issues in a number of areas. The key areas addressed include:

- Applying adjustments such as Retouch or Chromatic Aberration
- Creating and using Raw Fine Tuning presets
- Viewing, adding and removing detected faces
- Switching target printers and paper sizes when printing
- Duplicating Smart Albums
- Repairing and rebuilding Aperture libraries
- Reconnecting referenced files
- Working with GPS track files in Places
- Searching for keywords in the Query HUD or Keyword Controls

Fullständiga release notes: Aperture 3.0.3: Release notes

Ars Technica har recenserat Aperture 3 och det är som vanligt grundligt och mycket att läsa, detta är slutsatsen:

If you glanced at the new features in Aperture 3, it would seem easy to pass off the audio/video and Faces and Places features as gimmicky things for hobbyists, but the value of these features will grow on even for hardened studio nuts. Seeing the power of the Places features makes me wish I'd GPS-logged our trip through Japan, because it would be satisfying to navigate those squiggly tracks and photos with my girlfriend.

For pros who just want to get work done, Aperture 3's improved interface, flawless curve adjustment, multiple maskable edits, and 64-bit update are more than enough reason to upgrade. Add the metadata improvements and the high-ISO RAW conversion, and you have an essential upgrade. If Apple can rein in the glitches, give pros a toggle for the gooey effects, and polish the masking tools, then the rest is just gravy.

Läs hela: Aperture 3: The Ars Review

Jag tycker dom tar upp en viktig poäng när det gäller Faces och Places. Många även här på forumet har förkastat dessa funktioner som ovärdiga och onödiga, men de är inte så värdelösa som man kan tro (däremot behöver Apple jobba lite på oproffsiga gränssnittet för Faces som kopierades direkt från iPhoto).

Jag slår vad om att vi så småningom får läsa någon fotograf som hyllar just dessa funktioner för att de underlättat hans eller hennes arbete, efter att från början sågat dom.

Denna gång har du fel :-). Faces och Places ÄR inget för proffs och kommer också att användas väldigt lite av alla andra. Dessa funktioner - framför allt Faces - är bara bagateller - små obetydliga bär på tårtan.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker dom tar upp en viktig poäng när det gäller Faces och Places. Många även här på forumet har förkastat dessa funktioner som ovärdiga och onödiga, men de är inte så värdelösa som man kan tro (däremot behöver Apple jobba lite på oproffsiga gränssnittet för Faces som kopierades direkt från iPhoto).

Jag slår vad om att vi så småningom får läsa någon fotograf som hyllar just dessa funktioner för att de underlättat hans eller hennes arbete, efter att från början sågat dom.

Ursprungligen av Zimmerman:

Denna gång har du fel :-). Faces och Places ÄR inget för proffs och kommer också att användas väldigt lite av alla andra. Dessa funktioner - framför allt Faces - är bara bagateller - små obetydliga bär på tårtan.

Nu tror jag bara du är motvalls. Eller inte ännu upplyst

Men det är förstås inte de främsta funktionerna i Aperture utan faller snarare under kategorin "kan vara bra att ha".

För min del, som importerade allting från iPhoto (nu när Aperture 3 äntligen kunde hantera filmklipp) där jag hade lagt en del tid på att använda Faces så var det välkommet att det arbetet inte försvann i migreringen till Aperture.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-18 22:48

Tyvärr fungerar ju Faces pinsamt dåligt tycker jag. Visst - den hittar ansikten, men är otroligt dålig på att hitta rätt person.

Att det inte finns något (vettigt) gränssnitt för att visa alla ansikten som ännu inte "taggats" är obegripligt. Och varför det inte går att titta på hela bilden i Faces-gränssnittet förstår jag inte heller.

Men man får väl hoppas på framtida uppdateringar...

(För övrigt är jag nöjd med programmet )

Bevaka tråden